Uchwała nr V/32/04
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 30 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Rzeczyca
na 2004 rok.

Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku
o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku – Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. mgr Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. mgr Małgorzata Michałek - członek
3. mgr Beata Kaczmarek - członek

uchwala, co następuje:
§ 1

Opiniuje pozytywnie z uwagami projekt budżetu Gminy Rzeczyca na 2004 rok .
Uzasadnienie


Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Wójta Gminy w Rzeczycy projekt budżetu gminy na 2004 rok, obejmujący następujące dokumenty :
- projekt uchwały Rady Gminy w Rzeczycy w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Rzeczyca na 2004 rok;
- zestawienie tabelaryczne planowanych dochodów budżetu Gminy Rzeczyca na 2004r.,
- zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków budżetu Gminy Rzeczyca na 2004r.,
- zestawienie tabelaryczne określające przychody i rozchody związane z pokryciem deficytu budżetu,
- plan zadań inwestycyjnych Gminy Rzeczyca na 2004r.
- wykaz zadań realizowanych w ramach Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Rzeczyca na lata 2003-2006,
- plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego na 2004 rok,
- plan finansowy dochodów i wydatków realizacji zadań z zakresu administracji rządowej – na 2004 rok,
- plan dochodów i wydatków Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- przychody i wydatki Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004r.,
- plan przychodów i wydatków instytucji kultury na 2004 rok,
- plan przychodów i wydatków środków specjalnych,
- część opisową do projektu oraz informację o stanie mienia komunalnego

W wyniku analizy przedłożonego projektu wraz z materiałami towarzyszącymi Skład Orzekający stwierdził, że projekt budżetu został opracowany zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 roku Dz.U. nr 15, poz.148 z późn. zm.) oraz, że projekt przedłożony został Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w ustawowo wyznaczonym terminie.

Jednocześnie Skład Orzekający stwierdził, co następuje :

Analiza zapisu § 19 projektu uchwały budżetowej, w którym ustalono rezerwę celową w oświacie w wysokości 20.000 zł z przeznaczeniem na wydatki bieżące oraz informacji opisowej dot. wydatków budżetu w zakresie jej przeznaczenia prowadzi do wniosku, że na organach gminy spoczywa obowiązek ostatecznego określenia celu na który rezerwa ta ma być przeznaczona. Z informacji opisowej wynika, że rezerwę celową sklasyfikowaną po stronie wydatkowej budżetu w dz. 758 rozdz.75818 w kwocie 20.000zł przeznaczono na zakupy inwestycyjne w oświacie, a nie na wydatki bieżące o czym stanowi §19 uchwały budżetowej.

W projekcie uchwały budżetowej ustalono dochody w wysokości 6.649.902 zł, wydatki zaś w wysokości 8.019.309 zł . W myśl § 4 projektu przypadające do spłaty raty pożyczek i kredytów długoterminowych w wysokości 511.988 zł zaplanowano pokryć z dochodów roku 2004, a wydatki nie znajdujące pokrycia w planowanych dochodach w wysokości 1.875.395 zł maja być pokryte zaciąganymi pożyczkami i kredytami, zgodnie z załącznikiem nr 3. Mając na względzie treść załącznika nr 3, Skład Orzekający wskazuje na konieczność zmiany zapisu § 4 projektu uchwały budżetowej - bowiem z zapisów §§ 2, 3 i 4 uchwały wynika, że na pokrycie wydatków roku 2004 w wysokości 8.019.309 zł zaplanowano dochody w kwocie 6.137.914 zł ( 6.649.902 zł – 511.988 zł), co za tym idzie budżet nie równoważy się o 1.881.395 zł. Zgodnie z przepisami art.124 ust.1 pkt 3 w związku z art.112 ustawy o finansach publicznych uchwała budżetowa powinna określać źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu. Planowany na 2004 rok deficyt w wysokości 1.881.395 zł - jak wynika z załącznika nr 3 do projektu- ma zostać pokryty kredytami i pożyczkami oraz wolnymi środkami. Natomiast w § 4 projektu uchwały wskazano jedynie że źródłem pokrycia deficytu będą zaciągnięte pożyczki i kredyty w łącznej kwocie 1.875.395 zł. Traktując powyższe jako oczywistą pomyłkę Skład Orzekający wskazuje na konieczność doprowadzenia do spójności zapisów § 4 projektu uchwały z treścią załącznika nr 3 do uchwały. Reasumując, § 4 projektu powinien mieć brzmienie: „ Wydatki nie znajdujące pokrycia w planowanych dochodach w wysokości 1.881.395 zł pokryte zostaną z zaciągniętych pożyczek i kredytów w wysokości 1.875.395 oraz wolnymi środkami w kwocie 6.000 zł. Przypadające do spłaty raty pożyczek i kredytów długoterminowych w wysokości 511.988 zł sfinansowane zostaną z dochodów roku 2004, zgodnie z zał. nr 3”.

Skład Orzekający zwraca również uwagę na wewnętrzną niespójność zawartych w załączniku nr 10 do uchwały „ przychody i wydatki Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” danych. Przyjmując bowiem wielkość środków obrotowych na początek roku w kwocie 14.000 zł oraz kwoty planowanych przychodów (24.280 zł) i wydatków (24.000 zł), stan środków obrotowych na koniec roku budżetowego wynosiłby 14.280 zł a nie jak wykazano 280 zł.

Mając na względzie brak planowanych zadań do realizacji w zakresie kultury fizycznej i sportu, Skład Orzekający przypomina, że zgodnie z art.42 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej (tekst jednolity z 2001 Dz.U. nr 81, poz.889 z późn. zm.)organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju jest obowiązkiem organów jednostek samorządu terytorialnego. Zadania te realizowane są w szczególności poprzez popularyzację walorów rekreacji ruchowej, organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych, szkolenie kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych, tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej. Z powyższego wynika, że realizacja zadań w zakresie rekreacji ruchowej jest obligatoryjnym zadaniem gminy. Zatem w zależności od wyboru formy w jakiej zadania te będą realizowane, w budżecie należy zabezpieczyć środki finansowe wg rodzajów planowanych do poniesienia na ten cel wydatków (bieżących –bezpośrednio ponoszonych z budżetu lub dotacyjnych – w przypadku zlecenia tych zadań do realizacji innym podmiotom).

W związku planowanymi wydatkami bieżącymi na realizację zadań określonych w programie Gminnej Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi, mając na względzie rozszerzony zakres zadań własnych gminy (art. 4 „1” ust.1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - tekst jedn. z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1231 z późn. zmianami), dotyczący profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie, między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych, Skład Orzekający informuje, że na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji i jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. nr 122, poz. 1143). W myśl przepisów tej ustawy osobom wymienionym w art. 1 ust.2 in fine, między innymi, uzależnionym od alkoholu, bezrobotnym, zwalnianym z zakładów karnych należy zapewnić możliwość uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej i zatrudnienie wspierane. Przypomnieć należy również, że realizacja zadań, o których mowa w ust.1 art.4 „1” jest prowadzona w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego część strategii integracji i polityki społecznej, uchwalonego corocznie przez radę gminy. Program jest realizowany przez ośrodek pomocy społecznej lub inną jednostkę wskazaną w programie.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Rzeczyca sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy jest zobowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Gminy w Rzeczycy.

Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl