Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 30 grudnia 2003 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Ujazd
na 2004 rok.
Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku -Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. mgr Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. mgr Małgorzata Michałek - członek
3. mgr Beata Kaczmarek - członek
§ 1
Opiniuje pozytywnie z uwagami projekt budżetu Gminy Ujazd na 2004 rok .
Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Wójta Gminy w Ujeździe projekt budżetu gminy na 2004 rok, obejmujący następujące dokumenty :
- projekt uchwały Rady Gminy w Ujeździe w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Ujazd na 2004 rok;
- zestawienie tabelaryczne planowanych dochodów budżetu Gminy Ujazd na 2004 r.,
- zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków budżetu Gminy Ujazd na 2004r.,
- zestawienie tabelaryczne określające przychody i rozchody związane z pokryciem deficytu budżetu,
- plan przychodów i wydatków Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej na 2004 rok,
- plan zadań inwestycyjnych Gminy Ujazd na 2004 r.,
- plan przychodów i wydatków środków specjalnych w 2004 r.
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 r.,
- wykaz dotacji przedmiotowej z budżetu dla instytucji kultury w 2004 roku.
- wykaz dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych w 2004 roku
- część opisową do projektu oraz informację o stanie mienia komunalnego
W wyniku analizy przedłożonego projektu wraz z materiałami towarzyszącymi Skład Orzekający stwierdził, że projekt budżetu został opracowany zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 roku Dz.U. nr 15, poz.148 z późn. zm.) oraz, że projekt przedłożony został Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w ustawowo wyznaczonym terminie.
Jednocześnie, Skład Orzekający zwraca uwagę na następujące kwestie:
1) w projekcie uchwały budżetowej ustalono dochody w wysokości 11.125.083 zł, wydatki zaś w wysokości 10.948.083 zł . W myśl § 4 projektu przypadające do spłaty raty pożyczek i kredytów długoterminowych w wysokości 267.000 zł zaplanowano pokryć z dochodów roku 2003, zgodnie z załącznikiem nr 3. Traktując wskazanie roku 2003 jako oczywistą pomyłkę oraz mając na względzie treść załącznika nr 3, Skład Orzekający wskazuje na konieczność zmiany zapisu § 4 projektu uchwały budżetowej. Bowiem z zapisów §§ 2, 3 i 4 uchwały wynika, że na pokrycie wydatków roku 2004 w wysokości 10. 948.083 zł zaplanowano dochody w kwocie 10.858.083 zł (11.125.083 zł – 267.000 zł), co za tym idzie budżet nie równoważy się o 90.000 zł. Zgodnie z przepisami art.124 ust.1 pkt 3 w związku z art.112 ustawy o finansach publicznych uchwała budżetowa powinna określać źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu. Planowany na 2004 rok deficyt w wysokości 90.000 zł - jak wynika z załącznika nr 3 do projektu- ma zostać pokryty pożyczką zaciągniętą w WFOŚ i GW w Łodzi. Reasumując, § 4 projektu powinien mieć brzmienie: „ Wydatki nie znajdujące pokrycia w planowanych dochodach w wysokości 90.000 zł pokryte zostaną zaciągniętą w WFOŚ i GW pożyczką w kwocie 90.000 zł. Przypadające do spłaty raty pożyczek i kredytów długoterminowych w wysokości 267.000 zł sfinansowane zostaną z dochodów roku 2004, zgodnie z zał. nr 3”
2) Skład Orzekający wskazuje, że w zał nr 2 do projektu w dz. 851, rozdz.85154 zaplanowano wydatki w wysokości 3.000 zł na realizację zadań w drodze porozumienia zawartego z Powiatem oraz w dz.926, rozdz.92605 ujęto wydatki w wysokości 16.000 zł na realizację zadań w drodze porozumienia zawartego z Miastem Tomaszów Mazowiecki. Zgodnie z art. 124 ust.1 pkt.11 ustawy o finansach publicznych w budżecie należy wyodrębnić dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego. Zatem w uchwale budżetowej należy uwzględnić postanowienia w zakresie uchwalonych dotacji na realizację zadań realizowanych w drodze porozumień zawartych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, jak też do budżetu należy dołączyć stosowny załącznik określający wysokość ustalonej dotacji oraz rodzaj przekazanych innym jednostkom do realizacji zadań Gminy.
3) W związku z ujęciem w projekcie budżetu na 2004r. wydatków formie dotacji dla Uczniowskiego Klubu Sportowego „Orlik” oraz dla Klubu Sportowego „Stal” Niewiadów, Skład Orzekający wskazuje, że z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz.873) regulujące procedury związane z udzielaniem dotacji dla organizacji pozarządowych. W związku z powyższym zaplanowanie w budżecie środków dotacyjnych dla poszczególnych grup podmiotów (stowarzyszenia, fundacje itp.), a w szczególności dla imiennie wskazanych podmiotów może nastąpić wyłącznie po wyłonieniu tych podmiotów w procedurze przewidzianej wskazaną ustawą. W innym bowiem przypadku, biorąc pod uwagę krąg podmiotów jakie mogą uzyskać dotację na realizację zadań publicznych, uzasadnionym będzie pogląd, że o rodzaju podmiotów dotowanych z budżetu przesądzono na etapie projektu budżetu, z pominięciem procedur ustawowych.
Wyjątkiem od przedstawionej zasady - stosownie do dyspozycji art. 23 ust.1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o pożytku publicznym i o wolontariacie – jest możliwość, zaplanowania w budżecie środków dotacyjnych na realizację umów zawartych na podstawie dotychczasowego art. 118 ust.2 ustawy o finansach publicznych do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Przy powyższym należy zwrócić uwagę, że z dniem 1 stycznia 2004 roku art. 118 ustawy o finansach publicznych będzie obowiązywał w brzmieniu nadanym przez art. 17 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zaznaczyć należy, że dotychczasowe procedury przewidziane tym przepisem będą miały zastosowanie wyłącznie do zlecania organizacjom pozarządowym zadań nie objętych ustawą o działalności pożytku publicznego. Również w tym przypadku mają zastosowanie wskazane wyżej zasady planowania środków dotacyjnych budżecie.
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Ujazd sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Gminy w Ujeździe.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.