Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 6 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy w Żelechlinku
na 2004 rok.
Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku -Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. Małgorzata Michałek - członek
3. Beata Kaczmarek - członek
uchwala, co następuje:
Opiniuje pozytywnie z uwagami projekt budżetu Gminy w Żelechlinku na 2004 rok .
Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Wójta Gminy w Żelechlinku projekt uchwały budżetowej gminy na 2004 rok, obejmujący następujące dokumenty :
- projekt uchwały Rady Gminy w Żelechlinku w sprawie uchwalenia budżetu na 2004 rok;
- zestawienie tabelaryczne planowanych dochodów budżetu ;
- zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków budżetu ;
- zestawienia tabelaryczne określające przychody i rozchody związane z finansowaniem deficytu i spłatą zobowiązań kredytowo-pożyczkowych;
- wykaz zadań inwestycyjnych na 2004 r. oraz planowane nakłady finansowe ;
- wykaz inwestycji wieloletnich na lata 2004 – 2005 oraz planowanych limitów wydatków na ich finansowanie;
- wykaz podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych, którym w roku 2004 planuje się udzielić dotacji z budżetu;
- przychody i wydatki środków specjalnych;
- plan wydatków na realizację programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
- prognoza długu publicznego;
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 r.;
- objaśnienia do projektu budżetu;
- informację o stanie mienia komunalnego.
W wyniku analizy projektu uchwały oraz materiałów towarzyszących Skład Orzekający stwierdził, że projekt uchwały budżetowej został opracowany – co do zasady - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 roku Dz.U. nr 15, poz.148 z późn. zm.) i przedłożony Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w ustawowo wyznaczonym terminie.
Skład Orzekający zwrócił jednak uwagę na następujące uchybienia :
1. W projekcie uchwały budżetowej określone zostały dochody na kwotę 5.751.947,00 zł. , przy czym z dochodów zabezpieczono kwotę 548.200,00 zł. na spłatę rat pożyczek długoterminowych przypadających do spłaty w roku 2004. Projektowane w kwocie 5.303.747,00 zł. wydatki mogą zatem zostać pokryte dochodami w kwocie 5.203.747,00 zł.. Wprawdzie do projektu uchwały sporządzony został załącznik nr 6 – przychody budżetu Żelechlinek na rok 2004 związane z finansowaniem deficytu budżetowego , nie jest on jednak skorelowany z treścią uchwały budżetowej. Zatem w § 6 uchwały po pkt.1 należy wprowadzić kolejny pkt. w brzmieniu : „wydatki nie znajdujące pokrycia w planowanych dochodach na kwotę 100.000,00 zł. zostaną sfinansowane pożyczką z WFOŚiGW w Łodzi zgodnie z zał. Nr 6.
2. w opracowanym projekcie budżetu zastosowano niewłaściwą klasyfikację budżetową , niezgodną z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów ( Dz.U. nr 68, poz. 634; zmiany : Dz.U. nr 137, poz. 1307; ostatnia zmiana z 22.12.2003 - Dz.U. 229, poz.2284 ) dotyczącą klasyfikacji części wyrównawczej subwencji ogólnej , którą należy sklasyfikować w rozdz. 75807 zamiast w rozdz. 75802 . Natomiast § 2750 zastąpić należy § 2920 – subwencje ogólne z budżetu państwa. przedszkoli.
3. Informacja o stanie mienia komunalnego nie spełnia wymogów określonych w art. 120 ustawy o finansach publicznych. Nie zawiera bowiem danych o zmianach w stanie mienia komunalnego od dnia złożenia poprzedniej informacji ( w roku 2002 ). Brak również danych o dochodach uzyskiwanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych, z wykonywania posiadania (dochody ujęte w projekcie budżetu) oraz o innych zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
Przy niniejszej opinii Skład Orzekający informuje o nowych zadaniach gminy wprowadzonych ustawą z dnia 13.06.2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. nr 122, poz.1143 ) . Ustawa określa zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby jego realizacji oraz finansowania. Przez zatrudnienie socjalne zgodnie z art. 1 ust.4 należy rozumieć zapewnienie osobom, o których mowa w ust.2, możliwości uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej i zatrudnienia wspieranego.
Jednocześnie Skład Orzekający zwraca uwagę na obowiązujące od 1 stycznia 2004 roku nowe formy współpracy organów administracji publicznej w sferze zadań publicznych z organizacjami pozarządowymi wprowadzone ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz.873) oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. n96, poz.874). Zgodnie z art. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 , we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 , prowadzącymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów administracji publicznej, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów. Przepis ten wyszczególnia również niektóre formy współpracy. Jedna z form współpracy to zlecanie realizacji zadań publicznych (jako zadań zleconych w rozumieniu art. 69 ust.4 pkt.1 lit.a oraz art. 71 ust. 1 ustawy o finansach publicznych) poprzez : powierzenie wykonywania zadań publicznych , wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub też poprzez wspieranie takich zadań , wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Wspieranie oraz powierzanie odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania, o czym stanowi art. 11 i dalsze rozdz.2 ustawy o działalności pożytku publicznego.
Nadto na podstawie art. 17 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku zmianie uległ art. 118 ustawy o finansach publicznych i stosownie do art. 23 Przepisów wprowadzających organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie art.17 (1.01.2004 r) dostosowuje uchwały wydane na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych do wymagań związanych z wykonywaniem zadań w zakresie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Natomiast do dnia 1 czerwca 2004 roku j.s.t. mogą zlecać realizację zadań publicznych w trybie określonym w uchwale wydanej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2004 r. Stanowi o tym art. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 228, poz.2262).
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy w Żelechlinku sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Gminy w Żelechlinku.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.