Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 6 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy w Lubochni
na 2004 rok.
Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku
o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku -Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. Małgorzata Michałek - członek
3. Beata Kaczmarek - członek
§ 1
Opiniuje pozytywnie projekt budżetu Gminy w Lubochni na 2004 rok .
Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Wójta Gminy
w Lubochni projekt uchwały budżetowej gminy na 2004 rok, obejmujący następujące dokumenty :
- projekt uchwały Rady Gminy w Lubochni w sprawie uchwalenia budżetu na 2004 rok;
- zestawienie tabelaryczne planowanych dochodów budżetu;
- zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków budżetu;
- zestawienia tabelaryczne określające przychody i rozchody związane z finansowaniem deficytu i spłatą zobowiązań kredytowo-pożyczkowych;
- wykaz zadań inwestycyjnych na 2004 r. oraz planowane nakłady finansowe ;
- plan wydatków na realizację gminnego programu profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych;
- plan finansowo-rzeczowy zadań zleconych na 2004 rok;
- prognoza długu publicznego;
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 r.;
- plan przychodów i wydatków Zakładu Usług Komunalnych;
- wykaz dotacji z budżetu gminy;
- objaśnienia do projektu budżetu;
- informację o stanie mienia komunalnego.
W wyniku analizy projektu uchwały oraz materiałów towarzyszących Skład Orzekający stwierdził, że projekt uchwały budżetowej został opracowany – co do zasady - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 roku Dz.U. nr 15, poz.148 z późn. zm.) i przedłożony Radzie Gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w ustawowo wyznaczonym terminie.
Przy powyższej opinii Skład Orzekający przypomina:
- w związku z zaplanowaniem w projekcie budżetu dotacji w kwocie 46.000,00 zł. dla Ludowego Klubu Sportowego - że z dniem 1 stycznia 2004r. uległy zmianie przepisy regulujące zasady finansowania zadań publicznych zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym. Z tym dniem weszły w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , które regulują procedury związane z udzielaniem dotacji dla organizacji pozarządowych. Jednocześnie na podstawie art. 17 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie zmianie uległ art. 118 ustawy
o finansach publicznych. Zgodnie z wprowadzoną zmianą, od dnia 1 stycznia 2004r., uchwały organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego regulujące zasady udzielania dotacji z budżetu jednostkom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych będą miały zastosowanie wyłącznie do zlecania zadań publicznych nie objętych przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego. Stosownie do dyspozycji art. 23 Przepisów wprowadzających organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie art.17 (1.01.2004 r) ma obowiązek dostosowania uchwały podjętej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych do wymagań związanych z wykonywaniem zadań w zakresie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Natomiast na mocy art. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 228, poz.2262) do dnia 1 czerwca 2004 roku j.s.t. będą mogły zlecać realizację zadań publicznych także w trybie określonym w uchwale wydanej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2004 r. Ustawa ta weszła w życie z dniem 1 stycznia 2004r. Zatem zaplanowanie w budżecie środków dotacyjnych dla poszczególnych grup podmiotów (stowarzyszenia, fundacje itp.), a w szczególności dla imiennie wskazanych podmiotów może nastąpić wyłącznie po wyłonieniu tych podmiotów przy zastosowaniu odpowiednich procedur. Wyjątkiem od przedstawionej zasady - stosownie do dyspozycji art. 23 ust.1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o pożytku publicznym
i wolontariacie – jest możliwość , zaplanowania w budżecie środków dotacyjnych na realizację umów zawartych na podstawie art. 118 ust.2 ustawy o finansach publicznych (przed wejściem w życie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie) do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania.
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy w Lubochni sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Gminy w Lubochni.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.