Uchwała II/ 250 /2003


Składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
z dnia 23 grudnia 2003 roku
w sprawie opinii projektu budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Gminy Grabica na 2004 rok.

Na podstawie art.13 pkt 3 w związku z art.19 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych /tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późniejszymi zmianami/ - skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi:

1. Wojciech Newereńczuk – przewodniczący,
2. Paweł Jaśkiewicz – członek,
3. Bogdan Łągwa – członek,

uchwala co następuje:


opiniuje się pozytywnie projekt budżetu Gminy Grabica na rok 2004 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego wnosząc uwagi w uzasadnieniu.

Uzasadnienie


Skład orzekający na posiedzeniu w dniu 23 grudnia 2003 roku zbadał następujące dokumenty:
- Zarządzenie Wójta Gminy Grabica z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie przedłożenia Radzie Gminy projektu budżetu Gminy Grabica na 2004 r.,
- projekt uchwały Rady Gminy Grabica w sprawie uchwalenie budżetu gminy na 2004 r.,
- plan dochodów i wydatków budżetu gminy na 2004 rok,
- plan zamierzeń inwestycyjnych na 2004 r. ,
- plan przychodów i wydatków na 2004 r. Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- plan przychodów i wydatków środków specjalnych na rok 2004,
- plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie,
- plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów i porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
- informację o stanie mienia komunalnego.

Analizując wymienione dokumenty stwierdzono iż nieprawidłowo oznaczono paragrafy dochodów w Zał. Nr 1, 4, 5 i 10 ponieważ zgodnie z Załącznikiem Nr 3 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 68, poz. 634 z późniejszymi zmianami) klasyfikacja paragrafów dochodów dla jednostek samorządu terytorialnego począwszy od 2004 roku jest czterocyfrowa.
Ponadto nieprawidłowo oznaczono:
- wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych - rozdziałem 75616,
- wydatki dotyczące poboru podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych - rozdziałem 75047, które zgodnie z obowiązującą od 1 stycznia 2004 roku klasyfikacją nie będę obowiązywały (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów Dz. U Nr 137, poz. 1307).

Z uwagi na fakt, iż nie dopatrzono się innych nieprawidłowości orzeczono jak w sentencji.

W związku z ujęciem w projekcie budżetu na 2004r. wydatków formie dotacji dla Młodzieżowego Klubu Sportowego Grabia w Grabicy i dla Uczniowskiego Ludowego Klubu Sportowego "Grab" z siedzibą w Szydłowie Skład Orzekający zwraca uwagę, że z dniem 1 stycznia 2004r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873), regulujące procedury związane z udzielaniem dotacji dla organizacji pozarządowych. W związku z powyższym zaplanowanie w budżecie środków dotacyjnych dla poszczególnych grup podmiotów, a w szczególności dla imiennie wskazanych podmiotów może nastąpić wyłącznie po wyłonieniu tych podmiotów w procedurze przewidzianej wskazaną ustawą. W innym bowiem przypadku, biorąc pod uwagę krąg podmiotów jakie mogą uzyskać dotację na realizację zadań publicznych, uzasadnionym będzie pogląd, że o rodzaju podmiotów dotowanych z budżetu przesądzono na etapie projektu budżetu, z pominięciem procedur ustawowych. Wyjątkiem od przedstawionej zasady - stosownie do dyspozycji art. 23 ust.1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 874) – jest możliwość , zaplanowania w budżecie środków dotacyjnych na realizację umów zawartych na podstawie dotychczasowego art. 118 ust. 2 ustawy o finansach publicznych do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Przy powyższym należy zwrócić uwagę, że z dniem 1 stycznia 2004r. art. 118 ustawy o finansach publicznych będzie obowiązywał w brzmieniu nadanym przez art. 17 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zaznaczyć należy, że dotychczasowe procedury przewidziane tym przepisem będą miały zastosowanie wyłącznie do zlecania organizacjom pozarządowym zadań nie objętych ustawą o działalności pożytku publicznego. Również w tym przypadku mają zastosowanie wskazane wyżej zasady planowania środków dotacyjnych budżecie.

Opinię składu orzekającego o projekcie budżetu Gminy sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy obowiązany jest przedstawić przed uchwaleniem budżetu Radzie Gminy.

Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale na podstawie art. 20 ust.1 ustawy
o regionalnych izbach obrachunkowych służy Wójtowi Gminy odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl