Uchwała nr V/10/04
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 16 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Powiatu Tomaszowskiego
na 2004 rok.



Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku -Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. Małgorzata Michałek - członek
3. Beata Kaczmarek - członek

uchwala, co następuje:

§ 1


Opiniuje pozytywnie projekt budżetu Powiatu Tomaszowskiego na 2004 rok .
Uzasadnienie


Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Zarząd Powiatu Tomaszowskiego projekt uchwały budżetowej powiatu na 2004 rok, obejmujący następujące dokumenty :

• projekt uchwały Rady Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim w sprawie uchwalenia budżetu na 2004 rok;
• zestawienie tabelaryczne planowanych dochodów budżetu z wyodrębnieniem dochodów: zadań własnych, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, zadań realizowanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej oraz zestawienie dotacji celowych na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej;
• zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków z wyodrębnieniem wydatków zadań własnych, dotacji z budżetu na realizację zadań własnych oraz wydatków majątkowych w tym : zadań własnych, zadań związanych z realizacją kontraktu wojewódzkiego oraz wieloletnich zadań inwestycyjnych w ramach programu SAPARD;
• zestawienia tabelaryczne wydatków bieżących zadań oraz wydatków majątkowych z zakresu administracji rządowej, zadań realizowanych przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej;
• przychody i rozchody związane z finansowaniem deficytu budżetu i spłatą zobowiązań;
• prognoza długu publicznego;
• zestawienia wydatków w dziale oświata i wychowanie oraz w dziale edukacyjna opieka wychowawcza;
• wykaz jednostek dotowanych z budżetu;
• plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ;
• plan przychodów i wydatków środków specjalnych;
• plan przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego;
• objaśnienia do projektu budżetu oraz informację o stanie mienia komunalnego.

W wyniku analizy projektu uchwały budżetowej oraz materiałów towarzyszących Skład Orzekający stwierdził, że projekt uchwały budżetowej został opracowany zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 roku Dz.U. nr 15, poz.148 z późn. zm.) i przedłożony Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w ustawowo wyznaczonym terminie.
Skład Orzekający przypomina o konieczności określenia wydatków ujętych w dziale 801 - oświata i wychowanie, w rozdz. 80195 – pozostała działalność w ramach wydatków bieżących (wydatki majątkowe zostały ujęte odrębnie w zał. Nr 10 do projektu uchwały) jako rezerwy celowej z przeznaczeniem na wydatki w oświacie. Z objaśnień do projektu budżetu wynika, że w tym rozdziale zostały zaplanowane wydatki na nagrody dla pracowników oświaty, na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli (1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia – art. 70 a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela ) oraz na pozostałe wydatki w zakresie wynagrodzeń, które w chwili projektowania budżetu nie można było podzielić na określone rodzaje wydatków. Podobnie w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza w pozostałej działalności należy wyodrębnić wydatki na rezerwę celową.

Przy niniejszej opinii Skład Orzekający informuje o obowiązujących od 1 stycznia 2004 roku nowych formach współpracy organów administracji publicznej w sferze zadań publicznych z organizacjami pozarządowymi wprowadzone ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz.873) oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. n96, poz.874). Zgodnie z art. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego... organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 , we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 , prowadzącymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów administracji publicznej, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów. Przepis ten wyszczególnia również niektóre formy współpracy. Jedna z form współpracy to zlecanie realizacji zadań publicznych (jako zadań zleconych w rozumieniu art. 69 ust.4 pkt.1 lit.a oraz art. 71 ust. 1 ustawy o finansach publicznych) poprzez : powierzenie wykonywania zadań publicznych , wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub też poprzez wspieranie takich zadań , wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Wspieranie oraz powierzanie odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania, o czym stanowi art. 11 i dalsze rozdz.2 ustawy o działalności pożytku publicznego.... .
Nadto na podstawie art. 17 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku zmianie uległ art. 118 ustawy o finansach publicznych i stosownie do art. 23 Przepisów wprowadzających organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie art.17 (1.01.2004 r) dostosowuje uchwały wydane na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych do wymagań związanych z wykonywaniem zadań w zakresie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Natomiast do dnia 1 czerwca 2004 roku j.s.t. mogą zlecać realizację zadań publicznych w trybie określonym w uchwale wydanej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2004 r. Stanowi o tym art. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 228, poz.2262).


Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Powiatu Tomaszowskiego sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Zarząd Powiatu jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Powiatu Tomaszowskiego.

Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl