Uchwała nr V/ 7/04
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 14 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Miasta Uniejowa 2004 rok.


Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku
o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku – Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. mgr Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. mgr Małgorzata Michałek - członek
3. mgr Beata Kaczmarek - członek

uchwala, co następuje:

§ 1


Opiniuje pozytywnie z uwagą projekt budżetu Miasta Uniejowa na 2004 rok.
Uzasadnienie


Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Burmistrza Miasta Uniejowa projekt budżetu na 2004 rok, obejmujący następujące dokumenty :
- projekt uchwały Rady Miasta w Uniejowie w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Uniejowa na 2004 rok;
- zestawienie tabelaryczne planowanych dochodów budżetu Miasta Uniejowa na 2004r.,
- zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków budżetu Miasta Uniejowa na 2004r.,
- zestawienie tabelaryczne określające przychody i rozchody związane z pokryciem deficytu budżetu,
- plan zadań inwestycyjnych Miasta Uniejowa na 2004r.
- limit wydatków inwestycyjnych na realizację zadań ujętych w wieloletnim programie inwestycyjnym,
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004r.,
- wykaz dotacji przedmiotowych na realizację zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu przez podmioty nie będące jednostkami organizacyjnymi gminy,
- wykaz wydatków związanych z realizacją zadań wspólnych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
- plan przychodów i wydatków środków specjalnych w 2004 r.,
- część opisową do projektu oraz informację o stanie mienia komunalnego

W wyniku analizy przedłożonego projektu wraz z materiałami towarzyszącymi Skład Orzekający stwierdził, że projekt budżetu został opracowany zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie Skład Orzekający ustalił, jak niżej:

• W dochodach budżetu nie wykazano źródła dochodów określonego w art.4 ust.1pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (DZ.U. nr 203, poz.1966) stanowiących 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Dochody te należy ująć w dz.750, rozdz.75011, § 236.

• W dz.921 rozdz.92195 w wydatkach budżetu zaplanowano wydatki bieżące w wysokości 38.000 zł. Natomiast w załączniku nr 7 do projektu w wykazie inwestycji planowanych do realizacji w roku 2004 ujęto w tym dziale i rozdziale wydatek inwestycyjny pn:” remont dzwonnicy” w kwocie 20.000 zł. W związku z powyższym należy doprowadzić do spójności zapisów zawartych w rozdz.92195 po stronie wydatkowej budżetu z ujętymi w tym rozdziale w załączniku nr 7. W związku z planowanymi wydatkami w zakresie ochrony zabytków, Skład Orzekający wskazuje na regulacje prawne wprowadzone ustawą z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. nr 162, poz.1568). Zgodnie z art.81 wskazanej ustawy dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru może być udzielona przez organ stanowiący gminy, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale.

• Zaplanowane w dziale 750 wydatki związane z poborem podatków należy ująć w rozdziale 75647 Pobór podatków opłat i niepodatkowych należności budżetowych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 137, poz.1307).

• W związku z ujęciem w projekcie budżetu na 2004r. wydatków formie dotacji dla Stowarzyszeń Miejski Klub Sportowy „Baszta” i Gminny Ludowy Klub Sportowy „Ostrowsko-Kuczki” na realizację zadań gminy w zakresie kultury fizycznej, Skład Orzekający wskazuje, że z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz.873) regulujące procedury związane z udzielaniem dotacji dla organizacji pozarządowych. W związku z powyższym zaplanowanie w budżecie środków dotacyjnych dla poszczególnych grup podmiotów (stowarzyszenia, fundacje itp.), a w szczególności dla imiennie wskazanych podmiotów może nastąpić wyłącznie po wyłonieniu tych podmiotów w procedurze przewidzianej wskazaną ustawą. W innym bowiem przypadku, biorąc pod uwagę krąg podmiotów jakie mogą uzyskać dotację na realizację zadań publicznych, uzasadnionym będzie pogląd, że o rodzaju podmiotów dotowanych z budżetu przesądzono na etapie projektu budżetu, z pominięciem procedur ustawowych.
Wyjątkiem od przedstawionej zasady - stosownie do dyspozycji art. 23 ust.1a ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz.U. nr 228, poz.2262) – do dnia 1 czerwca 2004 roku jest możliwość, zlecania realizacji zadań publicznych w sferze określonej w art.4 ustawy, o której mowa w art.1, w trybie określonym w uchwale, stanowiącej przepis prawa miejscowego, wydanej na podstawie art.118 ust.3 ustawy, o której mowa w art.17 w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego przepisu. W takim przypadku umowy zawarte na podstawie art.118 ust.2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego przepisu, zachowują moc do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Przy powyższym należy zwrócić uwagę, że z dniem 1 stycznia 2004 roku art. 118 ustawy o finansach publicznych będzie obowiązywał w brzmieniu nadanym przez art. 17 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zaznaczyć należy, że dotychczasowe procedury przewidziane tym przepisem będą miały zastosowanie wyłącznie do zlecania organizacjom pozarządowym zadań nie objętych ustawą o działalności pożytku publicznego. Również w tym przypadku mają zastosowanie wskazane wyżej zasady planowania środków dotacyjnych w budżecie.

• W związku planowanymi wydatkami bieżącymi na realizację zadań określonych w programie Gminnej Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi, mając na względzie rozszerzony zakres zadań własnych gminy (art. 4 „1” ust.1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi -tekst jedn. z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1231 z późn. zmianami), dotyczący profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie, między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych, Skład Orzekający wskazuje, że na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji i jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. nr 122, poz. 1143). W myśl przepisów tej ustawy osobom wymienionym w art. 1 ust.2 in fine, między innymi, uzależnionym od alkoholu, bezrobotnym, zwalnianym z zakładów karnych należy zapewnić możliwość uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej i zatrudnienie wspierane. Przypomnieć należy również, że realizacja zadań, o których mowa w ust.1 art.4 „1” jest prowadzona w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego część strategii integracji i polityki społecznej, uchwalonego corocznie przez radę gminy. Program jest realizowany przez ośrodek pomocy społecznej lub inną jednostkę wskazaną w programie.

• Mając na względzie zaplanowane do realizacji inwestycje w zakresie budowy sieci wodociągowej oraz remontów dróg finansowanych w części z środków programów przedakcesyjnych SAPARD, Skład Orzekający przypomina, że procedurę postępowania o zamówienie publiczne gmina może rozpocząć dopiero po zakwalifikowaniu wnioskowanej do finansowania inwestycji i po uzyskaniu z oddziału ARiMR promesy na udział w jej finansowaniu. Skład Orzekający nadmienia, że w takim przypadku możliwe będzie ujęcie w planowanych dochodach budżetu wielkości dofinansowania inwestycji określonej w promesie, sklasyfikowanie ich w § 6292 i odpowiednio wykazanie wielkości planowanych środków na realizację danej inwestycji w § 6052 (po uzyskaniu tych środków przez Miasto, do tego czasu w § 6050).

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Miasta w Uniejowie sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Burmistrz Miasta jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Miasta w Uniejowie.

Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl