Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 19 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Województwa Łódzkiego
na 2004 rok.
Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku
o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku – Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. Beata Kaczmarek - członek
3. Małgorzata Michałek - członek
§ 1
Opiniuje pozytywnie projekt budżetu na 2004 rok Województwa Łódzkiego.
Zarząd Województwa Łódzkiego na podstawie uchwały nr 888/03 z dnia 15.12.2003 r. przedłożył Sejmikowi Województwa Łódzkiego oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi projekt uchwały budżetowej Województwa Łódzkiego na 2004 rok. Do projektu uchwały Zarząd Województwa opracował zmiany projektu „ autopoprawkę” , które uchwałą nr 11/04 z dnia 16.01.2004 roku przedłożył Sejmikowi jak również Regionalnej Izbie Obrachunkowej .
Projekt budżetu obejmuje następujące dokumenty :
• projekt uchwały Sejmiku Województwa Łódzkiego w sprawie uchwalenia budżetu Województwa na 2004 rok;
• zestawienie projektowanych dochodów budżetu wg. ważniejszych źródeł oraz w układzie działów i rozdziałów zgodnie z art. 124 ust.1 pkt. 1 ustawy o finansach publicznych - zał. Nr 1 i 2;
• zestawienie wydatków wg działów klasyfikacji budżetowej – zał. Nr 3 ;
• zestawienie wydatków wg. działów, rozdziałów z wyodrębnieniem wydatków zadań własnych oraz zadań z zakresu administracji rządowej. W ramach rozdziałów wyodrębniono wydatki bieżące, wynagrodzenia i pochodne, dotacje, wydatki majątkowe , wydatki na obsługę długu tj. zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt. 2 ustawy o finansach publicznych – zał. Nr 4;
• rezerwy w budżecie województwa z wyodrębnieniem kwot rezerwy ogólnej i rezerw celowych ze wskazaniem zadań , na finansowanie których są one tworzone . Wysokość rezerw jest zgodna z art. 116 ustawy o finansach publicznych, bowiem kwota rezerwy ogólnej nie przekracza 1 % wydatków budżetu, zaś suma rezerw celowych nie przekracza 5 % wydatków budżetu – zał. nr 5;
• przychody związane z finansowaniem deficytu budżetu oraz rozchody związane ze spłatą zobowiązań - zał. nr 6 ;
• plan nakładów i wydatków na inwestycje w 2004 roku – zał. Nr 7;
• wykaz planowanych dotacji z budżetu województwa na realizację bieżących zadań własnych , zadań zleconych organizacjom pozarządowym na realizację zadań samorządu województwa oraz zadań realizowanych w ramach zawartych porozumień – zał. Nr 8 ;
• plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami wynikający z kwot dotacji określonych dla samorządu województwa – zał. Nr 9;
• plan finansowy dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej – zał. Nr 9a;
• plan przychodów i wydatków zakładów budżetowych : Wojewódzkie Biuro Geodezji w Łodzi oraz Wojewódzki Zakład Konserwacji i Urządzeń Wodociągowych i Melioracyjnych w Skierniewicach - zał. Nr 10 i 11 ;
• plan przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych : Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Łodzi oraz Zakład Obsługi Urzędu Marszałkowskiego – zał. Nr 12 i 13;
• plan przychodów i wydatków środków specjalnych – zał. Nr 14;
• plan przychodów i wydatków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych Województwa Łódzkiego – zał. Nr 15;
• relacja długu publicznego i jego spłaty ( spłata wraz z odsetkami) do dochodów budżetu województwa w latach 2004 – 2010 – zał. nr 18. Na podstawie przedstawionych prognoz kwota długu na dzień 31 grudnia 2004 roku stanowić będzie 47,63 % dochodów budżetu województwa, zaś kwota spłaty należnych w roku 2004 rat kredytów i pożyczek wraz z odsetkami nie przekroczy 10,14 % dochodów . Powyższe relacje mieszczą się w dopuszczalnych granicach zadłużenia, o których mowa w art. 113 i 114. ustawy o finansach publicznych;
• objaśnienia do projektu dochodów i wydatków budżetu;
• informacja o stanie mienia komunalnego.
W wyniku analizy przedłożonego projektu uchwały budżetowej wraz z „autopoprawką” oraz materiałów towarzyszących projektowi Skład Orzekający stwierdził, że Zarząd Województwa Łódzkiego wypełnił obowiązek wynikający z art. 119 i 121 ust.1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz.U.nr 155, poz.1014 z późn. zmianami) w zakresie opracowania projektu budżetu wraz z objaśnieniami i przedłożenia go Sejmikowi Województwa w ustawowo wyznaczonym terminie. Projekt budżetu został opracowany z zachowaniem zasad określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych. Forma i zakres objaśnień w sposób wyczerpujący prezentuje najważniejsze informacje dotyczące źródeł dochodów budżetu oraz przeznaczenie wydatków z uwzględnieniem zakresu rzeczowego realizowanych zadań. Z formalno-prawnego punktu widzenia opracowane objaśnienia pozwolą Sejmikowi Województwa na wszechstronną ocenę planowanych w budżecie dochodów oraz wydatków w sposób zapewniający realizację ustawowo określonych zadań dla województwa.
Załączona do projektu uchwały budżetowej informacja o stanie mienia Województwa została opracowana zgodnie z art. 120 ustawy o finansach publicznych. Na uznanie zasługuje szczegółowość tej informacji, bowiem wykracza ona poza ramy zakreślone art. 120 ustawy o finansach publicznych. Informacja ta obrazuje wartość majątku województwa pozostającego w dyspozycji jednostek organizacyjnych i zmiany majątku, z wyszczególnieniem rodzajów składników majątkowych wg ich wartości brutto, netto oraz wartości umorzenia. Informacja, oprócz danych o uzyskiwanych dochodach z tytułu wykonywania praw własności i posiadania oraz innych praw majątkowych, obejmuje zobowiązania i należności województwa, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, instytucji kultury oraz funduszy celowych. W konkluzji informacja o stanie mienia daje możliwość Sejmikowi Województwa pełnej oceny sposobu wykorzystywania majątku województwa.
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Województwa Łódzkiego sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Zarząd Województwa jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Sejmikowi Województwa Łódzkiego.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy Zarządowi Województwa odwołanie do pełnego składu Kolegium.