Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 6 czerwca 2016 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń organizuje szkolenie nt.:
Egzekucja, czyli przymusowe dochodzenie podatków i opłat
Szkolenie przeznaczone dla pracowników, którzy zajmują się dochodzeniem i egzekucją podatków i opłat na rzecz gminy, a przede wszystkim: podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych i innych podatków lokalnych, opłaty skarbowej, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz należności publicznoprawnych, m.in.: opłaty za zajęcie pasa drogowego, renty planistycznej, opłaty eksploatacyjnej, grzywny nałożonej w drodze mandatu i innych.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 24 maja 2016 roku wyłącznie poprzez formularz zgłoszeniowy on-line dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
Ilość miejsc ograniczona.
Pełny tekst ogłoszenia o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich gmin na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że organizuje szkolenie nt:
„Praktyczne skutki nowelizacji przepisów o zamówieniach publicznych”
Szkolenie przeprowadzone zostanie w dwóch terminach (do wyboru): 6, 8 kwietnia 2016 r. w sali konferencyjnej A Hotelu Ambasador Centrum Łódź Al. Piłsudskiego 29.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 18 marca 2016 roku wyłącznie poprzez formularz zgłoszeniowy on-line dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
Uwaga - ilość miejsc ograniczona.
Pełny tekst ogłoszenia o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich gmin na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 1 marca 2016 roku, o godz. 10.00 w sali konferencyjnej A Hotelu Ambasador Centrum Łódź Al. Piłsudskiego 29 organizuje szkolenie nt.: Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Szkolenie przeznaczone dla skarbników oraz pracowników, którzy odpowiadają za prawidłowe naliczenie i dochodzenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 19 lutego 2016 roku wyłącznie poprzez formularz zgłoszeniowy on-line dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
Ilość miejsc ograniczona.
Pełny tekst ogłoszenia o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich gmin na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 16 lutego 2016 roku, o godz. 10.00 w sali konferencyjnej A Hotelu Ambasador Centrum Łódź Al. Piłsudskiego 29 organizuje szkolenie nt.
Zamówienia publiczne przy realizacji projektów UE w latach 2014 – 2020 w tym nowe zasady udzielania zamówień powyżej 50.000 PLN przez jednostki samorządu terytorialnego
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 5 lutego 2016 roku wyłącznie poprzez formularz zgłoszeniowy on-line dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
Ilość miejsc ograniczona.
Pełny tekst ogłoszenia o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich gmin na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 11 lutego 2016 roku, o godz. 10.00 w Centrum Biznesowym SYNERGIA Łódź, ul. Wólczańska 128/134 organizuje szkolenie nt:
Zasady udzielania pomocy publicznej przez gminy z uwzględnieniem nowelizacji przepisów krajowych w 2016 roku.
Szkolenie poprowadzi: Robert Zenc /Departament Monitorowania Pomocy Publicznej UOKiK/.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 250,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 29 stycznia 2016 roku wyłącznie poprzez formularz zgłoszeniowy on-line dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl.
Uwaga - ilość miejsc ograniczona.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji, Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W razie pytań i wątpliwości prosimy kontaktować się pod nr tel. 42 636 68 96 wewn. 121.
Zmiana miejsca szkolenia:
Szkolenie odbędzie się w sali konferencyjnej A Hotelu Ambasador Centrum Łódź Al. Piłsudskiego 29, lokalizacja: http://www.hotelambasador.eu/centrum/kontakt
w godz. 10.00-15.00
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 12 stycznia 2016 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi przy ul. Zamenhofa 10 organizuje szkolenie: Warsztaty dla księgowych podatkowych w świetle znowelizowanej Ordynacji podatkowej
Szkolenie przeznaczone dla pracowników, którzy zajmują się dochodzeniem i egzekucją podatków i opłat na rzecz gminy, a przede wszystkim: podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych i innych podatków lokalnych, opłaty skarbowej, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz innych należności publicznoprawnych, m.in.: opłaty za zajęcie pasa drogowego, renty planistycznej, opłaty eksploatacyjnej, grzywny nałożonej w drodze mandatu i innych.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 29 grudnia 2015 roku wyłącznie poprzez formularz zgłoszeniowy on-line dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
Ilość miejsc ograniczona.
Pełny tekst ogłoszenia o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich gmin na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
INFORMACJA: przedłużono termin przyjmowania zgłoszeń do 10 września 2015 roku
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 14 września 2015 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.:
Intensyfikacja dochodów publicznoprawnych
Szkolenie przeznaczone jest dla skarbników, księgowych, osób zajmujących się w jednostkach samorządu terytorialnego dochodzeniem i egzekwowaniem dochodów publicznoprawnych (opłata za zajęcie pasa drogowego, opłata za umieszczenie urządzeń infrastruktury w pasie drogi, opłata za wycinkę drzew, opłata od wzrostu wartości nieruchomości, grzywny nałożone w drodze mandatu, opłata eksploatacyjna, opłata adiacencka) na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.
Wykład poprowadzi: Hanna Kmieciak – praktyk i teoretyk w dziedzinie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, kierownik Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych Urzędu Miejskiego, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UAM w Poznaniu oraz studiów doktoranckich Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, autor książek „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej” oraz publikacji z dziedziny procedur podatkowych i publicznoprawnych „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw CH Beck i Wolters Kluwer Polska.
Czas wykładu: 6 godzin dydaktycznych.
Podczas spotkania omówione zostaną zagadnienia:
I. Dochodzenie należności publicznoprawnych.
Nie mniej ważne od podatków są dochody z tytułu należności publicznoprawnych, np. opłata za zajęcie pasa drogowego, opłata za umieszczenie urządzeń infrastruktury w pasie drogowym, opłata od wzrostu wartości nieruchomości (renta planistyczna), opłata za wycinkę drzew, grzywny w drodze mandatu, zwrot nienależnie pobranych zasiłków w zakresie pomocy społecznej i inne. Przepisy regulujące dochodzenie i egzekwowanie należności publicznoprawnych na rzecz gminy. Rola Kodeksu postępowania administracyjnego, Ordynacji podatkowej, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i innych ustaw szczególnych. Moment powstania zobowiązania i terminy płatności. Odpowiedzialność zobowiązanego i współzobowiązanych za należności niepodatkowe publicznoprawne, w tym odpowiedzialność solidarna. Zabezpieczenie wykonania zobowiązań niepodatkowych publicznoprawnych. Czy zaległość można wpisać na hipotekę? Czy przysługuje zastaw skarbowy? Postępowanie z zaległością. Odsetki za zwłokę. Kiedy wierzyciel ma obowiązek naliczyć odsetki? W jakiej wysokości? Jak postępuje z wpłatą po terminie płatności? Czy zawiadamia zobowiązanego o rozliczeniu dokonanej wpłaty i w jaki sposób? Ulgi w spłacie zobowiązań niepodatkowych publicznoprawnych. Czy i na podstawie, komu i jakich ulg udzielać? Czy opłatę można umorzyć? Czy i na jakiej podstawie przysługuje umorzenie z urzędu? Co z odroczeniem płatności zobowiązania i rozłożeniem na raty? Kiedy stosujemy i jakie przepisy (przepisy szczególne)? Rola uchwał, decyzji i oświadczeń woli w ulgach w spłacie zobowiązań publicznoprawnych. Przedawnienie należności niepodatkowych publicznoprawnych. Czy istnieją przerwy biegu terminu przedawnienia? Jak przedawnić zobowiązanie. Przypadki szczególne, czyli przedawnienie mandatów. Nadpłata należności niepodatkowych publicznoprawnych i jej zwrot. Odpowiedzialność spadkobierców i osób trzecich za zaległości niepodatkowe publicznoprawne. Kto jeszcze, oprócz zobowiązanego, odpowiada za zaległości publicznoprawne? Egzekucja, czyli przymusowe ściąganie zaległości niepodatkowych publicznoprawnych. Upomnienie czy wezwanie do zapłaty? Do kogo kierować i jak wystawić tytuł wykonawczy? Podstawa prawna prowadzenia egzekucji. Przebieg postępowania egzekucyjnego i jego istotne elementy.
II. Pytania i dyskusja.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 250,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 4 września 2015 roku 10 września 2015 roku wyłącznie poprzez formularz zgłoszeniowy on-line dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
Uwaga - ilość miejsc ograniczona
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że organizuje w dniu 22 czerwca 2015r. szkolenie dotyczące wybranych zagadnień związanych z gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego:
- system ewidencji księgowej – urządzenia księgowe;
- zasada kasowości i memoriału w ewidencji wykonania budżetu;
- sprawozdawczość budżetowa – wybrane zagadnienia (w szczególności sprawozdania RB-NDS, Rb-Z, Rb-27S i Rb-28S, Rb-PDP);
- ewidencja dotacji udzielanych z budżetu i podstawy prawne ich udzielania.
Pełny tekst ogłoszenia o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Spis treści publikacji - załącznika zawiadomienia o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że organizuje szkolenie dotyczące wybranych zagadnień związanych z gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego:
- system ewidencji księgowej – urządzenia księgowe;
- zasada kasowości i memoriału w ewidencji wykonania budżetu;
- sprawozdawczość budżetowa – wybrane zagadnienia (w szczególności sprawozdania RB-NDS, Rb-Z, Rb-27S i Rb-28S, Rb-PDP);
- ewidencja dotacji udzielanych z budżetu i podstawy prawne ich udzielania.
Pełny tekst ogłoszenia o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Spis treści publikacji - załącznika zawiadomienia o szkoleniu dostępny jest tutaj »
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 6 maja 2015 roku, o godz. 10.00 w sali konferencyjnej A Hotelu Ambasador Centrum w Łodzi przy ul. Piłsudskiego 29 - organizuje szkolenie dla pracowników służb zamówień publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego nt.:
Kryteria oceny ofert po nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, czyli jak zminimalizować ryzyko nieodpowiedniej jakości zamówienia publicznego
Szkolenie poprowadzi Pan Krzysztof Puchacz – prawnik, specjalista z zakresu finansów publicznych, kontroli zarządczej, zamówień publicznych oraz odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ceniony trener w wielu jednostkach sektora finansów publicznych, wykładowca, autor wielu publikacji z zakresu zamówień publicznych i kontroli finansowej oraz wielu artykułów w prasie fachowej, stały współpracownik miesięcznika „Przetargi publiczne”.
W dniu 19 października weszła w życie ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych, wprowadzająca do systemu zamówień publicznych zmiany dotyczące między innymi pozacenowych kryteriów oceny ofert. Celem ustawodawcy jest podkreślenie wagi tzw. korzyści ekonomicznej, która powinna być brana przez zamawiającego podczas wyboru ofert. Zamawiający chcąc profesjonalnie zamówić korzystną ekonomicznie dostawę, usługę lub robotę budowlaną musi odpowiednio przygotować tzw. cztery filary specyfikacji istotnych warunków zamówienia: opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału w postępowaniu, kryteria oceny ofert i wzór umowy z wykonawcą. Konsekwencja oraz właściwie zastosowana wiedza pozwalają na zminimalizowanie uzyskania oferty niesatysfakcjonującej zamawiającego z punktu widzenia jego oczekiwań.
Szczegółowy program szkolenia:
1. Warunki udziału w postępowaniu a kryteria oceny ofert:
- zakres uprawnień zamawiającego w zakresie konstruowania warunków udziału w postępowaniu;
- warunek udziału w postępowaniu, jako instrument badania zdolności wykonawcy do wykonania zamówienia;
- powiązanie warunku udziału w postępowaniu z opisem przedmiotu zamówienia;
- warunek udziału w postępowaniu a kryteria oceny ofert w przypadku zamawiania usług niepriorytetowych.
2. Opis przedmiotu zamówienia a kryteria oceny ofert:
- granica pomiędzy zakazanym ograniczaniem konkurencji a legalnym opisaniem przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem wysokich standardów uzasadnionych potrzebą zamawiającego;
- prawo opcji, jako instrument elastycznego kształtowania zakresu świadczenia wykonawcy;
- próbki;
- dokumenty potwierdzające, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania zamawiającego;
- testy i prezentacje, jako element weryfikacji przedmiotu zamówienia na etapie oceny i badania ofert;
- odpowiednie przygotowanie dokumentacji projektowej przy zamawianiu robót budowlanych.
3. Kryteria oceny ofert.
- nowe zasady konstruowania kryteriów oceny ofert po 19.10.2014 r.;
- warsztaty konstruowania kryteriów oceny ofert (koszty w cyklu życia, jakość, funkcjonalność, termin realizacji, wartość techniczna itp.)
- rozszerzenie zakresu świadczenia wykonawcy w ramach kryteriów oceny ofert,
- kryteria mierzalne i niemierzalne.
- weryfikacja kryteriów oceny ofert na podstawie dokumentów lub próbek w tym omówienie możliwości ich uzupełniania.
4. Wzór umowy z wykonawcą a kryteria oceny ofert.
- wzór umowy, jako instrument do zabezpieczenia interesów zamawiającego w aspekcie realizacji przedmiotu zamówienia zgodnie z wymogami zamawiającego;
- „mapa świadczeń” wykonawcy z określeniem zasad weryfikacji prawidłowości ich realizacji i sankcji za nieprawidłowe ich zrealizowanie;
- kary umowne i odszkodowania;
- zabezpieczenie należytego wykonania umowy a potrącanie z faktur;
- zasady weryfikacji i oceny sposobu realizacji świadczenia wykonawcy;
- odbiory, weryfikacje, sankcje;
- zapisy obniżające ryzyko niewywiązania się wykonawcy ze świadczeń objętych punktacją w ramach oceny kryteriów oceny ofert.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 250,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia ») prosimy przesyłać do dnia 15 kwietnia 2015 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24
Uwaga - ilość miejsc ograniczona
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Uwaga: uprzejmie informujemy, ze z uwagi na chorobę wykładowcy szkolenie zostaje odwołane.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 28 kwietnia 2015 roku, o godz. 10.00 w sali konferencyjnej w Hotelu Światowit w Łodzi przy ul. Al. Kościuszki 68- organizuje szkolenie nt.:
Intensyfikacja dochodów publicznoprawnych
Szkolenie przeznaczone dla skarbników, księgowych, osób zajmujących się w jednostkach samorządu terytorialnego dochodzeniem i egzekwowaniem dochodów publicznoprawnych (opłata za zajęcie pasa drogowego, opłata za umieszczenie urządzeń infrastruktury w pasie drogi, opłata za wycinkę drzew, opłata od wzrostu wartości nieruchomości, grzywny nałożone w drodze mandatu, opłata eksploatacyjna, opłata adiacencka) na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.
Wykład poprowadzi: Hanna Kmieciak – praktyk i teoretyk w dziedzinie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, kierownik Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych Urzędu Miejskiego, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UAM w Poznaniu oraz studiów doktoranckich Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, autor książek „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej” oraz publikacji z dziedziny procedur podatkowych i publicznoprawnych „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw CH Beck i Wolters Kluwer Polska.
Czas wykładu: 6 godzin dydaktycznych.
Podczas spotkania omówione zostaną zagadnienia:
I. Dochodzenie należności publicznoprawnych.
Nie mniej ważne od podatków są dochody z tytułu należności publicznoprawnych, np. opłata za zajęcie pasa drogowego, opłata za umieszczenie urządzeń infrastruktury w pasie drogowym, opłata od wzrostu wartości nieruchomości (renta planistyczna), opłata za wycinkę drzew, grzywny w drodze mandatu, zwrot nienależnie pobranych zasiłków w zakresie pomocy społecznej i inne. Przepisy regulujące dochodzenie i egzekwowanie należności publicznoprawnych na rzecz gminy. Rola Kodeksu postępowania administracyjnego, Ordynacji podatkowej, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i innych ustaw szczególnych. Moment powstania zobowiązania i terminy płatności. Odpowiedzialność zobowiązanego i współzobowiązanych za należności niepodatkowe publicznoprawne, w tym odpowiedzialność solidarna. Zabezpieczenie wykonania zobowiązań niepodatkowych publicznoprawnych. Czy zaległość można wpisać na hipotekę? Czy przysługuje zastaw skarbowy? Postępowanie z zaległością. Odsetki za zwłokę. Kiedy wierzyciel ma obowiązek naliczyć odsetki? W jakiej wysokości? Jak postępuje z wpłatą po terminie płatności? Czy zawiadamia zobowiązanego o rozliczeniu dokonanej wpłaty i w jaki sposób? Ulgi w spłacie zobowiązań niepodatkowych publicznoprawnych. Czy i na podstawie, komu i jakich ulg udzielać? Czy opłatę można umorzyć? Czy i na jakiej podstawie przysługuje umorzenie z urzędu? Co z odroczeniem płatności zobowiązania i rozłożeniem na raty? Kiedy stosujemy i jakie przepisy (przepisy szczególne)? Rola uchwał, decyzji i oświadczeń woli w ulgach w spłacie zobowiązań publicznoprawnych. Przedawnienie należności niepodatkowych publicznoprawnych. Czy istnieją przerwy biegu terminu przedawnienia? Jak przedawnić zobowiązanie. Przypadki szczególne, czyli przedawnienie mandatów. Nadpłata należności niepodatkowych publicznoprawnych i jej zwrot. Odpowiedzialność spadkobierców i osób trzecich za zaległości niepodatkowe publicznoprawne. Kto jeszcze, oprócz zobowiązanego, odpowiada za zaległości publicznoprawne? Egzekucja, czyli przymusowe ściąganie zaległości niepodatkowych publicznoprawnych. Upomnienie czy wezwanie do zapłaty? Do kogo kierować i jak wystawić tytuł wykonawczy? Podstawa prawna prowadzenia egzekucji. Przebieg postępowania egzekucyjnego i jego istotne elementy.
II. Pytania i dyskusja.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 250,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia ») prosimy przesyłać do dnia 13 kwietnia 2015 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24
Uwaga - ilość miejsc ograniczona
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zmiana miejsca szkolenia:
Szkolenie odbędzie się w sali konferencyjnej Hotelu Światowit, Łódź, Al. Kościuszki 68 (róg Kościuszki i Zamenhofa), lokalizacja: http://swiatowit.centrumhotele.pl/kontakt,pl.html
w godz. 10.00-15.00
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 1 kwietnia 2015 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.:
Intensyfikacja dochodów cywilnoprawnych
Szkolenie przeznaczone dla skarbników, osób zajmujących się w jednostkach samorządu terytorialnego dochodzeniem i egzekwowaniem dochodów cywilnoprawnych (użytkowanie wieczyste, dzierżawy, najem, zapłaty faktur, umowy w tym między innymi opłata za przedszkole i inne należności cywilnoprawne).
Wykład poprowadzi: Hanna Kmieciak – praktyk i teoretyk w dziedzinie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, kierownik Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych Urzędu Miejskiego, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UAM w Poznaniu oraz studiów doktoranckich Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, autor książek „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej” oraz publikacji z dziedziny procedur podatkowych i publicznoprawnych „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw CH Beck i Wolters Kluwer Polska.
Czas wykładu: 6 godzin dydaktycznych.
Podczas spotkania omówione zostaną zagadnienia:
I. Należności cywilnoprawne – dochody jednostek samorządu terytorialnego.
Należności cywilnoprawne, np. użytkowanie wieczyste, dzierżawy, najem, czynsz, opłata za wodę, należność wynikająca z faktury i inne. Wygasanie zobowiązań cywilnoprawnych: Czy tylko zapłata powoduje zaspokojenie wierzyciela? Jak rozliczyć zobowiązanie uregulowane po terminie płatności. Czy dopuszczalne jest potrącenie? Co to jest wykonanie zastępcze i jak z niego korzystać? Jakie i kiedy przyznać ulgi w spłacie zobowiązań cywilnoprawnych. Czy do udzielenia ulgi konieczna jest uchwała rady miasta? W jakim trybie i w jaki sposób wierzyciel może udzielić ulg w spłacie zobowiązań cywilnoprawnych? Wezwanie do zapłaty, czyli pierwsze kroki, gdy dłużnik nie płaci zobowiązań. Odpowiemy na pytania: Czy zawsze należne są odsetki? Jaki rodzaj odsetek obowiązuje w dochodzeniu należności cywilnoprawnych? Upomnienie czy wezwanie do zapłaty? Czy można pobrać koszty upomnienia? Co powinno zawierać wezwanie do zapłaty? Czy i jakie koszty wezwania wskazywać? Kiedy, w jakim terminie, należy wystawić wezwanie do zapłaty? Egzekucja należności cywilnoprawnych, czyli wszystko o tytułach wykonawczych. Zajmiemy się takimi problemami jak: Postępowanie upominawcze czy nakazowe zmierzające do wyegzekwowania długu. Rola sądu w dochodzeniu należności cywilnoprawnych na rzecz miasta. Tytuł egzekucyjny a tytuł wykonawczy. Kto, na czyj wniosek i w jaki sposób nadaje klauzulę wykonalności. Zabezpieczenie zaległości, czyli jak wpisać hipotekę. Rola komornika sądowego: Kiedy i kto wnioskuje o egzekucję należności cywilnoprawnych? Jakie środki egzekucyjne przysługują w egzekucji komorniczej? Jak przyśpieszyć ściąganie długu przez komornika? Jak dłużnik może bronić sie przed egzekucją i jak powinien postąpić wierzyciel? Czy dłużnik może wnioskować o zawieszenie lub wycofanie tytułu wykonawczego? Kiedy wierzyciel może zawiesić lub wycofać tytuł wykonawczy. Wskazywanie majątku dłużnika – prawo czy obowiązek? Przysługujące środki egzekucyjne – co wierzyciel powinien o nich wiedzieć i do czego ta wiedza jest potrzebna. Środki ostateczne, czyli egzekucja z nieruchomości – kiedy i w jaki sposób wierzyciel ma po nią sięgać? Kolejność zaspokajania wierzycieli w egzekucji z nieruchomości. Egzekucja a upadłość i likwidacja przedsiębiorcy. Krajowy rejestr dłużników, czyli czy i w jaki sposób ujawniać zaległości? Komu udzielać informacji o dłużnikach gminy? Czy firma windykacyjna może ściągać należności cywilnoprawne na rzecz miasta? Jak liczyć termin przedawnienia zobowiązań cywilnoprawnych i kto za to odpowiada?
II. Pytania i dyskusja.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 250,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia (w załączeniu: Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać do dnia 13 marca 2015 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24
Uwaga - ilość miejsc ograniczona
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 20 marca 2015 roku, o godz. 10.00 w sali konferencyjnej Centrum Biznesowego SYNERGIA budynek A w Łodzi, przy ul. Wólczańskiej 128/134 - organizuje szkolenie nt.:
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
– omówienie zmian wprowadzonych do ustawy – aspekty praktyczne
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 250,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać do dnia 13 marca 2015 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie.
Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Więcej o tematyce szkolenia w dalszej części artykułu.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 30 marca 2015 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.:
„„Praktyczne skutki nowelizacji ustawy Prawa zamówień publicznych””
Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników służb zamówień publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego.
Szkolenie poprowadzi Pan Krzysztof Puchacz – prawnik, specjalista z zakresu finansów publicznych, kontroli zarządczej, zamówień publicznych oraz odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ceniony trener w wielu jednostkach sektora finansów publicznych, wykładowca, autor wielu publikacji z zakresu zamówień publicznych i kontroli finansowej oraz wielu artykułów w prasie fachowej, stały współpracownik miesięcznika „Przetargi publiczne”.
W dniu 29 sierpnia 2014 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych, wprowadzająca do systemu zamówień publicznych zmiany dotyczące:
• zamówień na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych;
• przesłanek wykluczenia nierzetelnych wykonawców z udziału w postępowaniu;
• skutków powoływania się na zasoby podmiotów trzecich;
• możliwości określenia przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia wymagań związanych z realizacją zamówienia dotyczących zatrudnienia na podstawie umowy o pracę;
• przesłanek zatrzymania wadium na skutek nieuzupełnienia dokumentów w postępowaniu;
• obowiązku stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert;
• sposobu prowadzenia postępowania w celu ustalenia rażąco niskiej ceny.
Znowelizowane przepisy obowiązują od 19 października 2014 r. Celem szkolenia jest omówienie problemów interpretacyjnych związanych ze stosowaniem nowych przepisów w praktyce.
W trakcie szkolenia omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Zmiany w zakresie postępowania na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych (wyłączenie obowiązku przeprowadzania przetargu nieograniczonego).
2. Zmiany w zakresie ujawniania tajemnicy przedsiębiorstwa (wskazanie wykonawcy jako strony na której spoczywa ciężar udowodnienia tajemnicy przedsiębiorstwa).
3. Wyeliminowanie dotychczasowych przesłanek wykluczenia wykonawcy związanych z nierzetelnym wykonywaniem zamówień i zastąpienie ich fakultatywną przesłanką wykluczenia wykonawcy, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych, pod warunkiem, że zamawiający przewidział taką przesłankę wykluczenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
4. Zmiany w zakresie dotyczącym powoływania się na zasoby podmiotów trzecich w zakresie możliwości powoływania się przez wykonawcę na potencjał ekonomiczny innego podmiotu oraz przewidzenie odpowiedzialności solidarnej wykonawcy oraz podmiotu udostępniającego zasoby w przypadku wystąpienia szkody zamawiającego z przyczyny zawinionego nieudostępnienia zasobów przez ten podmiot.
5. Wprowadzenie możliwości określenia przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia wymagań związanych z realizacją zamówienia dotyczących zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia publicznego na roboty budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem tych czynności.
6. Zmiany w zakresie zatrzymania wadium m.in. służące ograniczeniu możliwości zatrzymania wadium wyłącznie do tych wykonawców, którzy nie uzupełnili dokumentów w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego, co skutkowało brakiem możliwości wybrania oferty.
7. Wprowadzenie obowiązku stosowania kryteriów pozacenowych.
8. Modyfikacje zasad ustalania rażąco niskiej ceny (wskaźnik procentowy wyznaczający granice rażąco niskiej ceny).
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 250,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać do dnia 10 marca 2015 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie.
Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 5 marca 2015 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.:
„Praktyczne skutki nowelizacji ustawy Prawa zamówień publicznych”
Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników służb zamówień publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego.
Szkolenie poprowadzi Pan Krzysztof Puchacz – prawnik, specjalista z zakresu finansów publicznych, kontroli zarządczej, zamówień publicznych oraz odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ceniony trener w wielu jednostkach sektora finansów publicznych, wykładowca, autor wielu publikacji z zakresu zamówień publicznych i kontroli finansowej oraz wielu artykułów w prasie fachowej, stały współpracownik miesięcznika „Przetargi publiczne”.
W dniu 29 sierpnia 2014 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych, wprowadzająca do systemu zamówień publicznych zmiany dotyczące:
• zamówień na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych;
• przesłanek wykluczenia nierzetelnych wykonawców z udziału w postępowaniu;
• skutków powoływania się na zasoby podmiotów trzecich;
• możliwości określenia przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia wymagań związanych z realizacją zamówienia dotyczących zatrudnienia na podstawie umowy o pracę;
• przesłanek zatrzymania wadium na skutek nieuzupełnienia dokumentów w postępowaniu;
• obowiązku stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert;
• sposobu prowadzenia postępowania w celu ustalenia rażąco niskiej ceny.
Znowelizowane przepisy obowiązują od 19 października 2014 r. Celem szkolenia jest omówienie problemów interpretacyjnych związanych ze stosowaniem nowych przepisów w praktyce.
W trakcie szkolenia omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Zmiany w zakresie postępowania na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych (wyłączenie obowiązku przeprowadzania przetargu nieograniczonego).
2. Zmiany w zakresie ujawniania tajemnicy przedsiębiorstwa (wskazanie wykonawcy jako strony na której spoczywa ciężar udowodnienia tajemnicy przedsiębiorstwa).
3. Wyeliminowanie dotychczasowych przesłanek wykluczenia wykonawcy związanych z nierzetelnym wykonywaniem zamówień i zastąpienie ich fakultatywną przesłanką wykluczenia wykonawcy, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych, pod warunkiem, że zamawiający przewidział taką przesłankę wykluczenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
4. Zmiany w zakresie dotyczącym powoływania się na zasoby podmiotów trzecich w zakresie możliwości powoływania się przez wykonawcę na potencjał ekonomiczny innego podmiotu oraz przewidzenie odpowiedzialności solidarnej wykonawcy oraz podmiotu udostępniającego zasoby w przypadku wystąpienia szkody zamawiającego z przyczyny zawinionego nieudostępnienia zasobów przez ten podmiot.
5. Wprowadzenie możliwości określenia przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia wymagań związanych z realizacją zamówienia dotyczących zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia publicznego na roboty budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem tych czynności.
6. Zmiany w zakresie zatrzymania wadium m.in. służące ograniczeniu możliwości zatrzymania wadium wyłącznie do tych wykonawców, którzy nie uzupełnili dokumentów w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego, co skutkowało brakiem możliwości wybrania oferty.
7. Wprowadzenie obowiązku stosowania kryteriów pozacenowych.
8. Modyfikacje zasad ustalania rażąco niskiej ceny (wskaźnik procentowy wyznaczający granice rażąco niskiej ceny).
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 250,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Uwaga - ilość miejsc ograniczona
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
UWAGA: informujemy, że rekrutacja na szkolenie została przedłużona do dnia 16 lutego 2015r.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 19 lutego 2015 roku, o godz. 10.00 w Sali konferencyjnej A Hotelu Ambasador Centrum w Łodzi przy ul. Piłsudskiego 29 - organizuje szkolenie dla radnych jednostek samorządu terytorialnego nt.:
„Uchwalanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz kontrola jego wykonania”
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
1. Istota budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym, m.in.
- podstawowe pojęcia budżetu, zakres przedmiotowy i podmiotowy budżetu
2. Procedura budżetowa, zasady budżetowe oraz
- konsekwencje braku możliwości uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej lub budżetu JST zgodnie z zasadami określonymi w art. 242-244 ufp
3. Opracowywanie budżetu JST – projektu uchwały budżetowej i WPF, w tym m.in.
- kompetencje organów jst, zakres projektu budżetu, obowiązek przedłożenia radzie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem oraz projektu WPF, obowiązek przedstawienia radzie przed uchwalaniem budżetu opinii RIO o projekcie budżetu, obowiązek opracowania przez podległe jednostki organizacyjne materiałów planistycznych oraz projektów planów finansowych
4. Uchwalanie budżetu JST
- kompetencje, termin, ustalanie budżetu przez RIO, debata budżetowa, tryb głosowania, uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych
5. Wykonywanie budżetu JST
- zadania zarządu JST, obowiązki jednostek sektora finansów publicznych, zaciąganie zobowiązań, nieprzekraczalny limit wydatków, obowiązujące w toku wykonywania budżetu zasady gospodarki finansowej, odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
6. Zatwierdzenie wykonania budżetu i absolutorium
- tryb zatwierdzenia wykonania budżetu, informacja o przebiegu wykonania budżetu JST za pierwsze półrocze, sprawozdanie roczne, sprawozdanie finansowe JST, zadania komisji rewizyjnej rady (sejmiku), zatwierdzanie sprawozdań przez organ stanowiący, uchwała w sprawie absolutorium.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 250,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 16 czerwca 2014 roku, o godz. 10.00 w sali konferencyjnej Hotelu Holiday Inn - Łódź ul. Piotrkowska 229/231 (parter) - organizuje szkolenie nt.:
„Wybrane problemy rachunkowości budżetowej i sprawozdawczości JST”
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
1) Organizacja rachunkowości, w tym: zapisy w dokumentacji rachunkowości dotyczące przyjętych uproszczeń na podstawie art. 4 ust. 4 uor;
2) Niejasności w stosowaniu przepisów ustawy o rachunkowości i przepisów szczególnych w praktyce jednostek budżetowych i organów JST – przykładowe sposoby ich rozwiązań.
3) Dylematy związane z ewidencją i prezentacją wybranych pozycji aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów jednostki budżetowej w sprawozdaniach.
4) Wybrane problemy ewidencyjne, m.in.:
a) zasady ewidencji aktywów trwałych w zależności od źródeł ich finansowania oraz kosztów i przychodów na kontach zespołu 4 i 7
b) bilansowa wycena aktywów i pasywów oraz prezentacja danych w bilansach
c) wyliczanie "wolnych środków"
d) ewidencja pozabilansowa zaangażowania
e) operacje niekasowe na budżecie
f) kwoty wyłączeń w łącznym sprawozdaniu finansowym JST
5) Wybrane problemy rachunkowości oświatowych jednostek budżetowych m.in. rozliczenie na koniec roku wydzielonego rachunku dochodów
6) Zasady prezentacji danych w sprawozdaniach w związku ze zmianami przepisów dotyczących sprawozdawczości
a) sprawozdania budżetowe: Rb-27S, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-NDS, RB-30S, Rb-34S.
b) sprawozdania w zakresie operacji finansowych: Rb-N, Rb-Z.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 230,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 6 czerwca 2014 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24 Formularz zgłoszenia »
Uwaga - ilość miejsc ograniczona
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 25 czerwca 2014 roku, o godz. 10.00 w sali konferencyjnej Hotelu Holiday Inn - Łódź ul. Piotrkowska 229/231 (parter) - organizuje szkolenie nt.:
"Zmiany przepisów w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym"
Nowe zasady postępowania wójta, burmistrza, prezydenta miasta w dochodzeniu swoich należności"
Podczas spotkania omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
1. Nowe regulacje prawne postępowania przedegzekucyjnego i egzekucyjnego prowadzonego przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd związku międzygminnego jako wierzyciela. Omówienie nowości wynikających ze znowelizowanej ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz analiza zupełnie nowych przepisów wykonawczych.
2. Jak według nowych przepisów skutecznie wyegzekwować w gminie podatki i opłaty? Nowe regulacje trybu postępowania wierzycieli.
3. Nowe przepisy obejmujące tytuły wykonawcze.
4. Przepisy przejściowe, czyli czy i jak długo mogą obowiązywać dotychczasowe wzory upomnień i tytułów wykonawczych?
5. Dyskusja uczestników.
Szczegółowe informacje o szkoleniu w zawiadomieniu dostępnym tutaj »
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 230,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 11 czerwca 2014 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24 Formularz zgłoszenia »
Uwaga - ilość miejsc ograniczona
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 28 maja 2014 roku, o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.:
„Kontrola zarządcza – warsztaty planowania działalności i zarządzania ryzykiem”
Szkolenie poprowadzi Pan Krzysztof Puchacz – prawnik, specjalista z zakresu finansów publicznych, kontroli zarządczej, zamówień publicznych oraz odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ceniony trener w wielu jednostkach sektora finansów publicznych, wykładowca, autor wielu publikacji z zakresu zamówień publicznych i kontroli finansowej oraz wielu artykułów w prasie fachowej, stały współpracownik miesięcznika „Przetargi publiczne”.
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
I. Zarządzanie jednostką sektora finansów publicznych - uwagi ogólne.
I.1. Kultura stosowania przepisów a kultura osiągania rezultatów.
I.2. Nowe zarządzanie w administracji (New Public Management).
II. Kontrola zarządcza.
II.1. Kontrola zarządcza a kontrola finansowa.
II.2. Ustawowa definicja kontroli zarządczej.
II.3. Standardy kontroli zarządczej.
II.4 Efektywność, adekwatność, skuteczność kontroli zarządczej.
II.5 Odpowiedzialność za kontrolę zarządczą.
III. Zarządzanie ryzykiem w sektorze finansów publicznych.
III.1 Regulacje prawne.
III.2 Omówienie wytycznych Ministra Finansów w zakresie planowania oraz zarządzania ryzykiem z grudnia 2012 r.
III. 3 Zarządzanie ryzykiem – zagadnienia ogólne.
III.4 Planowanie strategiczne wg metody SMART – WARSZTATY (tworzenie planów działań, wykorzystanie strategii rozwoju lokalnego JST).
III.5 Zarządzanie ryzykiem w zakresie celów strategicznych i operacyjnych.
III.6 Identyfikacja ryzyka WARSZTATY (tworzenie rejestru ryzyk).
III. 7 Analiza ryzyka WARSZTATY (tworzenie rejestru ryzyk)
III.7.1 Ustalenie minimalnych i maksymalnych przedziałów punktowych do analizy ryzyka WARSZTATY (tworzenie rejestru ryzyk)
III.7.2 Przeprowadzenie analizy ryzyka i określenie jego poziomu WARSZTATY (tworzenie rejestru ryzyk).
III.7.3 Porównanie ustalonego poziomu ryzyka z apetytem na ryzyko WARSZTATY (tworzenie rejestru ryzyk).
III. 8 Reakcja na ryzyko WARSZTATY (tworzenie rejestru ryzyk).
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 230,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 20 maja 2014 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faksem na numer: (42) 636 74 24 Formularz zgłoszenia »
Uwaga - ilość miejsc ograniczona
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przekazane do Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 15 kwietnia 2014 roku o godz. 10.00 w siedzibie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, ul. Zamenhofa 10, I piętro, sala szkoleń - organizuje szkolenie nt.
Konsekwencje dla zamawiającego wynikające z nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie podwykonawstwa
W trakcie szkolenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
1. Wpływ wprowadzenia legalnej definicji umowy o podwykonawstwo na funkcjonowanie systemu zamówień publicznych,
2. Nowe obowiązki zamawiającego w zakresie przygotowania postępowania dotyczące kształtu specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
3. Prawa zamawiającego w zakresie określenia sposobu wykonywania zlecenia,
4. Znaczenie zaliczenia konkretnego zamówienia polegającego na jednoczesnym wykonywaniu różnorodnych prac budowlanych, usług i dostaw do właściwego rodzaju zamówienia,
5. Znaczenie pojęcia "kluczowe części zamówienia",
6. Podwykonawca a dalszy podwykonawca - umowy pomiędzy dalszymi podwykonawcami,
7. Dokumentowanie płatności dokonywanych na rzecz podwykonawców i dalszych podwykonawców,
8. Zastrzeżenia do umowy o podwykonawstwo,
9. Sprzeciw do umowy,
10. Przesłanki odstąpienia od umowy,
11. Płatności (przesłanki wstrzymania, złożenia depozytu, dokonania bezpośredniej płatności),
12. Kształt umowy o roboty budowlane,
13. Wpływ nowych regulacji na płynność finansową jednostki samorządu terytorialnego oraz na opracowanie i wykonywanie budżetu,
14. Wpływ nowelizacji na obowiązki kierownika jednostki w zakresie kontroli zarządczej
15. Znaczenie nowelizacji w zakresie oceny odpowiedzialności kierownika jednostki i pracowników zamawiającego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
16. Kształt przepisów przejściowych,
17. W końcowej części seminarium omówione zostaną główne kierunki zmian projektowane kolejnymi nowelizacjami ustawy PZP.
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 230,00 zł od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do dnia 8 kwietnia 2014 roku:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: www.szkolenia.lodz.rio.gov.pl
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub
- faxem na numer: (42) 636 74 24 Formularz zgłoszenia »
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny
z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Uwaga - ilość miejsc ograniczona
Informujemy, że zawiadomienie o szkoleniu zostało przekazane w formie elektronicznej do wszystkich JST na adresy wskazane do kontaktu z Regionalną Izbą Obrachunkową w Łodzi.
Szczegółowe informacje o szkoleniu w zawiadomieniu dostępnym tutaj »