Ułatwienia dostępu
Szanowni Państwo,
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 568) pubikujemy stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi w sprawie interpretacji art. 15zn i 15zo.
Szanowni Państwo,
Na prośbę UOKIK udostępniamy poniżej pismo Prezesa UOKIK wraz z załącznikiem dotyczące udzielania pomocy publicznej przez organy gminne w związku z COVID-19:
- pismo DMP-1.52.29.2020.MMach/RZ z 1 kwietnia 2020 r.
Szanowni Państwo,
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiczną zwraca się z prośbą o kierowanie przez jednostki samorządu terytorialnego korespondencji adresowanej do Izby wyłącznie w formie elektronicznej. Jest to w chwili obecnej najbezpieczniejsza forma komunikacji, służąca ograniczeniu rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19.
Jednocześnie przypominamy, iż uchwały Składów Orzekających oraz uchwały Kolegium Izby wysyłane są w formie elektronicznej i kierowane na Państwa skrzynki korespondencyjne znajdujące się na dwóch platformach elektronicznych:
W celu ułatwienia komunikacji elektronicznej przedstawiamy poniżej materiały pomocnicze, które w naszej ocenie mogą ułatwić Państwu przygotowanie i przekazanie dokumentów w odpowiedniej postaci.
Uchwały i zarządzenia kierowane do nadzoru
(za wyjątkiem uchwał i zarządzeń w sprawie WPF przekazywanych systemem BeSTi@)
Powyższe akty należy sporządzać w edytorze aktów prawnych, następnie podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz wysłać do nadzoru Izby korzystając z mechanizmów analogicznych jak przy wysyłce uchwał do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego – wybierając jako adresata:
Poniżej publikujemy aktualną instrukcję:
"Instrukcja przesyłania aktów prawnych w formie elektronicznej do nadzoru RIO" ...>>>Uchwał i zarządzeń przekazanych w powyższy sposób NIE NALE¯Y przekazywać w formie papierowej, ani w żaden inny dodatkowy sposób.
W związku z tym, że praca z załącznikami do uchwał i zarządzeń zmieniających budżet zwykle nastręcza dużo problemów i jest jedną z przyczyn przekazywania tego rodzaju aktów do nadzoru izby w formie papierowej przypominamy Państwu o funkcjonalnościach edytora aktów prawnych, ułatwiających pracę z załącznikami tabelarycznymi:
Ponadto, zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi dobrych praktyk w zakresie formatowania dokumentów tekstowych w pakietach biurowych (jak MS Word, OpenOffice), z których następnie przenosicie Państwo uchwały/zarządzenia do edytora aktów prawnych.
Jak pokazują wieloletnie doświadczenia sposób przygotowania dokumentów przenoszonych następnie do edytora aktów prawnych ma istotne znaczenie dla czasochłonności przygotowania aktu w formie elektronicznej do publikacji / do nadzoru.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2021 r.
Sprawozdanie z wykonania budżetu jest dokumentem, który podlega publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych z dnia 20 lipca 2000 r., co w praktyce oznacza, że również musi zostać sporządzone z wykorzystaniem edytora aktów prawnych, opatrzone właściwym podpisem elektronicznym oraz wysłane do publikacji.
Biorąc powyższe pod uwagę zwracamy się do Państwa z prośbą o przekazywanie tych sprawozdań w formie elektronicznej poprzez Urzędową Pocztę Elektroniczną (do komunikacji z Redakcją Wojewódzkiego Dziennika Urzędowego oraz Regionalną Izbą Obrachunkową).
Pozostała korespondencja w zakresie działalności nadzorczej i opiniodawczej Izby
Wnioski i pisma w powyższych sprawach należy przekazywać poprzez e-PUAP na skrzynkę:
Jednakże należy zwrócić szczególną uwagę na to aby załączane dokumenty były opatrzone właściwymi podpisami elektronicznymi.
Zwracamy uwagę, iż samo podpisanie treści przesyłki profilem zaufanym nie jest wystarczające aby załączniki do takiej przesyłki miały charakter dokumentu.
Załączniki do przesyłek wysłanych poprzez e-PUAP również muszą zawierać kwalifikowany podpis elektroniczny reprezentanta właściwego organu – dlatego też preferowanym formatem załączników zawierających pisma, wnioski, informacje itp. jest PDF zawierający podpis elektroniczny w formacie PaDES.
W sprawach mniejszej wagi, w ramach bieżącego uzgadniania spraw korespondencja może być przekazywana pooprzez zwykłą pocztę elektroniczną na adres:
W razie ewentualnych pytań dotyczących powyższych spraw można kontaktować się z Wydziałem Analiz, Informacji i Szkoleń:
42 306 70 60 w. 123
Szanowni Państwo,
W związku z pojawiającymi się pytaniami uprzejmie informujemy, że w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi nie ma przeszkód dla rozdysponowania środów ujętych w rezerwie celowej utworzonej na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym na działania związane z ochroną mieszkańców miasta przed skutkami zarażenia koronawirusem. Stanowisko to w ocenie Izby znajduje potwierdzenie w przepisie art. 2 ustawy, zgodnie z którym zarządzaniem kryzysowym jest działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
![]() |
Projekt: Dostosowanie budynku przy ulicy Ogrodowej 28D w Łodzi na potrzeby Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
czytaj więcej »Szanowni Państwo,
Uprzejmie informujemy, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi z początkiem grudnia 2018 r. rozpoczęła wysyłkę uchwał Kolegium Izby oraz uchwał Składów Orzekających w formie elektronicznej (podejmując jednocześnie decyzję o stopniowej rezygnacji z wysyłki opinii w formie papierowej).
Wysyłane z Izby dokumenty możecie Państwo odebrać z Modułu Komunikacyjnego Urzędowej Poczty Elektronicznej (UPE) - służącym w szczególności do komunikacji z Redakcją Dziennika Urzędowego Województwa Łódzkiego oraz do wysyłki aktów do nadzoru RIO (tj. poprzez stronę www.upe.com.pl ).
W przypadku problemów z dostępem do korespondencji kierowanej przez Izbę na konta UPE - należy skontaktować się z firmą ABC PRO sp. z o.o. (mailowo:
Uchwały Kolegium Izby oraz uchwały składów orzekających wysyłane są także na Państwa elektroniczne skrzynki podawcze na platformie e‑PUAP (nie dotyczy to związków międzygminnych i powiatowych, które nie posiadają jeszcze własnych skrytek na e-PUAP). Do tej formy komunikacji używamy adresów skrytek, z których wysyłaliście Państwo wcześniej korespondencję do Izby (np. przekazując sprawozdania Rb-Z i Rb-N jednostek z osobowością prawną, wnioski o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w art. 13 pkt 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, itd.).
Ewentualne pytania w powyższych kwestiach prosimy kierować drogą mailową na adres:
W dniu dzisiejszym Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przekazała do wszystkich jednostek samorządu terytorialnego (pocztą elektroniczną - na konta pocztowe w domenie @lo.jst.net.pl) pismo w sprawie klasyfikowania wydatków na środki trwałe o wartości początkowej powyżej 10 000 zł.
W związku z rozpowszechnianiem przez Karola Rajewskiego – Burmistrza Błaszek nierzetelnych i przede wszystkim nieprawdziwych informacji, naruszających dobra prawnie chronione Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, w tym godzących w jej wizerunek, a dotyczących okoliczności podjęcia kompleksowej kontroli gospodarki finansowej w Mieście i Gminie Błaszki, Izba udostępnia korespondencję skierowaną w powyższej sprawie do Burmistrza Błaszek. Zgodnie z jej treścią, wiązanie aktywności politycznej Burmistrza z wykonywaniem przez Izbę ustawowego obowiązku przeprowadzenia kontroli kompleksowej w jednostce samorządu terytorialnego nie rzadziej niż raz na cztery lata jest nieuprawnione i dowodzi braku znajomości prawnych uwarunkowań działalności JST.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi oczekuje od Burmistrza Błaszek zaprzestania rozpowszechniania ww. informacji, jak również stosownych przeprosin. W przeciwnym wypadku zastrzega podjęcie czynności przed sądami powszechnymi w ramach wszystkich prawnie przewidzianych procedur.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi informuje, iż od dnia 1 czerwca 2016 r. uruchomiona została możliwość przekazywania do nadzoru Izby aktów prawnych także w formie elektronicznej.
Tym samym rozpoczęliśmy drugi etap pilotażowego wdrożenia na terenie woj. łódzkiego projektu e-Nadzór, w ramach którego zapraszamy wszystkie jednostki samorządu terytorialnego.
W pierwszym etapie 46 wybranych jednostek samorządu terytorialnego korzystając z edytora aktów prawnych oraz modułu komunikacyjnego umożliwiającego wysyłkę aktów prawnych do publikacji w Dzienniku Urzędowym Woj. Łódzkiego otrzymało możliwość przekazywania tą samą drogą aktów prawnych do nadzoru Izby.
Przekazano nam tą drogą 460 uchwał i zarządzeń.
W ramach drugiego etapu pilotażu uprzejmie prosimy Państwa o zachowanie następujących zasad:
Zaproponowane rozwiązanie bazuje na wykorzystywanych już przez Państwa narzędziach informatycznych, w związku z czym nie pociąga za sobą żadnych dodatkowych kosztów po stronie jednostek samorządu terytorialnego.
Realizację przedmiotowego projektu uzasadniają ugruntowane już obecnie zmiany, które nastąpiły w ostatnich latach w sposobie realizacji niektórych zadań przez podmioty publiczne, a w szczególności postępujące procesy informatyzacji oraz cyfryzacji.
Jednym z elementów projektu jest udostępnienie nadzorowanym jednostkom samorządu terytorialnego możliwości przekazywania do nadzoru uchwał i zarządzeń w formie dokumentu elektronicznego spełniającego wymagania analogiczne do tych, jakie są stawiane aktom prawnym kierowanym do publikacji w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.
Głównym celem projektu jest uproszczenie sposobu przekazywania uchwał i zarządzeń do nadzoru Izby poprzez wykorzystanie doświadczeń, mechanizmów i narzędzi stosowanych przez Państwa już od 2012 r. przy kierowaniu aktów prawnych do publikacji w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.
Docelowo - wychodząc naprzeciw zgłaszanym przez jednostki samorządu terytorialnego prośbom - intencją Izby jest także sukcesywne zwiększenie udziału dokumentów elektronicznych w dokumentach przekazywanych między jednostkami samorządu terytorialnego, a Izbą.
W naszej ocenie wdrożenie projektu powinno m.in. skrócić czas uzyskania niezbędnych Państwu opinii m.in. dot. możliwości spłaty kredytu, pożyczki lub wykupu obligacji.
Doświadczenia z dokumentami przedkładanymi Izbie wyłącznie w formie elektronicznej (sprawozdawczość budżetowa oraz wieloletnie prognozy finansowe) pozwalają zakładać, że wdrożenie nowego projektu, podobnie jak wcześniej wymienione, przyczyni się do usprawnienia działalności nie tylko Izby, ale także kierowanych przez Państwa jednostek.
Kolejne informacje, w tym instrukcje wysyłki aktów do nadzoru Izby modułem komunikacyjnym znajdziecie Państwo w naszym serwisie w bloku "Projekt e-Nadzór"
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przypomina, iż:
W związku z powyższym biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi zwraca uwagę w szczególności na następujące fakty:
Jednocześnie pragniemy podkreślić, iż ustawodawca określając zasady przekazywania izbom dokumentów elektronicznych o których mowa w art. 230 ust. 9 ustawy o finansach publicznych nie wprowadził żadnych zmian w zasadach i sposobie przygotowywania dokumentów w sprawie WPF na sesje organów stanowiących. Oznacza to, iż mogą one być nadal przygotowywane w formie papierowej.
Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia wynikające z funkcjonowania równolegle uchwał i zarządzeń przekazywanych do nadzoru w formie tradycyjnej oraz danych z WPF przesyłanych w systemie Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi zdecydowanie zaleca opracowywanie materiałów na sesje w postaci wydruków z danych wprowadzonych do aplikacji wskazanej przez Ministerstwo Finansów.
Ponadto zwracamy uwagę na następujące aspekty techniczne wynikające z zasad funkcjonowania aplikacji wskazanej do przekazywania uchwał i zarządzeń w sprawie WPF:
Prosimy o wypełnianie tego pola wyłącznie sygnaturą numeru uchwały lub zarządzenia. Niewłaściwą formą jest podanie w tym polu przykładowo następującej zawartości: Uchwała Nr XXI/157/2013 Rady Gminy …. Powinno być ono wypełnione samą sygnaturą: XXI/157/2013.
O zakresie i charakterze zmian decyduje treść uchwały/zarządzenia z załącznika „Tekst” natomiast określone zgodnie z §4 pkt 3 rozporządzenia struktury danych przekazywanych za pomocą aplikacji wymagają przesłania także informacji z załączników, które nie uległy zmianom.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że na stronie internetowej Izby: www.lodz.rio.gov.pl - Menu główne – Posiedzenia Kolegium - zamieszczana jest informacja zawierająca planowany porządek obrad Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, w tym m.in. datę posiedzenia kolegium, wskazanie jednostki samorządu terytorialnego oraz uchwały/zarządzenia organu JST, w odniesieniu do którego zostaje wszczęte postępowanie nadzorcze.
Biorąc pod uwagę, że zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85 poz. 428 z późniejszymi zmianami), przedstawiciel jednostki samorządu terytorialnego ma prawo uczestniczyć w posiedzeniu kolegium - prosimy o śledzenie – na bieżąco – informacji zamieszczanych na stronie internetowej Izby.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, koszty funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych są pokrywane w szczególności z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W ocenie Izby przepis ten dotyczy obligatoryjnego zadania własnego JST finansowanego bezpośrednio z budżetu bez konieczności stosowania dotacji w tym zakresie, przy czym dotyczy to wyłącznie wydatków związanych z ochroną przeciwpożarową,
W oparciu o przepis ust. 5 art. 32 jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać ochotniczym strażom pożarnym dodatkowe środki pieniężne również w formie dotacji. W ocenie Izby, poprzez użycie sformułowania „dodatkowe środki pieniężne” ustawodawca wprowadził rozróżnienie charakteru prawnego i formy przekazywania środków wskazanych w ust. 1 pkt 1 oraz w ust. 5 art. 32 ustawy. „Dodatkowość” środków finansowych z ust. 5 art. 32 ustawy oznacza, że są to środki inne (dobrowolne) od środków finansowych wskazanych w ust. 1 pkt 1, które są wydatkami obligatoryjnymi.
Uwzględniając powyższe, w ocenie Izby zasadna jest konstatacja, że finansowanie działalności ochotniczych straży pożarnych przez gminy odbywa się w następujących formach:
1) art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy dotyczy zarówno wydatków obligatoryjnych dla gminy - ponoszonych bezpośrednio z budżetu, jak również poprzez udzielenie dotacji – wyłącznie ochrona przeciwpożarowa,
2) art. 32 ust. 5 dotyczy natomiast wydatków dobrowolnych dla gminy, ponoszonych w formie dotacji udzielonej jednostce OSP.
Niezależnie od powyższego oraz uwzględniając fakt, iż ochotnicze straże pożarne są stowarzyszeniami wypada dodać, że dopuszczalne jest również finansowanie lub dofinansowanie zadań jednostek samorządu terytorialnego zleconych lub powierzonych ochotniczym strażom pożarnym w trybie przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Warszawa, 2004-01-23
MINISTERSTWO FINANSÓW
Departament Finansów
Gospodarki Narodowej
GN-8/GM/04/2004
Panie i Panowie Prezesi Regionalnych Izb Obrachunkowych |
Departament Finansów Gospodarki Narodowej Ministerstwa Finansów, niniejszym uprzejmie przypomina o obowiązku sporządzania sprawozdania o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych za czwarty kwartał 2003 r., oraz uprzejmie prosi o odpowiednie poinformowanie wszystkich organów udzielających pomocy, które obowiązane są za pośrednictwem Państwa Urzędu, do przekazania ww. sprawozdania do Ministerstwa Finansów.
Organy udzielające pomocy, wypełniając obowiązek sprawozdawczy wynikający z art. 41 ust. l ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177, z późn. zm.), a nałożony m.in. na organy podatkowe jako udzielające pomocy, obowiązane są do przekazywania ww. sprawozdań w terminie 30 dni po zakończeniu każdego kwartału.
Sprawozdanie o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych za czwarty kwartał 2003 r., obejmować powinno wszystkie zaległości przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r.
Sprawozdania o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych powinny być kompletowane przez właściwe organy, a następnie przesyłane za pośrednictwem organów nadrzędnych (art. 40 ustawy) jako sprawozdanie sporządzone w formie arkusza EXCEL, wg wzoru określonego w załączniku 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 listopada 2002r. w sprawie sprawozdań pozwalających na nadzorowanie pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz sprawozdań o zaległościach we wpłatach środków publicznych (Dz. U. nr 196, poz. 1656). Przygotowany wzór sprawozdania o zaległościach w formie gotowego arkusza EXCEL został udostępniony na strome www.uokik.gov.pl w dziale pomoc publiczna, sprawozdawczość.
Jednocześnie nadmienia się, iż w sprawozdaniu za IV-ty kwartał 2003 r. powinny zostać ujęte wszystkie zaległości przedsiębiorców objęte działaniami wskazanymi do restrukturyzacji na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz. U. Nr 155, poz. 1287 ze zm.), o ile w stosunku do nich nie została podjęta decyzja organu restrukturyzacyjnego o zakończeniu restrukturyzacji i umorzeniu zaległości. Dopiero decyzja o zakończeniu restrukturyzacji i umorzeniu zaległości powoduje wygaśnięcie w tym zakresie zaległości przedsiębiorcy, a co za tym idzie odpowiednie zmniejszenie kwoty zaległości do wykazania od najbliższego sprawozdania.
Termin sporządzenia sprawozdania za IV-ty kwartał 2003 r. upływa z dniem 30 stycznia 2004 r.
(...)
URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW Pl. Powstańców Warszawy 1 00-950 Warszawa 1, P-36 |
Zmiany w zakresie zasad udzielania pomocy publicznej
przedsiębiorcom po przystąpieniu Polski do UE
1. Nowe zasady dotyczące postępowania w zakresie udzielania pomocy publicznej
W odniesieniu do problematyki związanej z udzielaniem pomocy publicznej, od dnia 1 maja 2004 r., w Polsce obowiązują właściwe w tym zakresie przepisy prawa wspólnotowego określające zarówno warunki dopuszczalności pomocy publicznej, jak i zasady nadzorowania pomocy publicznej. Zgodnie z ww. przepisami, organem nadzorującym pomoc publiczną udzielaną w państwach członkowskich jest Komisja Europejska. Oznacza to, iż Prezes UOKiK traci swe dotychczasowe uprawnienia w zakresie nadzorowania pomocy publicznej. W związku z powyższym, następuje zmiana w sposobie prowadzenia postępowań w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Obecnie zamiar udzielenia pomocy publicznej, dotychczas zgłaszany Prezesowi UOKiK, podlega zgłoszeniu do Komisji Europejskiej. Zasady notyfikacji pomocy publicznej zostały określone we właściwych przepisach proceduralnych, w tym w szczególności w Rozporządzeniu Rady (WE) Nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. WE L 83, 27.03.1999).
Z uwagi na to, iż niektóre kwestie proceduralne wymagają szczegółowego uregulowania w prawie krajowym, przygotowano nową ustawę dotyczącą pomocy publicznej w Polsce, która uchyla ustawę z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177 ze zm.). Ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej została uchwalona przez Sejm w dniu 30 kwietnia 2004 r. i obecnie oczekuje na podpis Prezydenta. Zgodnie z art. 72 ww. ustawy, wejdzie ona w życie z dniem ogłoszenia, a zatem najprawdopodobniej w ciągu najbliższych kilku dni.
Ustawa ta określa zasady postępowania w sprawach dotyczących pomocy państwa spełniającej przesłanki określone w art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w tym:
1. postępowanie w sprawie przygotowania do notyfikacji projektów programów pomocowych, projektów pomocy indywidualnej oraz projektów pomocy indywidualnej na restrukturyzację;
2. zasady współpracy Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z podmiotami opracowującymi programy pomocowe, podmiotami udzielającymi pomocy, podmiotami ubiegającymi się o pomoc oraz beneficjentami pomocy, w zakresie pomocy publicznej;
3. zasady reprezentowania Rzeczypospolitej Polskiej przed Trybunałem Sprawiedliwości i Sądem Pierwszej Instancji w sprawach z zakresu pomocy publicznej;
4. zasady i tryb zwrotu pomocy publicznej;
5. zasady monitorowania pomocy publicznej.
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177 ze zm.) formalnie zostanie uchylona z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (zgodnie z art. 71 tej ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 64 tejże ustawy, postępowania w sprawie wydania opinii o projekcie programu pomocowego albo pomocy indywidualnej udzielanej na podstawie decyzji lub umowy, prowadzone w trybie art. 24 i 25 ustawy o pomocy publicznej, które nie zostały zakończone przed dniem wejścia w życie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, ulegają umorzeniu. W praktyce, pomimo iż formalnie ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o pomocy publicznej nie przestała obowiązywać, od 1 maja 2004 r. nie jest możliwe prowadzenie postępowań w trybie tej ustawy, gdyż organem nadzorującym udzielanie pomocy publicznej jest Komisja Europejska. Opinia Prezesa UOKiK dotycząca zgodności pomocy publicznej z regułami dopuszczalności udzielania pomocy nie uprawnia organu do udzielenia pomocy, konieczna jest bowiem decyzja Komisji Europejskiej.
W tej sytuacji celowe jest, aby organy, które wystąpiły z wnioskiem o wydanie opinii o projekcie programu pomocowego (albo decyzji lub umowy), lecz nie uzyskały tej opinii w terminie do dnia 30 kwietnia br., przystąpiły do prac związanych z dostosowaniem tych programów do przepisów prawa wspólnotowego, (akty prawa wspólnotowego dotyczące udzielania pomocy publicznej dostępne są m.in. na stronie internetowej: www.uokik.gov.pl.). W szczególności należy rozważyć możliwość opracowania programów pomocowych dotyczących pomocy, która jest zwolniona z obowiązku notyfikacji do Komisji Europejskiej (szczegółowe wyjaśnienia w pkt. 3).
2. Notyfikacja pomocy do Komisji Europejskiej
Biorąc pod uwagę fakt, iż ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej nie weszła jeszcze w życie, w chwili obecnej w ustawodawstwie polskim brak jest przepisów określających tryb dokonywania notyfikacji planowanej pomocy do Komisji Europejskiej. Ww. rozporządzenie Rady (WE) Nr 659/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. WE L 83, 27.03.1999) określa jedynie wymóg notyfikacji przez państwo członkowskie, natomiast szczegółowy tryb dokonywania notyfikacji wymaga uregulowania w prawie krajowym. W związku z tym, UOKiK nie posiada obecnie kompetencji w zakresie przekazywania wniosków notyfikacyjnych do Komisji Europejskiej. Informacje niezbędne do dokonania notyfikacji planowanej pomocy do Komisji Europejskiej określone są w formularzach notyfikacyjnych dostępnych obecnie wyłącznie w wersji angielskiej. Nie jest jednak uzasadnione, aby poszczególne podmioty opracowujące programy pomocowe, bądź udzielające pomocy samodzielnie dokonywały notyfikacji do Komisji Europejskiej, notyfikacja jest możliwa bowiem wyłącznie w imieniu państwa członkowskiego. W związku z powyższym podmioty opracowujące programy pomocowe (np. gminy), bądź udzielające pomocy, powinny złożyć wniosek do Prezesa UOKiK o wydanie opinii o zgodności projektu programu z przepisami o pomocy publicznej oraz jego notyfikację do Komisji Europejskiej, zgodnie z przepisami ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej po wejściu jej w życie. Zgodnie z ww. ustawą, notyfikacja pomocy odbywa się za pośrednictwem UOKiK. Bez zgody Komisji pomoc nie może być udzielona, chyba że jest to pomoc zwolniona z obowiązku notyfikacji.
3. Pomoc publiczna zwolniona z obowiązku notyfikacji do Komisji Europejskiej
Przypadki, w których zamiar udzielania pomocy publicznej nie musi być notyfikowany do KE zostały wymienione w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 994/98 z dnia 7 maja 1998 r. dotyczącym stosowania art. 92 i 93 Traktatu ustanawiającego WE do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa (Dz. Urz. WE L 142 z 14.05. 1998 r., str. 1 i n.). Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem, notyfikacji nie podlega pomoc udzielana w ramach tzw. wyłączeń grupowych oraz pomoc de minimis (poniżej 100 tyś. euro). Na podstawie art. 1 ww. rozporządzenia Rady, Komisja Europejska wydała cztery rozporządzenia, w których określiła warunki, jakie muszą być spełnione, aby planowana pomoc nie podlegała obowiązkowi notyfikacji. Są to następujące rozporządzenia:
• Rozporządzenie nr 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy szkoleniowej (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r., str. 20 i n.),
• Rozporządzenie nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia (Dz. Urz. WE L 337 z 13.12.2002 r., str. 3 i n.),
• Rozporządzenie nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r., str. 33 i n.),
• Rozporządzenie nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE E 10 z 13.01.2001).
Pierwsze trzy rozporządzenia dotyczą pomocy udzielanej w ramach tzw. wyłączeń grupowych. W przypadku udzielania pomocy zgodnie z warunkami określonymi w tych trzech ww. rozporządzeniach, do Komisji przesyła się jedynie informacje na temat pomocy publicznej (informacje te winny być przesłane w terminie 20 dni od momentu rozpoczęcia udzielania takiej pomocy). Przygotowanie programów dotyczących pomocy objętej wyłączeniami grupowymi, pozwala na udzielanie pomocy bez konieczności oczekiwania na decyzje. Komisji (co znacznie upraszcza procedurę postępowania i tym samym skraca okres oczekiwania przedsiębiorców na otrzymanie pomocy). Biorąc pod uwagę charakter pomocy udzielanej przez organy gminy, wydaje się, iż w wielu przypadkach opracowanie takich programów pomocowych będzie uzasadnione.
Notyfikacji do Komisji Europejskiej nie podlega również pomoc de minimis, tj. pomoc której kwota uzyskana przez danego przedsiębiorcę w ciągu trzech kolejnych lat nie przekracza 100 tyś. euro. W przypadku, gdy pomoc de minimis będzie udzielana zgodnie z warunkami określonymi w Rozporządzeniu nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis, wówczas nie ma obowiązku informowania Komisji Europejskiej o udzielaniu tego rodzaju pomocy. Konieczne jest jednak przechowywanie dokumentów dotyczących indywidualnej pomocy de minimis przez okres 10 lat od dnia jej przyznania, a w odniesieniu do programu pomocy de minimis przez okres 10 lat od dnia, w którym przyznana została ostatnia pomoc indywidualna w ramach tego programu. Ponadto, zgodnie z art. 5 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmioty udzielające pomocy będą zobowiązane do wydawania przedsiębiorcom zaświadczeń stwierdzających, iż udzielona pomoc ma charakter de minimis.
Na szczególną uwagę zasługują zasady kumulacji pomocy nieprzekraczającej kwoty 100 tyś. euro (pomocy de minimis). Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, do pomocy de minimis nie wlicza się pomocy publicznej udzielonej w ramach programu pomocowego, pomocy indywidualnej oraz pomocy indywidualnej na restrukturyzację, zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z art. 88 Traktatu WE, a także pomocy udzielanej w ramach tzw. wyłączeń grupowych. Jeżeli zatem dana pomoc została już zaakceptowana przez Komisję Europejską lub mieści się w kategorii wyłączeń grupowych, nie wlicza się jej do kwoty 100 tyś. euro.
Z kolei zgodnie z art. 63 ww. ustawy, w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie tej ustawy, w celu stwierdzenia, czy planowana pomoc dla przedsiębiorcy jest pomocą de minimis, podmiot udzielający pomocy bierze pod uwagę sumę:
a) wartości pomocy indywidualnej udzielonej przedsiębiorcy przed dniem wejścia wżycie niniejszej ustawy, jeżeli wartość tej pomocy, łącznie z wartością pomocy udzielonej przedsiębiorcy w okresie kolejnych 3 lat poprzedzających dzień jej udzielenia, nie przekraczała równowartości 100 tyś. euro i nie podlegała opiniowaniu przez Prezesa UOKiK;
b) pomocy, której charakter de minimis został potwierdzony zaświadczeniem wydawanym przez organ udzielający pomocy (zgodnie z przepisami ww. ustawy organy udzielające pomocy będą zobowiązane do wydawania przedsiębiorcom zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis).
Powyższe zasady dotyczące udzielania pomocy de minimis, w szczególności jej kumulacji oznaczają, iż przedsiębiorca może jednocześnie korzystać z pomocy udzielonej na podstawie programu pomocowego zatwierdzonego przez Komisję Europejską (bądź z pomocy, która była notyfikowana indywidualnie, bądź z pomocy objętej wyłączeniami grupowymi) i niezależnie od wartości tej pomocy, ubiegać się o pomoc de minimis. Jest to bardzo istotna zmiana w stosunku do reguły kumulacji pomocy wynikającej z ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o pomocy publicznej.
Przedkładane dotychczas przez gminy projekty programów pomocowych, np. pomocy regionalnej udzielanej w formie zwolnień z podatku od nieruchomości, przewidują jednocześnie udzielanie pomocy de minimis, jak i pomocy regionalnej (pomoc powyżej 100 tyś. euro), przy czym konstrukcja przepisów jest taka, iż przedsiębiorca ubiegający się o pomoc na podstawie programu najpierw będzie otrzymywał pomoc de minimis, a dopiero po przekroczeniu kwoty 100 tyś. euro będzie mógł uzyskać pomoc regionalną. W związku ze zmianami dotyczącymi obliczania pomocy de minimis, po wejściu w życie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, konieczne jest zagwarantowanie przedsiębiorcy w programie pomocowym możliwości wyboru, czy chce on skorzystać z pomocy w ramach programu pomocy de minimis (o ile kwota pomocy, jaką otrzymał w ciągu 3 kolejnych lat, łącznie z pomocą o jaką się ubiega, nie przekroczyła już 100 tyś. euro), czy też decyduje się na otrzymywanie pomocy regionalnej zgodnie z warunkami wynikającymi z przepisów o pomocy publicznej. W tym ostatnim przypadku, pomoc uzyskana przez przedsiębiorcę w ramach programu pomocy regionalnej nie będzie wliczana do puli pomocy de minimis, jaką przedsiębiorca uzyskał lub uzyska w przyszłości (oczywiście pod warunkiem, że program pomocy regionalnej został zatwierdzony przez Komisję Europejską).
Notatka: Na postawie pisma Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr DDO-521-11/(2)/2004/MB z dnia 11 maja 2004r.
Artykuł pochodzi ze stron internetowych Ministerstwa Finansów RP, dostęnych pod adresem www.mf.gov.pl
Program MF_2005.exe jest samorozpakowującym się archiwum zawierającym następujące pliki:
Instalacja
Po uruchomieniu program MF_2005.exe poinformuje, że będzie się rozpakowywał do katalogu c:InformacjaMF - należy to potwierdzić naciskając "Unzip", a następnie nacisnąć "OK" i "Close".
Uruchomienie i praca
Należy uruchomić program "InformacjaMF.exe" znajdujący się w katalogu c:/InformacjeMF. Pierwszą daną jaką należy wprowadzić jest siedmiocyfrowy identyfikator gminy. Pracę z programem można przerwać w dowolnym momencie. Program zaproponuje wtedy zapisanie dotychczas wprowadzonych danych do pliku. Przy ponownym uruchomieniu programu dane z pliku zostaną wczytane i będzie możliwe kontynuowanie pracy. Po zakończeniu wprowadzenia danych należy wydrukować ankietę naciskając przycisk "Drukowanie" oraz zapisać wprowadzone dane naciskając przycisk OK dla zapytania "Zapisać dane do pliku ? ", pojawiającym się przy próbie wyjścia z programu. Dane z wypełnionej ankiety zostaną zapisane do pliku o nazwie mającej postać InfoMFxxxxxxx.imf, gdzie ciąg znaków "xxxxxxx" oznacza identyfikator gminy.
Przesłanie danych do regionalnych izb obrachunkowych.
Do właściwej regionalnej izby obrachunkowej należy przekazać wygenerowany przez program plik o nazwie mającej postać InfoMFxxxxxxx.imf, gdzie ciąg znaków "xxxxxxx" oznacza identyfikator gminy, oraz wydrukowany i podpisany wydruk z programu.
Warszawa, 2006-01-04
Pan Piotr Uszok Prezes Zarządu Unii Metropolii Polskich ul. Młyńska 4 40-098 Katowice |
Elżbieta Suchocka-Roguska |
i Opłat Lokalnych Justyna Przekopiak |
Copyright © 2025 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.