Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przypomina, iż:

  1. zgodnie z art. 230 ust. 9 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany, o którym mowa w ust. 2, oraz uchwała i zarządzenie w sprawie wieloletniej prognozy finansowej są przekazywane do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu elektronicznego;
  2. zgodnie z art. 230b ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Minister Finansów określił w drodze rozporządzenia w sprawie wieloletniej prognozy finansowej:
    1. wzór wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego oraz załącznika, o których mowa w art. 226 ust. 1 i 3;
    2. sposób przekazywania przez jednostkę samorządu terytorialnego regionalnej izbie obrachunkowej;
  3. zgodnie z § 4 pkt 1 w/w rozporządzenia Minister Finansów w komunikacie z dnia 4 lutego br. wskazał, że projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany, o których mowa w art. 230 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia ofinansach publicznych, oraz uchwały i zarządzenia w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, jednostki samorządu terytorialnego przekazują do regionalnych izb obrachunkowych w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem informatycznego systemu sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@

W związku z powyższym biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi zwraca uwagę w szczególności na następujące fakty:

  1. do nadzoru Izby należy przekazywać uchwały i zarządzenia w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego, z zachowaniem terminów określonych w odpowiednich ustawach ustrojowych;
  2. w związku ze zmianą formy dokumentu podlegającego nadzorowi zmieniła się wyłącznie forma podpisu składanego pod dokumentem, a nie osoby zobowiązane do jego złożenia:
    1. uchwały organów stanowiących przedkładane do nadzoru mają być opatrzone  podpisem elektronicznym Przewodniczącego Rady zaś zarządzenia Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów mają być podpisane ich podpisami elektronicznymi;
    2. w przypadku kolegialnych organów wykonawczych o liczbie wymaganych podpisów pod podjętą uchwałą w sprawie wieloletniej prognozy finansowej decyduje statut JST.

            Jednocześnie pragniemy podkreślić, iż ustawodawca określając zasady przekazywania izbom dokumentów elektronicznych o których mowa w art. 230 ust. 9 ustawy o finansach publicznych nie wprowadził żadnych zmian w zasadach i sposobie przygotowywania dokumentów w sprawie WPF na sesje organów stanowiących. Oznacza to, iż mogą one być nadal przygotowywane w formie papierowej.
            Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia wynikające z funkcjonowania równolegle uchwał i zarządzeń przekazywanych do nadzoru w formie tradycyjnej oraz danych z WPF przesyłanych w systemie Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi zdecydowanie zaleca opracowywanie materiałów na sesje w postaci wydruków z danych wprowadzonych do aplikacji wskazanej przez Ministerstwo Finansów.


Ponadto zwracamy uwagę na następujące aspekty techniczne wynikające z zasad funkcjonowania aplikacji wskazanej do przekazywania uchwał i zarządzeń w sprawie WPF:

  1. w załączniku „Tekst” musi być zawarta treść podjętej uchwały/zarządzenia:
    1. w związku z tym, przed złożeniem e-podpisów (a więc także przed wysyłką dokumentu do Izby) należy upewnić się, że w tym załączniku:
      1. wklejono treść przegłosowanej uchwały/podjętego zarządzania,
      2. podano poprawny numer uchwały oraz wskazano datę jej podjęcia,
  2. w załączniku „Objaśnienia” musi być zawarta treść objaśnień do uchwały/zarządzenia:
    1. w związku z tym przed złożeniem e-podpisów (a więc także przed wysyłką dokumentu do Izby) należy upewnić się, że w tym załączniku znajduje się właściwa treść objaśnień do właściwej uchwały/zarządzenia;
  3. w danych podstawowych stanowiących metrykę przekazywanego do nadzoru dokumentu - pamiętając, iż zmian metryki można dokonywać wyłącznie, wtedy gdy dokument ma status „Roboczy” - należy sprawdzić i ewentualnie uaktualnić następujące pola:
    1. numer uchwały/zarządzenia - aby dokładnie odpowiadał numerowi znajdującemu się w załączniku „Tekst”,
Prosimy o wypełnianie tego pola wyłącznie sygnaturą numeru uchwały lub zarządzenia.
Niewłaściwą formą jest podanie w tym polu przykładowo następującej zawartości: Uchwała Nr XXI/157/2013 Rady Gminy ….
Powinno być ono wypełnione samą sygnaturą:  XXI/157/2013.
  1. data podjęcia- aby dokładnie odpowiadał dacie sesji organu stanowiącego/dacie podjęcia zarządzenia (a nie stanowił daty rozpoczęcia prac nad dokumentem w systemie);
  2. data wejścia w życie- zgodną z treścią uchwały/zarządzenia;
  3. organ podejmujący uchwałę/zarządzenie;
     

O zakresie i charakterze zmian decyduje treść uchwały/zarządzenia z załącznika „Tekst” natomiast określone zgodnie z §4 pkt 3 rozporządzenia struktury danych przekazywanych za pomocą aplikacji wymagają przesłania także informacji z załączników, które nie uległy zmianom.

 

 

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl