Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 25 marca 2014 roku, o godz. 10.00 w sali konferencyjnej K-Z (parter) Hotelu Centrum w Łodzi przy ul. Kilińskiego 59/63 - organizuje szkolenie nt.:
Zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2013 rok
w budżecie jednostki samorządu terytorialnego i samorządowych jednostkach organizacyjnych oraz sporządzanie sprawozdań finansowych
Szkolenie skierowane jest do skarbników, głównych księgowych i osób sporządzających łączne sprawozdania finansowe oraz sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Program szkolenia obejmuje:
Podstawy prawne dotyczące prowadzenia rachunkowości jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych w 2013 r.
Inwentaryzacja jako podstawowy element ustalenia stanu aktywów i pasywów na dzień bilansowy.
Ujęcie w księgach rachunkowych wszystkich operacji gospodarczych i finansowych, w tym osiągniętych przychodów i kosztów.
Istotne zasady obowiązujące przy zamknięciu ksiąg rachunkowych:
a) uzgodnienia dziennika i kont
b) wycena aktywów i pasywów, ze szczególnym uwzględnieniem:
- odpisów aktualizujących wartość należności
- naliczenia odsetek od należności i zobowiązań (sposób ujęcia powyższych wartości w sprawozdaniach budżetowych i finansowych.)
- amortyzacji i umorzenia
c) rzetelne ustalenie przychodów i kosztów warunkiem prawidłowego ustalenia wyniku finansowego jednostki
d) zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej
e) przeksięgowania roczne i zamknięcie ksiąg rachunkowych
f) zamknięcie kont pozabilansowych.
Zamknięcie ksiąg budżetu jednostki samorządu terytorialnego
a) rozrachunki i rozliczenia budżetu,
b) niewygasające wydatki,
c) ustalenie wyniku wykonania budżetu,
d) bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Omówienie zasad wzajemnych rozliczeń w sprawozdaniu jednostki samorządu terytorialnego.
Zasady sporządzania sprawozdań finansowych:
• bilans,
• rachunek zysków i strat jednostki,
• zestawienie zmian w funduszu jednostki
Konsultacje.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 230,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Szczegółowe informacje o szkoleniu w zawiadomieniu dostępnym tutaj »
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 21 marca 2014 roku o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.
Konsekwencje dla zamawiającego wynikające z nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych
w zakresie podwykonawstwa
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
1. Wpływ wprowadzenia legalnej definicji umowy o podwykonawstwo na funkcjonowanie systemu zamówień publicznych,
2. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie przygotowania postępowania dotyczące kształtu specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
3. Prawa zamawiającego w zakresie określenia sposobu wykonywania zlecenia,
4. Znaczenie zaliczenia konkretnego zamówienia polegającego na jednoczesnym wykonywaniu różnorodnych prac budowlanych, usług i dostaw do właściwego rodzaju zamówienia,
5. Znaczenie pojęcia "kluczowe części zamówienia",
6. Podwykonawca a dalszy podwykonawca - umowy pomiędzy dalszymi podwykonawcami,
7. Dokumentowanie płatności dokonywanych na rzecz podwykonawców i dalszych podwykonawców,
8. Zastrzeżenia do umowy o podwykonawstwo,
9. Sprzeciw do umowy,
10. Przesłanki odstąpienia od umowy,
11. Płatności (przesłanki wstrzymania, złożenia depozytu, dokonania bezpośredniej płatności),
12. Kształt umowy o roboty budowlane,
13. Wpływ nowych regulacji na płynność finansową jednostki samorządu terytorialnego oraz na opracowanie i wykonywanie budżetu,
14. Wpływ nowelizacji na obowiązki kierownika jednostki w zakresie kontroli zarządczej
15. Znaczenie nowelizacji w zakresie oceny odpowiedzialności kierownika jednostki i pracowników zamawiającego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
16. Kształt przepisów przejściowych,
17. W końcowej części seminarium omówione zostaną główne kierunki zmian projektowane kolejnymi nowelizacjami ustawy PZP.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 230,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny
z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Szczegółowe informacje o szkoleniu w zawiadomieniu dostępnym tutaj »
Sala konferencyjna w Hotelu Holiday Inn - Łódź ul. Piotrkowska 229/231
Mapę z dokładną lokalizacją znajdą Państwo na stronie: www.hilodz.com w zakładce Kontakt.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 10 września 2013 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.:
„Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czyli jak naliczyć i wyegzekwować opłatę śmieciową”
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
1. Organizacja pracy, czyli kto i w jakim zakresie odpowiada za nakładanie opłaty śmieciowej, a kto za jej pobór?
2. Powstawanie zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi: rola deklaracji i decyzji administracyjnej.
3. Pobór opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czyli co księgowy wiedzieć powinien.
4. Jak skutecznie wyegzekwować w gminie opłatę śmieciową, czyli co zrobić gdy właściciel nieruchomości nie płaci.
5. Egzekucja administracyjna opłaty śmieciowej, czyli wójt, burmistrz, prezydent miasta lub zarząd związku międzygminnego jako organ egzekucyjny.
6. Rola naczelnika urzędu skarbowego w egzekucji administracyjnej opłaty śmieciowej.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 230,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Szczegółowe informacje o szkoleniu w zawiadomieniu dostępnym tutaj »
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
UWAGA: informujemy, że rekrutacja na szkolenie została przedłużona do dnia 24 maja 2013r.
WAŻNE: ZMIANA TERMINU SZKOLENIA
Uprzejmie informujemy o zmianie terminu szkolenia na 7 czerwca 2013r., godz. 10:00.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 4 czerwca 2013 roku o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.
Nowelizacja ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - podsumowanie zmian
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
1) Zmiany w zakresie podmiotowym odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
2) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie należności podatkowych
3) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie niepodatkowych należności budżetu państwa i budżetu jednostki sektora finansów publicznych w tym cywilnoprawnych
4) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie nieprawidłowego rozliczenia z budżetem pobranych dochodów oraz przeznaczania dochodów uzyskanych przez jednostkę budżetową na wydatki tej jednostki
5) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie dotacji
6) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie zmian w planie finansowym (budżecie)
7) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie zaciągania zobowiązań oraz dokonywania wydatków bez upoważnienia lub z przekroczeniem zakresu upoważnienia
8) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie przeznaczania środków z rezerwy budżetowej
9) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie środków unijnych i pochodzących ze źródeł zagranicznych
10) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie realizacji zobowiązań jednostki sektora finansów publicznych
11) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie zamówień publicznych
12) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdań oraz inwentaryzacji
13) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie prowadzenia audytu
14) Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie kontroli zarządczej
15) Zmiany w zakresie zasad odpowiedzialności
16) Zmiany w zakresie kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
17) Zmiany w zakresie organów właściwych w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych
18) Zmiany w zakresie postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych
19) Zmiany w ustawie o finansach publicznych.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 230,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Dodatkowe informacje o szkoleniu dostępne są tutaj »
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 28 maja 2013 roku o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.
Windykacja należności cywilnoprawnych
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
1. Powstawanie zobowiązań cywilnoprawnych.
2. Wygasanie zobowiązań cywilnoprawnych.
3. Wezwanie do zapłaty, czyli pierwsze kroki, gdy dłużnik nie płaci zobowiązań.
4. Egzekucja należności cywilnoprawnych, czyli wszystko o tytułach wykonawczych.
5. Krajowy rejestr dłużników, czyli czy i w jaki sposób ujawniać zaległości?
6. Co zrobić gdy egzekucja okazała się bezskuteczna? Kto jeszcze odpowiada za zobowiązania dłużnika? Jak liczyć termin przedawnienia zobowiązań cywilnoprawnych i kto za to odpowiada?
7. Pytania i dyskusja.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 230,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zgłoszenia (w załączeniu: Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać do dnia 17 maja 2013 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.lodz.rio.gov.pl/szkolenia
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faxem na numer: (42) 636 74 24
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Dodatkowe informacje o szkoleniu dostępne są tutaj »
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 3 kwietnia 2013 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.:
„Praktyczne aspekty zarządzania długiem i finansami jst”
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie – dlaczego zarządzanie długiem?
Co jest przyczyną obecnych problemów z zadłużeniem? Wpływ kryzysu finansowego na świecie i kondycji makroekonomicznej Polski na sytuację samorządów w Polsce w zakresie finansowania i zadłużania. Obecna sytuacja w sektorze bankowym. Zmiany w prawie finansów publicznych jako bodziec do zarządzania długiem (i szerzej: finansami) w jst.
2. Kryteria oceny zdolności kredytowej jst, rola nadwyżek budżetowych i wskaźnika z art. 243 ufp, oceny ratingowe
Jakie kryteria biorą pod uwagę banki i agencje ratingowe oceniając jst? Skale ratingowe międzynarodowe i krajowe. Ratingi a bankructwa.
3. Podstawowe zasady i cele bezpiecznego zarządzania długiem, rola WPF
Strategia i cele zarządzania długiem w jst. Omówienie ryzyk: refinansowania, stopy procentowej i prawnego. Co wpływa na powiększenie bezpieczeństwa długu jst?
4. Uwarunkowania wyboru instrumentów dłużnych (kredyt a obligacja)
Omówienie kryteriów wyboru różnych źródeł finansowania (obligacje, kredyty komercyjne, kredyty preferencyjne) w zależności od możliwości i potrzeb danej jednostki.
5. Studium przypadku – wpływ emisji obligacji na bezpieczeństwo finansowe gminy
Przedstawienie programu emisji obligacji jednej z gmin na tle jej sytuacji finansowej. Omówienie wpływu emisji na bezpieczeństwo finansowe tej jednostki i na poszczególne ryzyka.
6. Praktyczne aspekty emisji obligacji komunalnych
Czym są i jakie mają zalety obligacje komunalne z punktu widzenia skarbnika. Jak praktycznie podejść do emisji obligacji komunalnych i jak ten proces przebiega.
Szkolenie będzie prowadził Pan Mariusz Gołaszewski – specjalista w zakresie zarządzania długiem
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 230,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane telefonicznie do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń (P. Karolina Jarosińska) lub na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać do dnia 22 marca 2013 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.lodz.rio.gov.pl/szkolenia
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24
Uwaga: w przypadku dużej ilości chętnych Izba dopuszcza możliwość zmiany miejsca szkolenia. Informacja w tym zakresie przekazana zostanie na adresy e-mail podane w zgłoszeniach oraz zamieszczona na stronie www Izby.
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
UWAGA: informujemy, że rekrutacja na szkolenie została przedłużona do dnia 5 kwietnia 2013r.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniach 14-15 maja 2013 roku organizuje szkolenie (połączone z warsztatami) dla Skarbników jednostek samorządu terytorialnego nadzorowanych przez Izbę. Szkolenie odbędzie się w Centrum Kongresowo – Szkoleniowym „Magellan” w Bronisławowie, 97-320 Wolbórz, ul. Żeglarska 35/31.
W trakcie szkolenia poruszone zostaną istotne zagadnienia dotyczące bieżącej działalności jednostek samorządu terytorialnego i ujęcia omawianych zagadnień w budżetach JST.
Ramowy program szkolenia/warsztatów:
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym m.in.:
- organizacja przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych;
- skutki dla budżetu związane z wejściem w życie zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Problemy praktyczne i prawne związane z absolutorium komunalnym.
Fundusz sołecki jako inicjatywa lokalna.
Warsztaty poświęcone bieżącej działalności jednostek samorządu terytorialnego, w tym m.in. wieloletnia prognoza finansowa, budżet jednostki samorządu terytorialnego.
Konsultacje JST z członkami Kolegium w sprawach dot. bieżącej działalności jednostek samorządu terytorialnego.
Informujemy, że szkolenie jest płatne:
Koszty związane z organizacją szkolenia obejmują:
pobyt uczestnika w Centrum Kongresowo – Szkoleniowym „Magellan” w Bronisławowie, 97‑320 Wolbórz, ul. Żeglarska 35/31 (w tym nocleg i wyżywienie) w kwocie około 380,00 zł płatne na rachunek wystawiony przez Centrum Kongresowo – Szkoleniowym „Magellan” w Bronisławowie, 97-320 Wolbórz, ul. Żeglarska 35/31, w terminie określonym na rachunku;
koszt uczestnictwa w szkoleniu w kwocie 300,00 zł płatne na rachunek wystawiony po szkoleniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi, w terminie określonym na rachunku.
Dokonanie zgłoszenia równoznaczne jest ze zobowiązaniem się jednostki samorządu terytorialnego co do terminowego uregulowania kwot wskazanych na wystawionych po szkoleniu fakturach.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 5 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie (decyduje data wpływu rezygnacji do Izby). Odwołanie dokonane za pomocą fax-u lub poczty elektronicznej wymaga potwierdzenia w formie oryginału dokumentu podpisanego przez upoważnioną osobę.
Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać do dnia 22 marca 2013 roku:
- pisemnie na adres: Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, 90-431 Łódź;
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24
Zgłoszenia dokonane faksem lub pocztę elektroniczną wymagają potwierdzenia w formie oryginału dokumentu podpisanego przez upoważnioną osobę.
Ilość miejsc ograniczona. O zakwalifikowaniu do uczestnictwa w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń.
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Centrum Konferencyjne Golden Floor Łódź, ul. Wólczańska 178. Wejście do budynku znajduje się zarówno od ul. Kościuszki jak i ul. Wólczańskiej.
Mapę z dokładną lokalizacją znajdą Państwo na stronie: www.lodz.goldenfloor.pl w zakładce Kontakt.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 21 lutego 2013roku o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.
Intensyfikacja dochodów gmin
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
I. Dochodzenie należności podatkowych, w tym m.in.:
1. Dochodzenie należności podatkowych, najważniejsze zagadnienia. Podatki ustalane w drodze decyzji wymiarowej.
2. Jak doręczenie decyzji wpływa na powstanie zobowiązania podatkowego? Najczęściej spotykane błędy w doręczeniu decyzji skutkujące nie powstaniem należności podatkowej, a co za tym idzie brakiem możliwości jej dochodzenia i nie wykazywaniem jej w sprawozdawczości.
3. Podatki powstające z mocy prawa: kiedy i do czego potrzebna jest decyzja określająca? Wpływ decyzji określającej na: zabezpieczenie hipoteczne, egzekucję z nieruchomości, przeniesienie odpowiedzialności na osoby trzecie oraz korektę deklaracji za lata wcześniejsze.
4. Postępowanie z zaległością podatkową. Regulacje prawne dotyczące upomnień. Koszty upomnień a umorzenie podatku.
5. Możliwości dochodzenia zobowiązań z decyzji nieostatecznych.
6. Tytuł wykonawczy: prawo czy obowiązek? Najczęściej popełniane błędy wierzyciela, jak ich unikać. Jak przyśpieszyć ściąganie zaległych podatków przez urząd skarbowy?
7. Przysługujące środki egzekucyjne.
8. Środki ostateczne, czyli egzekucja z nieruchomości.
9. Egzekucja a upadłość i likwidacja przedsiębiorcy.
10. Egzekucja zaległości od spadkobiercy i osób trzecich.
11. Tytuł wykonawczy a nowe zasady wpisu hipoteki.
12. Krajowy rejestr dłużników, czyli czy i w jaki sposób ujawniać zaległości podatników?
13. Co zrobić gdy egzekucja okazała się bezskuteczna?
II. Dochodzenie należności publicznoprawnych, np. opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty za umieszczenie urządzeń infrastruktury w pasie drogowym, opłaty od wzrostu wartości nieruchomości (renta planistyczna), opłaty za wycinkę drzew, grzywny w drodze mandatu, opłata śmieciowa, zwrot nienależnie pobranych zasiłków w zakresie pomocy społecznej i inne, w tym m.in.:
1. Przepisy regulujące dochodzenie i egzekwowanie należności publicznoprawnych na rzecz gminy.
2. Moment powstania zobowiązania i terminy płatności.
3. Zabezpieczenie wykonania zobowiązań niepodatkowych publicznoprawnych.
4. Postępowanie z zaległością. Odsetki za zwłokę.
5. Ulgi w spłacie zobowiązań niepodatkowych publicznoprawnych, Czy opłatę można umorzyć? Rola uchwał, decyzji i oświadczeń woli.
6. Przedawnienie należności niepodatkowych publicznoprawnych. Przypadki szczególne, czyli przedawnienie mandatów.
7. Nadpłata należności niepodatkowych publicznoprawnych i jej zwrot.
8. Odpowiedzialność spadkobierców i osób trzecich za zaległości niepodatkowe publicznoprawne.
9. Egzekucja, czyli przymusowe ściąganie zaległości niepodatkowych publicznoprawnych.
Pytania i dyskusja uczestników.
Centrum Konferencyjne Golden Floor Łódź, ul. Wólczańska 178. Wejście do budynku znajduje się zarówno od ul. Kościuszki jak i ul. Wólczańskiej.
Mapę z dokładną lokalizacją znajdą Państwo na stronie: www.lodz.goldenfloor.pl w zakładce Kontakt.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 15 lutego 2013 roku o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z implementacją „dyrektywy obronnej” – zakres zmian dotyczących zamówień „klasycznych”
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
1. Nowe definicje, w szczególności robót budowlanych. 2. Omówienie nowego rozporządzenia w sprawie wykazu robót budowlanych. 3. Nowe przesłanki wykluczenia z udziału w postępowaniu.
- związane z zapłatą przez wykonawców kar umownych;
- związane z uczestnictwem w tej samej grupie kapitałowej (charakterystyka grup kapitałowych, obowiązki wykonawcy, możliwości weryfikacyjne zamawiającego). 4. Nowe zasady weryfikacji warunków udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia. 5. Szczegółowe omówienie nowego rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, jakich zamawiający może żądać od wykonawcy. 6. Dialog techniczny – nowe rozwiązanie pozwalające zamawiającemu na skorzystanie z wiedzy profesjonalnych uczestników obrotu przy przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego:
- zaproszenie do dialogu technicznego;
- zasady prowadzenia dialogu technicznego. 7. Nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych – szczegółowe omówienie. 8. Najnowsze orzecznictwo ETS, sądów powszechnych i Krajowej Izby Odwoławczej.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 19 września 2012 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.
Powstawanie zobowiązań podatkowych i pobór podatków
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
I. Powstawanie zobowiązań podatkowych, czyli jak prawidłowo naliczyć podatek
1. Powstawanie zobowiązań podatkowych poprzez zaistnienie zdarzenia, czyli m.in.: podatek od nieruchomości osoby prawne, podatek od środków transportowych, opłata skarbowa, opłata od posiadania psów.
2. Powstawanie zobowiązań podatkowych wskutek doręczenia decyzji, czyli m.in. podatek od nieruchomości osoby fizyczne, podatek rolny, łączne zobowiązanie pieniężne.
3. Jak doręczenie pism podatkowych wpływa na obowiązek podatkowy?
4. Najczęściej spotykane problemy w zakresie opodatkowania.
II. Pobór podatków
1. Zapłata podatku, m.in.: terminy, wzór formularza, zarachowanie wpłaty
2. Potrącenia, m.in.: potrącenie sposobem na dłużników będących jednocześnie wierzycielami gminy.
3. Nadpłata podatku, m.in.: kiedy powstaje nadpłata? kiedy zwrócić nadpłatę?
4. Przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych, czyli podatnik oddaje gminie swój majątek za długi.
5. Umorzenie zaległości, m.in.: kiedy, kto i jak powinien składać wniosek o umorzenie, umorzenie podatku a pomoc publiczna, umorzenie zaległego podatku z urzędu.
6. Przedawnienie, m.in.: jaki ma wpływ na dochodzenie należnego podatku, jak liczyć okres przedawnienia.
Pytania i dyskusja uczestników
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 210,00 od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać do dnia 10 września 2012 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.lodz.rio.gov.pl/szkolenia
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faxem na numer: (42) 636 74 24
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 26 września 2012 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
1. Kontrola zarządcza jako element NPM (New Public Managment).
2. Prawne podstawy kontroli zarządczej w Polsce.
3. Standardy kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.
3.1. Środowisko wewnętrzne (struktura organizacyjna, kadra).
3.2. Wyznaczanie celów jednostki w kontekście powiązania kontroli zarządczej z budżetem zadaniowym.
3.3. Zarządzanie ryzykiem jako podstawowy element systemu kontroli zarządczej.
3.4. Mechanizmy kontroli jako odpowiedź na konkretne ryzyka.
3.5. Informacja i komunikacja w systemie kontroli zarządczej.
3.6. Monitorowanie i samoocena systemu kontroli zarządczej.
4. Proces budowy i optymalizacji systemu kontroli zarządczej.
5. Obowiązki kierownika jednostki, kadry zarządzającej różnych szczebli oraz poszczególnych pracowników w zakresie budowy i funkcjonowania systemu kontroli zarządczej.
6. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych powstałe wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 210,00 od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny
z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres:
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
BRAK WOLNYCH MIEJSC NA SZKOLENIE
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 18 czerwca 2012 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.
ZASADY UDZIELANIA POMOCY PUBLICZNEJ PRZEZ GMINY Z UWZGLęDNIENIEM ZMIAN W 2012 r.
PROGRAM SZKOLENIA Prowadzący szkolenie: Robert Zenc, Departament Monitorowania Pomocy Publicznej UOKiK
I. Nowy rodzaj pomocy de minimis do 500 tys. euro na przedsiębiorstwo w ramach reformy dotyczącej pomocy udzielanej z tytułu świadczenia usług publicznych.
Rozporządzenie Komisji (UE) z 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 114 z 26.4.2012). II. Rozpoczęcie wdrażania od 1 stycznia 2012 r. „Aplikacji” do przekazywania sprawozdań w rolnictwie. III. Definicja pomocy publicznej w świetle art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
1) Problemy z określaniem definicji pomocy publicznej w praktyce gminnej.
2) Kogo uznać za przedsiębiorcę (beneficjenta pomocy publicznej)?
3) Problemy z definicją przedsiębiorcy w przypadku zawieszenia i wyrejestrowania działalności gospodarczej oraz w przypadkach upadłości i likwidacji.
4) Badanie tzw. wpływu pomocy na wymianę handlową w Unii Europejskiej.
5) Pomoc publiczna w gminnych przedsięwzięciach (przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej, m.in. wodociągi i kanalizacja, gospodarka odpadami, przesył energii, zoz-y, szkoły, turystyka, sport, kultura).
6) Przykłady oceny występowania pomocy z orzecznictwa KE. IV. Identyfikacja pomocy publicznej w poszczególnych sferach aktywności gminy.
1) Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych (art. 67a §1 i 67b §1 Ordynacji podatkowej).
2) Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych (zwolnienia podatkowe, różnicowanie stawek podatkowych, opłaty lokalne).
3) Ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych (art. 59 ustawy o finansach publicznych).
4) Ulgi w spłacie niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym (art. 64 ustawy o finansach publicznych),
5) Ulgi w spłacie kosztów egzekucyjnych (ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji),
6) Pomoc dla Zakładów Pracy Chronionej,
7) Dotacje celowe na finansowanie środowiska i gospodarki wodnej (art. 403 Prawa ochrony środowiska) – m.in. azbest, termomodernizacja, kolektory słoneczne, itp.
8) Dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru (art. 81 i 82 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) .
9) Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników (art. 70b ustawy o systemie oświaty).
10) Pomoc publiczna w zakresie gospodarki nieruchomościami udzielana w oparciu o ustawę o gospodarce nieruchomościami oraz ustawę o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
11) Pomoc w sektorze rolnictwa (ustawa o podatku rolnym, leśnym, zwrot podatku akcyzowego),
12) Przypadki dokapitalizowania przez gminę,
13) Pomoc ze środków unijnych. V. Nowelizacja ustawy o systemie oświaty z 19 sierpnia 2011 r. w zakresie dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników (wprowadzenie zasady de minimis).
VI. Pomoc indywidualna a pomoc udzielana w ramach programów pomocowych.
VII. Pomoc udzielana w rolnictwie, problem rolnika jako przedsiębiorcy.
VIII. Zasady udzielania pomocy de minimis wynikające z przepisów unijnych.
1) Zasady udzielania pomocy de minimis w oparciu o Rozporządzenie KE nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r.
2) Zakaz udzielania pomocy de minimis tzw. przedsiębiorcom zagrożonym (będącym w trudnej sytuacji ekonomicznej).
3) Zakaz udzielania pomocy de minimis w niektórych sektorach.
4) Problem tzw. „pomocy eksportowej”.
5) Zasady ustalania limitu de minimis (przykłady).
6) Zasady kumulacji pomocy de minimis z innymi przeznaczeniami pomocy (przykłady).
7) Zasady udzielania pomocy de minimis w transporcie drogowym.
8) Obowiązki związane z przechowywaniem informacji na temat udzielonej pomocy de minimis. IX. Procedura udzielania pomocy de minimis w prawie krajowym.
1) Zasady wypełniania „Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis” oraz przedstawiania sprawozdań finansowych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311).
2) Najczęstsze problemy praktyczne przy wypełnianiu ww. Formularza informacji (ocena trudnej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorcy-część B, wypełnianie tabeli o pomocy otrzymanej na te same koszty kwalifikowane, PKD, wielkość przedsiębiorcy, forma prawna).
3) Problem obowiązku składania sprawozdań finansowych za okres 3 lat obrotowych.
4) Zasady wydawania i korygowania zaświadczeń o pomocy de minimis.
5) Formularz korekty zaświadczenia o pomocy de minimis. X. Szczegółowa procedura udzielania pomocy de minimis w oparciu o art. 67a i 67b Ordynacji podatkowej.
1) Relacja przepisów pomocowych do przesłanek materialnych Ordynacji podatkowej.
2) Wydawanie i korygowanie zaświadczeń o pomocy de minimis
3) W jaki sposób badać trudną sytuację ekonomiczną podatnika
4) Jak pogodzić zakaz udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom w trudnej sytuacji ekonomicznej z „ważnym interesem podatnika”?
5) Obliczanie wartości pomocy brutto w przypadku odroczenia terminu płatności oraz rozłożenia na raty – przykłady. XI. Zmiana stopy bazowej dla Polski wprowadzona od 1 stycznia 2012 r. – konsekwencje w zakresie przeliczania pomocy na EDB. XII. Pomoc de minimis dla Zakładów Pracy Chronionej.
1) Utrata prawa do zwolnień podatkowych (od nieruchomości, rolny, leśny) przez część ZPChr.
2) Zasady zwrotu niewykorzystanych środków do PFRON.
3) Zasady wydawania zaświadczeń ZPChr, którym przysługuje prawo do zwolnień podatkowych. XIII. Ulgi podatkowe udzielane przez gminy w związku z powodzią. Ustawa powodziowa z 16 września 2011 r. – obowiązek informowania przez gminy wojewody o udzielonej pomocy, w terminie 14 dni.
XIV. Dotacje gmin na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej – zasady opracowywania i zgłaszania programu pomocowego de minimis.
XV. Powiązanie pomocy publicznej udzielanej przez gminę ze wsparciem pochodzącym ze środków unijnych.
XVI. Ulgi w podatku rolnym przeznaczone dla rolników dotkniętych klęskami (uchwała Rady Ministrów z 3 kwietnia 2012 r.)
XVII. Procedura udzielania pomocy innej niż de minimis w prawie krajowym.
1) Zasady wypełniania „Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż de minimis” oraz przedstawiania sprawozdań finansowych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312, z późn. zm.).
2) Zasady udzielania pomocy regionalnej w oparciu o uchwałę rady gminy/miasta. XVIII. Konstruowanie i stosowanie gminnych programów pomocowych (najpopularniejsze programy pomocowe).
a) Zwolnienia podatkowe (od nieruchomości, środków transportowych) jako pomoc regionalna lub pomoc de minimis.
b) Uchwały dotyczące ulg w spłacie należności cywilnoprawnych (pomoc de minimis).
c) Różnicowanie stawek podatkowych (od nieruchomości, środków transportowych) jako pomoc de minimis.
d) Dotacje gmin na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. XIX. Analiza wyników kontroli NIK w zakresie udzielania pomocy przez gminy – najczęstsze uchybienia przy udzielaniu ulg podatkowych, ulg w spłacie należności cywilnoprawnych oraz zwolnień podatkowych.
XX. Sporządzanie sprawozdań z udzielanej pomocy w systemie sprawozdawczości SHRIMP.
XXI. Zasada jawności finansów publicznych (zakres informacji dotyczących pomocy podawanych do publicznej wiadomości).
XXII. Kiedy i w jakich okolicznościach powstaje obowiązek zwrotu udzielonej pomocy (problematyka tzw. pomocy udzielonej bezprawnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem).
XXIII. Pytania i odpowiedzi.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 210,00 od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać do dnia 6 czerwca 2012 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.lodz.rio.gov.pl/szkolenia
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faxem na numer: (42) 636 74 24
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 24 maja 2012 roku, o godz. 10.00 – organizuje szkolenie dla Radnych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności Przewodniczących Rad oraz Przewodniczących Komisji Rewizyjnych, jak również Zarządów jednostek samorządu terytorialnego dot.
Absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2011, z uwzględnieniem roli regionalnych izb obrachunkowych w procedurze absolutoryjnej.
W trakcie szkolenia omówione zostaną, między innymi, następujące zagadnienia:
- regulacje prawne dotyczące znowelizowanej procedury absolutoryjnej,
- obowiązki zarządów JST wynikające z art. 267 i 270 ustawy o finansach publicznych,
- rola Komisji Rewizyjnej w procedurze absolutoryjnej (dokumenty niezbędne dla prawidłowych prac Komisji, wniosek w sprawie absolutorium, w tym prawidłowa treść wniosku, tryb jego przyjęcia i forma),
- obowiązki organu stanowiącego JST w procedurze absolutoryjnej,
- rola regionalnych izb obrachunkowych w procedurze absolutoryjnej, w tym: opinia rio w sprawie wniosku absolutoryjnego oraz konsekwencje wydania przez izbę opinii negatywnej; opinia rio dot. sprawozdania z wykonania budżetu JST - konsekwencje wydania przez Izbę opinii negatywnej,
- uchwała w sprawie absolutorium w kontekście nadzoru sprawowanego przez regionalne izby obrachunkowe.
Miejsce Szkolenia: Łódź, Hotel Centrum, ul. Kilińskiego 59/63,
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 210,00 od 1 osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 16 maja 2012 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.lodz.rio.gov.pl/szkolenia lub
- pocztą elektroniczną (w załączeniu formularz zgłoszeniowy) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniach: 10-11 maja 2012 roku, w Kompleksie Rekreacyjno – Wypoczynkowym „Zielony Gościniec”, Włodzimierzów, ul. Zdrowie 43 (www.zielony-gosciniec.pl) - organizuje szkolenie/seminarium – w formie warsztatów - pt.
Udzielenie zamówień publicznych w warunkach kolejnych zmian ustawy – Prawo zamówień publicznych Odpowiedzialność dyscyplinarna pracowników zamawiającego.
Planowane rozpoczęcie zajęć w dniu 10 maja o godz. 11.00 – zakończenie w dniu 11 maja około godz. 14,00. Szczegółowy harmonogram przekazany zostanie osobom zakwalifikowanym do uczestnictwa.
Seminarium skierowane jest do :
pracowników jednostek sektora finansów publicznych zajmujących się problematyką zamówień publicznych jako pracą podstawową
osób związanych z udzielaniem zamówień w związku z wykonywaną funkcją
członków komisji przetargowych
W trakcie seminarium omówione zostaną praktyczne konsekwencje dotychczasowych nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Omówiona zostanie przygotowywana kolejna nowelizacja ustawy (tak zw. nowelizacja "obronna") - w zakresie dotyczącym ogółu zamawiających, w tym w szczególności odnoszących się do zmian zasad udzielania zamówień publicznych.
Omówione zostaną skutki – dla kierowników jednostek , jak również dla pracowników tych jednostek - zmiany ustawy o odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych ( ustawa weszła w życie 12 lutego 2012 roku ).
Seminarium prowadzone będzie w formie warsztatów poprzedzonych wykładami wprowadzającymi, w trakcie których istnieje możliwość zadawania pytań w dowolnym – wybranym przez słuchaczy momencie.
Czas trwania – 2 dni szkoleniowe ( w pierwszym dniu 7 godzin, w drugim 6 godzin lektorskich)
Ramowa zawartość tematyczna seminarium:
Dzień pierwszy:
Wykład wprowadzający, w trakcie którego przedstawione zostaną następujące zagadnienia:
praktyczne konsekwencje zdefiniowania pojęcia: „postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego”
konsekwencje wprowadzenia krajowego wykazu usług nie priorytetowych
zmiany w zakresie podmiotowym stosowania ustawy– w szczególności dotyczące korekty art. 3 ustawy,
zmiany w zakresie przedmiotowym stosowania ustawy– w szczególności w zakresie ustalania wartości przedmiotu zamówienia,
korekty stosowania ustawy w zakresie udzielania zamówień na usługi – w szczególności ograniczające stosowanie trybu z wolnej ręki. Stanowisko UZP w sprawie stosowania trybu zapytania o cenę,
zmiany w zakresie publikacji wstępnych ogłoszeń informacyjnych,
zmiany w przepisach określających spełnienie warunków podmiotowych udziału w postępowaniu,
możliwość polegania wykonawcy na zdolnościach finansowych innych podmiotów oraz ich wiedzy i doświadczeniu, a także potencjale kadrowym i technicznym,
korekty przepisów dotyczących opisu przedmiotu zamówienia,
wyjaśnianie treści specyfikacji,
terminy składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub składania ofert,
korekty przepisów dotyczących zwrotu wadium,
korekty przepisów dotyczących udzielenia zamówień w trybie z wolnej ręki,
przepisy dotyczące zawiadamiania wykonawców o wynikach postępowania,
okoliczności unieważniania postępowania,
przepisy dotyczące zawierania i zmian umów,
procedura unieważniania umów,
zaliczki na poczet wykonania zamówienia– procedury udzielenia i rozliczania,
zmiany dotyczące funkcjonowania środków ochrony prawnej – konsekwencje likwidacji instytucji protestu, terminy na wniesienie odwołania, procedury informacyjne, odpowiedź na odwołanie, przystąpienie i opozycja, zmiany w zakresie funkcjonowania KIO
kary finansowe dla zamawiających,
konsekwencje zaostrzania reguł pozwalających na wykluczanie wykonawcy z postępowania
Zajęcia warsztatowe obejmujące:
symulację przebiegu kontroli postępowania o zamówienie publiczne na roboty budowlane prowadzone z udziałem środków unijnych,
symulację przebiegu postępowania przed KIO w związku ze złożonym odwołaniem
W trakcie trwania zajęć warsztatowych – prowadzonych przy udziale dwóch trenerów – słuchacze aktywnie uczestniczyć będą w przygotowaniu uwag do treści protokołu kontroli, odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne oraz w przygotowaniu stanowiska zamawiającego w postępowaniu odwoławczym.
Dzień drugi:
Wykład wprowadzający w trakcie którego omówione zostaną główne tezy nowelizacji ustawy o odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, szczególnie w zakresie:
rozszerzenia kręgu osób ponoszących odpowiedzialność dyscyplinarną o pracowników zamawiającego,
odpowiedzialności członków komisji przetargowej,
zmiany katalogu czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy udzieleniu zamówień,
odpowiedzialności kierownika jednostki za zaniedbania w zakresie kontroli zarządczej – w części odnoszącej się do problematyki związanej z postępowaniem o zamówienie publiczne.
Zajęcia warsztatowe:
Symulacja przebiegu czterech posiedzeń komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych:
w sprawie dotyczącej problematyki opisu przedmiotu zamówienia, szacowania jego wartości i podziału przedmiotu zamówienia na części skutkujące udzieleniem zamówienia bez stosowania ustawy PZP
w sprawie dotyczącej formułowania warunków udziału wykonawców w postępowaniu skutkującym zaniechaniem wykluczenia oferentów
w sprawie dotyczącej formułowania kryteriów oceny ofert skutkujące łamaniem zasady równego traktowania wykonawców
w sprawie niedopuszczalnej zmiany umowy o udzielenie zamówienia publicznego.
Materiały szkoleniowe przygotowane zostaną w formie pokazu slajdów – z możliwością przekazania uczestnikom - po zakończeniu seminarium drogą elektroniczną .
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 26 kwietnia 2012 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.lodz.rio.gov.pl/szkolenia
lub
- pocztą elektroniczną (w załączeniu: Formularz zgłoszenia) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lub
- fax-em na nr (42) 636 74 24
Informujemy, że szkolenie jest płatne. Koszt udziału w seminarium – 800,00 zł./osoba obejmuje: zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym, dwa obiady, śniadanie, kolację, przerwy kawowe.
Należność w kwocie 800,00zł. od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 5 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informujemy, że z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc o zakwalifikowaniu do udziału w seminarium decydować będzie kolejność zgłoszeń.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje o organizowanym przez Izbę szkoleniu z zakresu: wybranych zagadnień z zakresu rachunkowości budżetowej.
Tematyka szkolenia:
Wybrane zagadnienia z zakresu rachunkowości budżetowej (ewidencja organu i jednostki)
Termin szkolenia: 19 kwietnia 2012r.
Miejsce szkolenie: siedziba Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro sala szkoleń
Program szkolenia obejmował będzie następujące zagadnienia:
Znaczenie ewidencji księgowej dla sprawozdawczości budżetowej i finansowej.
1. Zasady sporządzania sprawozdania o stanie środków na rachunku bankowym jednostki samorządu terytorialnego (Rb-ST):
- ewidencja księgowa budżetu samorządu terytorialnego, jako źródło prawidłowego sporządzenia sprawozdania Rb-ST,
- występowanie wzajemnych relacji pomiędzy pozycją (I) sprawozdania Rb-ST (stan środków na rachunku budżetu jednostki samorządu terytorialnego) oraz pozycją (I aktywa) bilansu z wykonania budżetu (środki pieniężne),
- prawidłowe ujawnienie stanu środków funduszy pomocowych,
- inne wybrane zagadnienia.
2. Najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie ewidencjonowania operacji gospodarczych oraz ich znaczenie dla danych ujawnionych w sprawozdaniach jednostkowych i zbiorczych z wykonania planu dochodów oraz planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego (Rb-27S i Rb-28S):
- konta zespołu pierwszego i drugiego w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. 2010 nr 20, poz. 103, ze zm.), dla prawidłowego sporządzenia sprawozdań jednostkowych,
- sprawozdania jednostkowe i ich udział w ewidencji księgowej prowadzonej na kontach 901 i 902 budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
- dochody wykonane a dochody otrzymane – zasady ewidencjonowania udziałów, dotacji i subwencji,
- szczegółowe omówienie zasad księgowania części oświatowej subwencji ogólnej na kontach budżetu i jednostki samorządu terytorialnego,
- wybrane zagadnienia w zakresie ewidencjonowania operacji gospodarczych (potrącenia, zmniejszenia, korekty).
3. Bilans z wykonania budżetu w świetle wystąpień pokontrolnych:
- pozycja I -aktywa środki pieniężne i jej podział na środki budżetu oraz pozostałe środki pieniężne,
- zgodność ze stanem ewidencyjnym kwot wykazanych w wybranych pozycjach bilansowych (relacja kont księgowych budżetu w stosunku do pozycji pozostałe środki pieniężne, należności finansowe, zobowiązania wobec budżetów, pozostałe zobowiązania, itp.)
- ewidencjonowanie kosztów finansowych stanowiących wydatki przyszłych okresów (problematyka konta 909 „rozliczenia międzyokresowe” na gruncie ewidencji odsetek od kredytów i pożyczek).
- inne wybrane zagadnienia.
Informujemy, że szkolenia są płatne. Koszt uczestnictwa 1 osoby – 210 zł. płatne na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub zgłoszone telefonicznie Naczelnikowi Wydziału Informacji, Analiz i Szkoleń pod nr (42) 636-69-11 wew. 123
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 5 kwietnia 2012 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.lodz.rio.gov.pl/szkolenia
lub
- pocztą elektroniczną (w załączeniu: Formularz zgłoszenia) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lub
- fax-em na nr (42) 636 74 24
Informujemy jednocześnie, że pismo dotyczące przedmiotowego szkolenia zostało przekazane na adresy e-mail wszystkich jednostek samorządu terytorialnego pozostających pod nadzorem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje o szkoleniach organizowanych w miesiącu lutym 2012 roku:
Tematyka szkolenia: Sprawozdawczość budżetowa i finansowa za rok 2011
Terminy i miejsce szkoleń:
1. 8 lutego 2012 roku, godz. 10:00 - Skierniewice, ul. Konstytucji 3 Maja nr 6,
2. 9 lutego 2012 roku, godz. 10:00 - Sieradz, Plac Wojewódzki 3, sala 114,
3. 14 lutego 2012 roku, godz. 10:00 - siedziba Starostwa Powiatowego w Piotrkowie Trybunalskim, Aleja 3 Maja 33,
4. 16 lutego 2012 roku, godz. 10:00 - siedziba Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10 – dla Jednostek samorządu terytorialnego podlegających składowi orzekającemu Nr V,
5. 21 lutego 2012 roku, godz. 10:00 - siedziba Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10 – dla Jednostek samorządu terytorialnego podlegających składowi orzekającemu Nr I.
Informujemy, że szkolenia są płatne. Koszt uczestnictwa 1 osoby – 210 zł. płatne na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres:
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 27 stycznia 2012 roku:
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faxem na numer: (42) 636 74 24
lub
- poprzez formularz zgłoszeniowy online dostępny pod adresem: www.lodz.rio.gov.pl/szkolenia
Informujemy jednocześnie, że pisma dotyczące przedmiotowych szkoleń zostały przekazane na adresy e-mail wszystkich jednostek samorządu terytorialnego pozostających pod nadzorem Regionalnej izby Obrachunkowej w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 14 września 2011 roku, o godz. 10.00 organizuje szkolenie nt.:
Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego
Szkolenie adresowane jest do Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów, Przewodniczących Rad, Radnych oraz Skarbników jednostek samorządu terytorialnego
Pełny tekst informacji o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Zgłoszenia (w załączeniu: Formularz zgłoszenia » ) prosimy przesyłać do dnia 6 września 2011 roku:
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faxem na numer: (42) 636 74 24
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 8 września 2011 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.:
Szkolenie adresowane jest do Wójtów, Burmistrzów, Skarbników oraz pracowników rzeczowo właściwych tych jednostek samorządu terytorialnego, które podjęły decyzje o wyodrębnieniu w budżecie wydatków w ramach funduszu sołeckiego.
W ramach szkolenia omówione zostaną najważniejsze zagadnienia związane z uchwaleniem wniosku przez sołectwo, jego weryfikacją przez organy gminy, uchwaleniem wydatków w budżecie, wykonaniem wydatków funduszu oraz możliwymi zmianami w toku wykonywania budżetu w omawianym zakresie. Istotna część spotkania poświęcona będzie tematyce zakresu wydatków, które mogą być ponoszone w ramach funduszu.
Pełny tekst informacji o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Zgłoszenia (w załączeniu: Formularz zgłoszenia » ) prosimy przesyłać do dnia 30 sierpnia 2011 roku:
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faxem na numer: (42) 636 74 24
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniach: 5, 6 i 7 września 2011 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje jednodniowe szkolenia/warsztaty nt.:
Kontrola zarządcza w praktyce jednostek sektora finansów publicznych.
Szkolenie – w formie warsztatów – przeznaczone jest dla kierowników jednostek sektora finansów publicznych (kierownicy jednostek samorządu terytorialnego, kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych), osób odpowiedzialnych za ustalanie i prawidłowe funkcjonowanie procedur kontroli zarządczej, osób zajmujących się wykonywaniem zadań kontrolnych.
Pełny tekst informacji o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Zgłoszenia (w załączeniu: Formularz zgłoszenia » ) prosimy przesyłać do dnia 29 sierpnia 2011 roku:
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faxem na numer: (42) 636 74 24
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 27 czerwca 2011 roku, o godz. 10.00 – organizuje szkolenie dla jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych na temat:
Podatek od towarów i usług w praktyce jednostek samorządu terytorialnego
z uwzględnieniem zmian na 2011 rok
Celem szkolenia jest przedstawienie uregulowań prawnych dotyczących podatku VAT, ze szczególnym zwróceniem uwagi na orzecznictwo oraz zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. Szkolenie uwzględnia specyfikę rozliczania podatku VAT w jednostkach sfery samorządu terytorialnego poprzez położenie nacisku na następujące tematy:
• czy podatnikiem VAT winien być urząd czy sama jednostka samorządu terytorialnego, którą reprezentuje,
• nowy węższy zakres zwolnienia od VAT usług pomiędzy jednostkami organizacyjnymi jst,
• VAT od gospodarowania nieruchomościami,
• odliczenia podatku VAT - oszczędności w jst,
• przenoszenie kosztów obcych czyli refakturowanie jako świadczenie usług,
• nieopodatkowanie nieodpłatnych czynności,
• stosowanie w praktyce nowych stawek podatku VAT, w szczególności w okresie przejściowym 2010/2011, a także konsekwencje tej zmiany w postaci konieczności zmiany umów (w tym o zamówienia publiczne).
Program szkolenia:
1. Podatnik
A) Podatnikiem jednostka samorządu terytorialnego czy obsługujący ją urząd?
B) Organ władzy publicznej – zakres wyłączenia
2. Czynności opodatkowane – wybrane zagadnienia
A) Wybrane czynności opodatkowane (obrót nieruchomościami; najem i dzierżawa nieruchomości, usługi rozprowadzania wody i usługi sanitarne; usługi komunikacji miejskiej)
- moment powstania obowiązku podatkowego
- podstawa opodatkowania
- wysokość podatku
- dotacje
B) Nowy zakres zwolnień takich czynności jak np.: usługi edukacyjne, usługi pomocy społecznej, usługi opieki zdrowotnej, usługi związane z kultura, usługi związane ze sportem
C) Przejście z PKWiU 1997 na PKWiU 2008 – stawki preferencyjne
D) Stawki przejściowe 8 i 23%
E) Konsekwencje wprowadzenia nowych stawek VAT ( zmiana umów, zmiana aktów notarialnych, stawki VAT w okresie przejściowym 2010/2011)
F) Zwolnienie dotyczące czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych
G) Usługi świadczone pomiędzy jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi – zakres zwolnienia.
3. Dokumentowanie
A) Faktura - zasady i terminy wystawiania
B) Faktura korygująca – zasady wystawiania i rozliczenia
C) Anulowanie faktury
D) Duplikat faktury
E) Nota korygująca
F) Faktura elektroniczna – wybrane zagadnienia
G) Kasy rejestrujące – zmiany w zakresie zwolnień z obowiązku stosowania kas od 1.01.2011 r.
4. Odliczenia i zwroty
A) Zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego
B) Terminy realizacji prawa do odliczenia
C) Podatek naliczony związany z inwestycjami i programami pomocowymi,
D) VAT jako koszt kwalifikowany
E) Wyłączenia prawa do odliczenia podatku naliczonego
F) Odliczenie proporcjonalne i korekta podatku odliczonego
5. Odpowiedzi na pytania uczestników
Miejsce Szkolenia:
Urząd Miasta Łodzi
ul.Piotrkowska 104 (budynek B)
duża sala obrad Rady Miejskiej
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 210,00 od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane
w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać do dnia 16 czerwca 2011 roku:
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny tutaj »
lub
- faxem na numer: (42) 636 74 24