Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 18 czerwca 2012 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.

ZASADY UDZIELANIA POMOCY PUBLICZNEJ PRZEZ GMINY Z UWZGLęDNIENIEM ZMIAN W 2012 r.


PROGRAM SZKOLENIA
Prowadzący szkolenie: Robert Zenc, Departament Monitorowania Pomocy Publicznej UOKiK

I. Nowy rodzaj pomocy de minimis do 500 tys. euro na przedsiębiorstwo w ramach reformy dotyczącej pomocy udzielanej z tytułu świadczenia usług publicznych.
Rozporządzenie Komisji (UE) z 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 114 z 26.4.2012).
II. Rozpoczęcie wdrażania od 1 stycznia 2012 r. „Aplikacji” do przekazywania sprawozdań w rolnictwie.
III. Definicja pomocy publicznej w świetle art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
1) Problemy z określaniem definicji pomocy publicznej w praktyce gminnej.
2) Kogo uznać za przedsiębiorcę (beneficjenta pomocy publicznej)?
3) Problemy z definicją przedsiębiorcy w przypadku zawieszenia i wyrejestrowania działalności gospodarczej oraz w przypadkach upadłości i likwidacji.
4) Badanie tzw. wpływu pomocy na wymianę handlową w Unii Europejskiej.
5) Pomoc publiczna w gminnych przedsięwzięciach (przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej, m.in. wodociągi i kanalizacja, gospodarka odpadami, przesył energii, zoz-y, szkoły, turystyka, sport, kultura).
6) Przykłady oceny występowania pomocy z orzecznictwa KE.
IV. Identyfikacja pomocy publicznej w poszczególnych sferach aktywności gminy.
1) Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych (art. 67a §1 i 67b §1 Ordynacji podatkowej).
2) Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych (zwolnienia podatkowe, różnicowanie stawek podatkowych, opłaty lokalne).
3) Ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych (art. 59 ustawy o finansach publicznych).
4) Ulgi w spłacie niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym (art. 64 ustawy o finansach publicznych),
5) Ulgi w spłacie kosztów egzekucyjnych (ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji),
6) Pomoc dla Zakładów Pracy Chronionej,
7) Dotacje celowe na finansowanie środowiska i gospodarki wodnej (art. 403 Prawa ochrony środowiska) – m.in. azbest, termomodernizacja, kolektory słoneczne, itp.
8) Dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru (art. 81 i 82 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) .
9) Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników (art. 70b ustawy o systemie oświaty).
10) Pomoc publiczna w zakresie gospodarki nieruchomościami udzielana w oparciu o ustawę o gospodarce nieruchomościami oraz ustawę o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
11) Pomoc w sektorze rolnictwa (ustawa o podatku rolnym, leśnym, zwrot podatku akcyzowego),
12) Przypadki dokapitalizowania przez gminę,
13) Pomoc ze środków unijnych.
V. Nowelizacja ustawy o systemie oświaty z 19 sierpnia 2011 r. w zakresie dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników (wprowadzenie zasady de minimis).
VI. Pomoc indywidualna a pomoc udzielana w ramach programów pomocowych.
VII. Pomoc udzielana w rolnictwie, problem rolnika jako przedsiębiorcy.
VIII. Zasady udzielania pomocy de minimis wynikające z przepisów unijnych
.
1) Zasady udzielania pomocy de minimis w oparciu o Rozporządzenie KE nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r.
2) Zakaz udzielania pomocy de minimis tzw. przedsiębiorcom zagrożonym (będącym w trudnej sytuacji ekonomicznej).
3) Zakaz udzielania pomocy de minimis w niektórych sektorach.
4) Problem tzw. „pomocy eksportowej”.
5) Zasady ustalania limitu de minimis (przykłady).
6) Zasady kumulacji pomocy de minimis z innymi przeznaczeniami pomocy (przykłady).
7) Zasady udzielania pomocy de minimis w transporcie drogowym.
8) Obowiązki związane z przechowywaniem informacji na temat udzielonej pomocy de minimis.
IX. Procedura udzielania pomocy de minimis w prawie krajowym.
1) Zasady wypełniania „Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis” oraz przedstawiania sprawozdań finansowych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311).
2) Najczęstsze problemy praktyczne przy wypełnianiu ww. Formularza informacji (ocena trudnej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorcy-część B, wypełnianie tabeli o pomocy otrzymanej na te same koszty kwalifikowane, PKD, wielkość przedsiębiorcy, forma prawna).
3) Problem obowiązku składania sprawozdań finansowych za okres 3 lat obrotowych.
4) Zasady wydawania i korygowania zaświadczeń o pomocy de minimis.
5) Formularz korekty zaświadczenia o pomocy de minimis.
X. Szczegółowa procedura udzielania pomocy de minimis w oparciu o art. 67a i 67b Ordynacji podatkowej.
1) Relacja przepisów pomocowych do przesłanek materialnych Ordynacji podatkowej.
2) Wydawanie i korygowanie zaświadczeń o pomocy de minimis
3) W jaki sposób badać trudną sytuację ekonomiczną podatnika
4) Jak pogodzić zakaz udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom w trudnej sytuacji ekonomicznej z „ważnym interesem podatnika”?
5) Obliczanie wartości pomocy brutto w przypadku odroczenia terminu płatności oraz rozłożenia na raty – przykłady.
XI. Zmiana stopy bazowej dla Polski wprowadzona od 1 stycznia 2012 r. – konsekwencje w zakresie przeliczania pomocy na EDB.
XII. Pomoc de minimis dla Zakładów Pracy Chronionej.
1) Utrata prawa do zwolnień podatkowych (od nieruchomości, rolny, leśny) przez część ZPChr.
2) Zasady zwrotu niewykorzystanych środków do PFRON.
3) Zasady wydawania zaświadczeń ZPChr, którym przysługuje prawo do zwolnień podatkowych.
XIII. Ulgi podatkowe udzielane przez gminy w związku z powodzią. Ustawa powodziowa z 16 września 2011 r. – obowiązek informowania przez gminy wojewody o udzielonej pomocy, w terminie 14 dni.
XIV. Dotacje gmin na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej – zasady opracowywania i zgłaszania programu pomocowego de minimis.
XV. Powiązanie pomocy publicznej udzielanej przez gminę ze wsparciem pochodzącym ze środków unijnych.
XVI. Ulgi w podatku rolnym przeznaczone dla rolników dotkniętych klęskami (uchwała Rady Ministrów z 3 kwietnia 2012 r.)
XVII. Procedura udzielania pomocy innej niż de minimis w prawie krajowym
.
1) Zasady wypełniania „Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż de minimis” oraz przedstawiania sprawozdań finansowych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312, z późn. zm.).
2) Zasady udzielania pomocy regionalnej w oparciu o uchwałę rady gminy/miasta.
XVIII. Konstruowanie i stosowanie gminnych programów pomocowych (najpopularniejsze programy pomocowe).
a) Zwolnienia podatkowe (od nieruchomości, środków transportowych) jako pomoc regionalna lub pomoc de minimis.
b) Uchwały dotyczące ulg w spłacie należności cywilnoprawnych (pomoc de minimis).
c) Różnicowanie stawek podatkowych (od nieruchomości, środków transportowych) jako pomoc de minimis.
d) Dotacje gmin na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
XIX. Analiza wyników kontroli NIK w zakresie udzielania pomocy przez gminy – najczęstsze uchybienia przy udzielaniu ulg podatkowych, ulg w spłacie należności cywilnoprawnych oraz zwolnień podatkowych.
XX. Sporządzanie sprawozdań z udzielanej pomocy w systemie sprawozdawczości SHRIMP.
XXI. Zasada jawności finansów publicznych (zakres informacji dotyczących pomocy podawanych do publicznej wiadomości).
XXII. Kiedy i w jakich okolicznościach powstaje obowiązek zwrotu udzielonej pomocy (problematyka tzw. pomocy udzielonej bezprawnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem).
XXIII. Pytania i odpowiedzi
.

Informujemy, że szkolenie jest płatne.

Należność w kwocie 210,00 od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.

Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać do dnia 6 czerwca 2012 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.lodz.rio.gov.pl/szkolenia
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faxem na numer: (42) 636 74 24

Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl