W związku z pismem Pana Sebastiana Skuzy, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów
(znak: ST7.042.3.2022) – dotyczącym prowadzonych w Ministerstwie Finansów prac w zakresie modernizacji systemu Besti@, w tym przygotowaniami wymagań dla podsystemu obsługującego jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego (SJO BeSTi@) oraz części funkcjonalności podsystemu dla jednostek samorządu terytorialnego (JST BeSTi@) – Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przekazuję opracowaną w Ministerstwie ankietę dotyczącą skali, w jakiej wykorzystywany jest system SJO BeSTi@, funkcjonalnościach systemu jakie są wykorzystywane do tworzenia i przekazywania sprawozdań oraz rozwiązań/funkcjonalności jakich oczekują użytkownicy.
Mając na uwadze prośbę wyrażoną przez Pana Ministra Izba prosi o przekazanie informacji według załączonego wzoru - najpóźniej do dnia 17 marca 2022 r.
Wzór ankiety dostępny jest tutaj »
Wypełnioną informację należy przesłać do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi:
W związku z zaistniałą wątpliwością, czy uchwała rady gminy wydana na podstawie uchylonego przepisu, to jest art. 28 ustawy o ochronie przeciwpożarowej – może stanowić podstawę do wypłaty ekwiwalentu pieniężnego do czasu podjęcia (w oparciu o art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o Ochotniczych Strażach Pożarnych) nowej uchwały – Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje:
Zgodnie z art. 94 Konstytucji RP organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów.
Podstawą obowiązywania aktu wykonawczego jest więź pomiędzy przepisem upoważniającym do wydania danego aktu, a aktem wydanym na jego podstawie. Jeżeli zatem ustawodawca dokonuje zmiany stanu prawnego, to jego skutki automatycznie odnoszą się do aktów wykonawczych.
Podstawą prawną do wydania uchwał w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego należnego członkom ochotniczych straży pożarnych był art. 28 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Przepis ten mocą art. 38 pkt 12 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych – został uchylony. Ustawodawca przewidział upoważnienie dla rad gmin do ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego w art. 15 ust. 2 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych.
W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, wypłata świadczeń za okres od 1 stycznia 2022 r. musi mieć swoje oparcie w uchwale rady gminy wydanej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Za takim stanowiskiem przemawiają następujące argumenty natury prawnej:
- ustawodawca przyjmując ustawę o ochotniczych strażach pożarnych nie wprowadził regulacji mającej swoje źródło w § 33 ust. 1 „Zasad techniki prawodawczej”. Ustawodawca nie pozostawił (czasowo) w obrocie dotychczasowych uchwał rad gmin.
Powyższe prowadzi do konstatacji, że dotychczasowe uchwały utraciły moc obowiązującą z dniem 31 grudnia 2021 r. Z treści § 32 ust. 1 w związku z § 143 „Zasad techniki prawodawczej” wynika, że jeżeli uchyla się ustawę, na podstawie której wydano akt wykonawczy, albo uchyla się przepis ustawy upoważniający do wydania aktu wykonawczego, przyjmuje się, że taki akt wykonawczy traci moc obowiązującą odpowiednio z dniem wejścia w życie ustawy uchylającej albo z dniem wejścia w życie przepisu uchylającego upoważnienie do wydania tego aktu (por. szerzej: Wierczyński Grzegorz, Komentarz do rozporządzenia w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”, (w) Redagowanie i ogłaszanie aktów normatywnych).
Odnosząc się do stanowiska Komendanta Głównego PSP z dnia 26 stycznia 2022 r. (BOL-II-0754/1/2022) uprzejmie informuję, że RIO w Łodzi nie znajduje podstaw do zaakceptowania tego stanowiska. Również przywołany w tym piśmie wyrok NSA z dnia 26 września 2012 r. sygn.. akt I OSK 1534/11 nie może mieć przesądzającego znaczenia. Należy podkreślić, że NSA w przywołanym wyżej wyroku sformułował tezę w całkowicie odmiennym stanie faktycznym i prawnym. W sprawie, która zwisła przed NSA nowy przepis upoważniający zamieszczony został w tej samej ustawie, zmieniała się natomiast tylko numeracja przepisu upoważniającego, co w konsekwencji doprowadziło do konstatacji, że w ogóle nowy akt wykonawczy nie jest konieczny.
Tymczasem w omawianej sprawie ustawodawca przesądził, że nowe uchwały, podjęte na podstawie upoważnienia zawartego w art. 15 ust. 2 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych muszą być obligatoryjnie podjęte, po raz pierwszy nie później niż w terminie do 30 czerwca 2022 r. (art. 48 ustawy).
Nie ulega wątpliwości, że strażacy zachowują nieprzerwane prawo do ekwiwalentu pieniężnego. Prawo to wynika z ustawy, a uchwały rad gmin ustalają jedynie wysokość ekwiwalentu. W sytuacji gdy uchwała utraciła moc 31 grudnia 2021 r. nie może stanowić podstawy do wypłaty należności za 2022 r. Podstawą do tych świadczeń winna być uchwała podjęta na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Dla uczynienia zadość zasadzie nieprzerywalności prawa do omawianego świadczenia uchwała ta może być podjęta z mocą wsteczną – od dnia 1 stycznia 2022 r. Taka regulacja nie będzie pozostawać w sprzeczności z zasadami demokratycznego państwa
Szanowni Państwo,
W związku z sytuacją sanitarno-epidemiczną, ale także rolą administracji publicznej, która musi zapewniać nieprzerwane działanie Państwa, apelujemy o ograniczenie wizyt w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi i jej Zespołach Zamiejscowych do niezbędnie koniecznych, po wcześniejszym umówieniu.
Prosimy o kontakt z Izbą drogą mailową, telefoniczną lub poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą w systemie e-PUAP
1. Wszystkie niezbędne numery i adresy poczty elektronicznej:
1) SEKRETARIAT 42 306 70 60, 42 636-68-96, 42 636-69-112. Wszelką korespondencję wymagającą formy papierowej prosimy kierować pocztą tradycyjną wyłącznie za pośrednictwem operatowa pocztowego na adres: Ogrodowa 28d, 91-065 Łódź
3. Zwracamy się do Państwa również z prośbą o znacznie szersze wykorzystanie kanału elektronicznego do przekazywania Izbie aktów do nadzoru.
Pragniemy podkreślić, że uchwały organów stanowiących oraz akty organów wykonawczych przygotowane przy użyciu edytorów aktów prawnych i podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym są równoważne z aktami przekazywanymi w formie tradycyjnej papierowej.
Pismo Ministerstwa Finansów w sprawie klasyfikacji środków na realizację zadań w ramach programu “Laboratoria przyszłości” - dostępne jest tutaj »
Zgodnie z przedmiotowym stanowiskiem ustalanie wynagrodzenia wójta/burmistrza/ prezydenta należy do wyłącznej właściwości rady gminy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., póz. 1372, z późn. zm.) - odpowiednio w przypadku:
Mając na względzie powyższe rada gminy (rada powiatu/sejmik województwa), w związku ze zmianą przepisów powinna podjąć stosowną uchwałę ustalającą wynagrodzenie wójta (burmistrza/prezydenta/starosty/marszałka) wg obowiązujących zasad.
Zmiana kwot wynagrodzeń wg oceny przepisów dokonanej przez prezesów regionalnych izb obrachunkowych powinna odbyć się z zachowaniem poniższych zasad:
a) rada powinna ustalić wynagrodzenie wójta (burmistrza/prezydenta/starosty/marszałka) w taki sposób, aby nie było ono niższe niż 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego dla danego stanowiska, o którym mowa w art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. póz. 1282, z późn. zm) - z wyrównaniem od dnia l sierpnia 2021 r. (zmienione przepisy mają zastosowanie do ustalania wysokości wynagrodzeń, diet, i uposażeń należnych od tego dnia, na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw),
b) rada podnosząc kwotę wynagrodzenia wójta (burmistrza/prezydenta/starosty/marszałka) powyżej wymaganych 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego dla danego stanowiska, może, ale nie musi dokonywać wyrównania wstecz kwoty przekraczającej ww. poziom (80%),
c) w jednostkach samorządu terytorialnego realizujących program postępowania naprawczego, pomimo ograniczeń określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., póz. 305, z późn. zm.) rada powinna ustalić wynagrodzenie wójta (burmistrza/prezydenta/starosty/marszałka), przy zachowaniu zasady określonej w pkt a),
d) jeżeli rada nie podejmie uchwały dostosowującej wynagrodzenie wójta (burmistrza/prezydenta/ starosty/marszałka) do zmian w przepisach, a jego kwota od l sierpnia 2021 r. jest niższa od 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego dla danego stanowiska - kwestia ewentualnych roszczeń z tego tytułu kwalifikuje się do rozstrzygnięcia przez właściwy sąd pracy.
Przedstawiając powyższe stanowisko, należy zaznaczyć, że kompetencje nadzorcze w tym zakresie należą do wojewodów, a w sprawach indywidualnych rozstrzygać będą sądy pracy.
Środki, o których mowa w art. 70 e i 70 f ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, to jest środki na przeznaczone na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji – mogą być wprowadzane do budżetu z zachowaniem zasady zrównoważenia budżetu, przy uwzględnieniu, iż w latach 2021-2024 gmina obowiązana jest do przeznaczenia na finansowanie tych inwestycji wydatków w kwocie nie mniejszej niż równowartość kwoty otrzymanej na te inwestycje – przykładowo, w następujący sposób:
Izba podkreśla, że rozwiązania przedstawione wyżej są rozwiązaniami przykładowymi, , co nie wyklucza przyjęcia przez gminę innych rozwiązań, pozostających w zgodnie z obowiązującym prawem.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi informuje, że w celu zminimalizowania przypadków zgłaszania przez Prezesa UOKiK zastrzeżeń do otrzymywanych projektów programów pomocowych przewidujących udzielenie pomocy de minimis - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował materiał informacyjny dla gmin – Przykładowy wzór postanowień projektu programu pomocowego przewidującego udzielenie pomocy de minimis podlegającego zgłoszeniu Prezesowi UOKiK na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej »
Szanowni Państwo,
W związku z pytaniami kierowanymi do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi w sprawie środków subwencyjnych dla JST w 2021 i 2022 roku na dofinansowanie ich zadań własnych, uprzejmie informujemy, że na stronie Ministerstwa Finansów pojawił się w tej sprawie komunikat:
"Informacja o środkach subwencyjnych dla JST w 2021 i 2022 roku na dofinansowanie ich zadań własnych"
Ponadto, w związku z pracami nad projektami budżetów na 2022 r. do których ma zastosowanie zmiana klasyfikacji budżetowej (Dz.U. 2021 poz. 1382) zamieszczamy odnośniki do wyjaśnień dotyczących stosowania klasyfikacji budżetowej w uwzględnieniem nowych zasad:
1) Wyjaśnienia do zmiany klasyfikacji w kontekście wdrażania projektu Systemu Monitorowania Usług Publicznych (SMUP) w jednostkach samorządu terytorialnego (ze strony MF)
2) Zmiany w klasyfikacji budżetowej w kontekście systemu SMUP (ze strony projektu SMUP)
wraz ze zbiorem indywidualnych wyjaśnień na szczegółowe pytania zgłaszane przez JST
Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się ze zaktaulizowanym Komunikatem na stronie www.budzetjst.pl opublikowanym w związku z publikacją ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1927) dotyczącym tymczasowo udostępnionych rozwiązań umożliwiających ocenę spełnienia relacji z art. 243 w zależności od wybranego wariantu średniej oraz przewidywanego terminu udostępnienia nowej wersji systemu.
Pełny tekst stanowiska Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dotyczące kwestii związanych z finansowaniem przez JST transportu wybranych osób do punktów szczepień dostępny jest tutaj »
Szanowni Państwo,
Przypominamy, że sprawozdania zbiorcze Rb-Z i Rb-N w zakresie:
- samorządowych instytucji kultury (gr. 42),
- samorządowych samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej (gr. 62)
- samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw (gr. 82)
sporządzone za I kwartał 2021 r. (oraz kolejne okresy sprawozdawcze) należy przekazywać wyłącznie systemem BeSTi@,
W celu ułatwienia Państwu realizacji obowiązku złożenia powyższych sprawozdań w nowy sposób uprzejmie prosimy o zapoznanie się z instrukcją dostępną na naszej stronie
(kliknij tutaj aby pobrać instrukcję ...)
W związku z licznymi zapytaniami kierowanymi do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi publikujemy poniżej dwa stanowiska w bieżących sprawach:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przekazuje do wiadomości i wykorzystania korespondencję Przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Finansów w sprawie ujmowania przez JST środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19:
Ponadto przekazujemy do wiadomości informacje o dwóch uchwałach Rady Działalności Pożytku Publicznego (do pobrania ze strony www.gov.pl):
Regionalna Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych informuję, że od 25 stycznia 2021r. wznawia posiedzenia Komisji.
Jednocześnie informujemy, że na terenie budynku obowiązuje zakrywanie ust i nosa. Rozprawy odbywają się z zachowaniem wymogów sanitarnych.
Szanowni Państwo,
W związku z sytuacją sanitarno-epidemiczną, prosimy o ograniczenie wizyt w siedzibie Komisji Orzekającej i Rzecznika do niezbędnego minimum, po wcześniejszym umówieniu.
Prosimy także o kontakt z Komisją Orzekającą i Rzecznikiem Dyscypliny Finansów Publicznych drogą mailową, telefoniczną lub poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą w systemie e-PUAP.
Wszelką korespondencję w formie papierowej prosimy kierować pocztą tradycyjną wyłącznie za pośrednictwem operatora pocztowego.
W związku z licznymi zapytaniami kierowanymi do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi publikujemy poniżej dwa stanowiska w bieżących sprawach:
Szanowni Państwo,
w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom ekonomicznym COVID-19 uchwalona została ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, w ramach której przyjęte zostały nowe rozwiązania w zakresie możliwości udzielania dodatkowego wsparcia dla przedsiębiorców w stosunku do dotychczas obowiązujących regulacji.
Treść pisma do RIO z dnia 7 maja 2020 r. dostępna jest tutaj »
Treść pisma UOKIK z dnia 7 maja 2020 r. dostępna jest tutaj »
Pełny tekst stanowiska Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi w sprawie możliwości dofinansowania albo zakupu dla zoz-ów dostępny jest tutaj »
Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.