Uchwała nr V/30/04
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 26 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Powiatu Poddębickiego
na 2004 rok.


Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku
o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku – Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. Małgorzata Michałek - członek
3. Beata Kaczmarek - członek

uchwala, co następuje:
§ 1

Opiniuje pozytywnie projekt budżetu Powiatu Poddębickiego na 2004 rok.
Uzasadnienie


Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Zarząd Powiatu w Poddębicach projekt budżetu powiatu na 2004 rok, obejmujący następujące dokumenty :
• projekt uchwały Rady Powiatu w Poddębicach w sprawie uchwalenia budżetu na 2004 rok;
• zestawienie tabelaryczne planowanych dochodów budżetu z wyodrębnieniem dochodów: zadań własnych, zadań z zakresu administracji rządowej zleconych ustawami oraz zadań realizowanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej;
• zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków z wyodrębnieniem :
a) bieżących wydatków zadań własnych;
b) wydatków majątkowych na realizację zadań własnych i odrębnie wydatków na realizację zadań zleconych;
c) dotacje na realizację zadań własnych ;
d) dotacje dla gmin na realizację zadań powiatu przekazanych na podstawie porozumień;
e) planowane limity wydatków majątkowych przeznaczonych na określone zadania inwestycyjne;
f) zestawienie tabelaryczne określające przychody i rozchody związane z pokryciem deficytu budżetu i spłatą zobowiązań;
g) przychody i wydatki Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ;
h) plan przychodów i wydatków środków specjalnych;
• objaśnienia do projektu budżetu oraz informację o stanie mienia komunalnego

W wyniku analizy przedłożonego projektu wraz z materiałami towarzyszącymi Skład Orzekający stwierdził, że projekt budżetu został opracowany - co do zasady - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz.1014 z późn. zm.) oraz przedłożony Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w ustawowo wyznaczonym terminie.

W związku z planowanymi wydatkami w formie dotacji w dziale 630 dla Ludowego Klubu Sportowego „Ner’ z przeznaczeniem na organizację rajdu pieszego szlakiem im. M. Konopnickiej Bronów – Poddębice oraz planowaniem wykonywania zadań Powiatu z zakresu ochrony środowiska przez spółki wodne działające na terenie Powiatu Poddębickiego poprzez udzielenie im pomocy finansowej w formie dotacji przedmiotowych na realizację tych zadań (zgodnie z zatwierdzonym planem przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej), Skład Orzekający przypomina o obowiązujących od 1 stycznia 2004 roku nowych formach współpracy organów administracji publicznej w sferze zadań publicznych z organizacjami pozarządowymi wprowadzone ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz.873) oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. n96, poz.874). Zgodnie z art. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego... organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3, prowadzącymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów administracji publicznej, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów. Przepis ten wyszczególnia również niektóre formy współpracy. Jedna z form współpracy to zlecanie realizacji zadań publicznych (jako zadań zleconych w rozumieniu art. 69 ust.4 pkt.1 lit.a oraz art. 71 ust. 1 ustawy o finansach publicznych) poprzez : powierzenie wykonywania zadań publicznych , wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub też poprzez wspieranie takich zadań , wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Wspieranie oraz powierzanie odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania, o czym stanowi art. 11 i dalsze rozdz.2 ustawy o działalności pożytku publicznego.... .
Nadto na podstawie art. 17 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku zmianie uległ art. 118 ustawy o finansach publicznych i stosownie do art. 23 Przepisów wprowadzających organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie art.17 (1.01.2004 r) dostosowuje uchwały wydane na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych do wymagań związanych z wykonywaniem zadań w zakresie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Jednocześnie Skład Orzekający informuje, ze do dnia 1 czerwca 2004 roku istnieje możliwość zlecania realizacji zadań publicznych w trybie określonym w uchwale wydanej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2004 r. Stanowi o tym art. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 228, poz.2262).

W związku z zawartym w § 8 projektu uchwały budżetowej upoważnieniem Zarządu Powiatu do udzielania poręczeń w roku budżetowym do wysokości 1.500.000 zł., Skład Orzekający przypomina, że stosownie do dyspozycji normy sformułowanej w art. 60 ust.2 pkt.1 ustawy o samorządzie powiatowym zarządowi powiatu przysługuje wyłączne prawo zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu. Jeżeli, w budżecie nie została zabezpieczona kwota wydatków (np. rezerwa) na pokrycie potencjalnej spłaty zobowiązań wynikających z udzielonego poręczenia Zarząd, pomimo udzielonego w uchwale budżetowej w tym względzie upoważnienia, nie może takiego zobowiązania zaciągnąć. Zatem, w sytuacji braku zabezpieczenia w budżecie wydatków na spłatę zobowiązań wynikających z udzielonego poręczenia, uchwałę w sprawie udzielenia takiego poręczenia winna podjąć Rada Powiatu. Przedmiotowa uchwała stanowić będzie umocowanie dla Zarządu do podjęcia czynności formalno-prawnych w zakresie zaciągnięcia zobowiązań przekraczających limit wydatków ustalonych w budżecie powiatu. W tym przypadku, obowiązek zabezpieczenia w budżecie kwoty udzielonego poręczenia za zobowiązania innych podmiotów( np.: SPZOZ) powstanie w momencie, gdy poręczenie stanie się wymagalne.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Powiatu Poddębickiego sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych Zarząd Powiatu jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Powiatu.

Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl