Uchwała nr V/ 20/04
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 19 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Świnice Warckie
na 2004 rok.


Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku
o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku – Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. mgr Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. mgr Małgorzata Michałek - członek
3. mgr Beata Kaczmarek - członek

uchwala, co następuje:
§ 1


Opiniuje pozytywnie projekt budżetu Gminy Świnice na 2004 rok.
Uzasadnienie


Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Wójta Gminy Świnice Warckie projekt budżetu gminy na 2004 rok, obejmujący w szczególności następujące dokumenty :
- projekt uchwały Rady Gminy Świnice Warckie w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na 2004 rok;
- zestawienie tabelaryczne planowanych dochodów budżetu Gminy Świnice Warckie na 2004r.,
- zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków budżetu Gminy Świnice Warckie na 2004r.,
- wykaz zadań inwestycyjnych Gminy Świnice Warckie na 2004r.,
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004r.,
- plany przychodów i wydatków środków specjalnych na 2004r.
- prognozę długu na lata 2004 – 2006,
- część opisową do projektu oraz informację o stanie mienia komunalnego

W wyniku analizy przedłożonego projektu wraz z materiałami towarzyszącymi Skład Orzekający stwierdził, że projekt budżetu został opracowany zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz.1014 z późn. zm.) oraz w terminie wynikającym z obowiązujących przepisów.

Przy powyższej opinii Skład Orzekający przypomina:
- w związku z zaplanowaniem w projekcie budżetu dotacji dla klubów sportowych tj. LKS i UKS
, że z dniem 1 stycznia 2004r. uległy zmianie przepisy regulujące zasady finansowania zadań publicznych zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym. Z tym dniem weszły w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , które regulują procedury związane z udzielaniem dotacji dla organizacji pozarządowych. Jednocześnie na podstawie art. 17 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie zmianie uległ art. 118 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z wprowadzoną zmianą, od dnia 1 stycznia 2004r., uchwały organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego regulujące zasady udzielania dotacji z budżetu jednostkom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych będą miały zastosowanie wyłącznie do zlecania zadań publicznych nie objętych przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego. Stosownie do dyspozycji art. 23 Przepisów wprowadzających organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie art.17 (1.01.2004 r) ma obowiązek dostosowania uchwały podjętej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych do wymagań związanych z wykonywaniem zadań w zakresie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Natomiast na mocy art. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 228, poz.2262) do dnia 1 czerwca 2004 roku j.s.t. będą mogły zlecać realizację zadań publicznych także w trybie określonym w uchwale wydanej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2004 r. Ustawa ta weszła w życie z dniem 1 stycznia 2004r. Zatem zaplanowanie w budżecie środków dotacyjnych dla poszczególnych grup podmiotów (stowarzyszenia, fundacje itp.), a w szczególności dla imiennie wskazanych podmiotów może nastąpić wyłącznie po wyłonieniu tych podmiotów przy zastosowaniu odpowiednich procedur. Wyjątkiem od przedstawionej zasady - stosownie do dyspozycji art. 23 ust.1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o pożytku publicznym i wolontariacie – jest możliwość , zaplanowania w budżecie środków dotacyjnych na realizację umów zawartych na podstawie art. 118 ust.2 ustawy o finansach publicznych (przed wejściem w życie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie) do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania.

- w związku z zaplanowaniem w budżecie środków dotacyjnych pozyskiwanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację zadań inwestycyjnych gminy w ramach programu SAPARD, że zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 maja 2002 roku w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań oraz sposobów realizacji zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej (Dz.U. nr 102, poz.928)- Agencja w ramach realizacji programu może udzielać pomocy finansowej w formie refundacji części kosztów poniesionych przez Gminę na realizowane zadanie. W tej sytuacji zaplanowanie w budżecie dotacji z ARiMR jest możliwe gdy wnioskowana do finansowania inwestycja zostanie zakwalifikowana przez Agencję i po uzyskaniu z oddziału ARiMR promesy na udział w jej finansowaniu.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Świnice Warckie sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Gminy Świnice Warckie.

Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: Joomedia