Uchwała nr V/ 3/04
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 6 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy i Miasta w Szadku
na 2004 rok.



Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku -Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. Małgorzata Michałek - członek
3. Beata Kaczmarek - członek

uchwala, co następuje:

§ 1


Opiniuje pozytywnie z uwagami projekt budżetu Gminy i Miasta w Szadku na 2004 rok .
Uzasadnienie


Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Burmistrza Gminy i Miasta w Szadku projekt uchwały budżetowej gminy na 2004 rok, obejmujący następujące dokumenty :
- projekt uchwały Rady Gminy i Miasta w Szadku w sprawie uchwalenia budżetu na 2004 rok;
- zestawienie tabelaryczne planowanych dochodów budżetu ,
- zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków budżetu ,
- zestawienie tabelaryczne określające przychody i rozchody związane z finansowaniem deficytu i spłatą zobowiązań kredytowo-pożyczkowych,
- plan zadań inwestycyjnych na 2004 r.,
- prognoza długu publicznego,
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 r.,
- przychody i wydatki środka specjalnego przy Zespole Szkół w Szadku;
- przychody i wydatki Zakładu Gospodarki Komunalnej w Szadku;
- objaśnienia do projektu budżetu;
- informację o stanie mienia komunalnego.

W wyniku analizy projektu uchwały oraz materiałów towarzyszących Skład Orzekający stwierdził, że projekt uchwały budżetowej został opracowany zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 roku Dz.U. nr 15, poz.148 z późn. zm.) i przedłożony Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w ustawowo wyznaczonym terminie.

Skład Orzekający zwrócił jednak uwagę na następujące uchybienia :

1) w opracowanym projekcie budżetu zastosowano niewłaściwą klasyfikację budżetową , niezgodną z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów ( Dz.U. nr 68, poz. 634; zmiany : Dz.U. nr 137, poz. 1307; Dz.U. 229, poz.2284 ) dotyczącą klasyfikacji przedszkoli. Zgodnie z § 9 powołanego Rozporządzenia MF od 1.01.2004 roku przedszkola są klasyfikowane w dziale 801 – Oświata, w rozdz.80104, a nie w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza.
W związku z koniecznością dostosowania klasyfikacji do wymogów określonych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów należy przenieść planowane wydatki z działu 854, rozdz. 85404 do działu 801, rozdz. 80104 – przedszkola.

2) W projekcie budżetu zaplanowane zostały wydatki w kwocie 60.000,- zł. na realizację zadań wynikających z gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Jednakże stosownie do art. 124 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do uchwały budżetowej winien zostać opracowany plan wydatków na realizację wyszczególnionych zadań, a określonych w programie. Brak wyszczególnienia zadań i kwot wydatków uniemożliwił Składowi Orzekającemu ocenę , czy planowane wydatki bieżące w budżecie związane są z realizacją określonych w art. 4 „1” ust.1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1231 z późn.zmianami) zadań gminy. Przy powyższym przypomina się , że gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych rada uchwala corocznie. Nadto program ten jest częścią opracowanej i realizowanej gminnej strategii integracji i polityki społecznej, o której mowa w art. 10 ust.3 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej ( tekst. jedn. z 1998 r. Dz.U. nr 64, poz.414 z późn. zmianami). Jednocześnie zwraca się uwagę na rozszerzony w art. 4 „1” in fine katalog zadań własnych gminy w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie ,między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakresie lecznictwa odwykowego.
Zasady zatrudnienia socjalnego , sposoby realizacji i jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. nr 122, poz. 1143). W myśl przepisów tej ustawy osobom wymienionym w art. 1 ust.2 , między innymi, uzależnionym od alkoholu, bezrobotnym, zwalnianym z zakładów karnych, należy zapewnić możliwość uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej i zatrudnienie wspierane.

3) W wydatkach budżetu w dziale 926 – kultura fizyczna zaprojektowane zostały wydatki bieżące w kwocie 15.000,00 zł. oraz wydatki w formie dotacji w kwocie 30.000,00 zł. na realizację zleconych klubom sportowym i stowarzyszeniom zadań gminy w zakresie kultury fizycznej i sportu (dział 926 ). Nie określono jednak rodzaju zadań, które zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej (tekst jwedn. Z 2001 r. Dz.U. nr 81, poz. 889 z późn. zmianami) w szczególności w sferze rekreacji ruchowej i tworzenia warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju (art. 42) winny być realizowane, zaś w sferze sportu ( art.22 ust.4a w związku z ust.6, art. 28 ust.1 w związku z ust. 2 oraz w art. 28 ust.3 w związku z ust.2) mogą być realizowane. Przypomnieć należy, że wydatki na stypendia sportowe , nagrody i wyróżnienia są realizowane bezpośrednio z budżetu. W dziedzinie rekreacji ruchowej wydatki mogą być ponoszone bezpośrednio z budżetu lub poprzez udzielenie dotacji.
Przy powyższym Skład Orzekający zwraca uwagę na obowiązujące od 1 stycznia 2004 roku nowe formy współpracy organów administracji publicznej w sferze zadań publicznych z organizacjami pozarządowymi wprowadzone ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz.873) oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. n96, poz.874). Zgodnie z art. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego... organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 (również upowszechnianie kultury fizycznej i sportu) , we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 , prowadzącymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów administracji publicznej, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów. Przepis ten wyszczególnia również niektóre formy współpracy. Jedna z form współpracy to zlecanie realizacji zadań publicznych (jako zadań zleconych w rozumieniu art. 69 ust.4 pkt.1 lit.a oraz art. 71 ust. 1 ustawy o finansach publicznych) poprzez : powierzenie wykonywania zadań publicznych (zadań, które w świetle ustawy o kulturze fizycznej są zadaniami gminy), wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub też poprzez wspieranie takich zadań , wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Wspieranie oraz powierzanie odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania, o czym stanowi art. 11 i dalsze rozdz.2 ustawy o działalności pożytku publicznego.... .
Jednocześnie na podstawie art. 17 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku zmianie uległ art. 118 ustawy o finansach publicznych i stosownie do art. 23 Przepisów wprowadzających organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie art.17 (1.01.2004 r) dostosowuje uchwały wydane na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych do wymagań związanych z wykonywaniem zadań w zakresie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Natomiast do dnia 1 czerwca 2004 roku j.s.t. mogą zlecać realizację zadań publicznych w trybie określonym w uchwale wydanej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2004 r. . Stanowi o tym art. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 228, poz.2262).

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy i Miasta w Szadku sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Burmistrz Gminy i Miasta jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Gminy i Miasta w Szadku.

Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl