Uchwała nr V/31/04
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 29 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Będków
na 2004 rok.


Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku
o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku – Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. mgr Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. mgr Małgorzata Michałek - członek
3. mgr Beata Kaczmarek - członek


uchwala, co następuje:

§ 1


Opiniuje pozytywnie z uwagami projekt budżetu Gminy Będków na 2004 rok.
Uzasadnienie


Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Wójta projekt budżetu Gminy Bedków na 2004 rok, obejmujący następujące dokumenty:
- projekt uchwały Rady Gminy w Będkowie w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na 2004 rok;
- zestawienie tabelaryczne prognozowanych dochodów budżetu Gminy Będków według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji na 2004r.,
- zestawienie tabelaryczne prognozowanych wydatków budżetu Gminy Będków w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków na 2004r.,
- dochody i wydatki oraz przychody i rozchody budżetu gminy Będków na rok 2004,
- plan nakładów na inwestycje na 2004r.,
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2004,
- dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej na rok 2004 w zakresie zadań zleconych,
- dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki na realizację zadań określonych
w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
- dotacje przedmiotowe dla stowarzyszeń kultury fizycznej w 2004r.
- informację w zakresie prognozy długu publicznego na lata 2004 – 2006,
- część opisową do projektu oraz informację o stanie mienia komunalnego

W wyniku analizy przedłożonego projektu wraz z materiałami towarzyszącymi Skład Orzekający stwierdził, że projekt budżetu został opracowany zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych. Przy powyższej opinii Skład Orzekający wskazuje, że:

- w dochodach budżetu w dziale 010 § 0830 zaplanowano dochody z tytułu wpływu z usług za świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt w wysokości 5.000zł. Na podstawie danych zawartych w projekcie budżetu i informacji opisowej Skład Orzekający nie mógł ustalić podstawy zaplanowania tych środków w budżecie oraz czy Gmina zamierza ponosić wydatki związane ze znakowaniem zwierząt (w wydatkach nie wyszczególniono takiej pozycji). W związku z powyższym Skład Orzekający przypomina, że zgodnie z art.7 ustawy z dnia 24 kwietnia 1997 roku o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz Inspekcji Weterynaryjnej (tekst jednolity z 1999 roku Dz.U. nr 66, poz.752 z późn. zm.) posiadacz zwierzęcia (bydła, owiec, kóz i świń) jest zobowiązany do jego oznakowania i zgłoszenia tego faktu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Za czynności związane z oznakowaniem zwierząt, wydawaniem paszportów (dla konia) Agencja pobiera opłaty. Wykonywanie zaś czynności związanych z oznakowaniem zwierząt lub wydawaniem paszportów Agencja może zlecić innym podmiotom, w szczególności izbom rolniczym i związkom hodowców. Powyższe oznacza, że koszty znaków identyfikacyjnych, oznakowania zwierząt ponosi posiadacz zwierzęcia. Natomiast koszty wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności związanych z oznakowaniem zwierzęcia wobec podmiotu któremu je zlecono ponosi Agencja. W konkluzji Skład Orzekający stwierdził, że w obecnym stanie prawnym nie istnieją podstawy prawne do ujmowania w budżecie tych środków.
- planowane wydatki związane z poborem podatków zostały sklasyfikowane w dziale 750 Administracja Publiczna, rozdziale 75047 Pobór podatków. Zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 68, poz. 634 z późniejszymi zmianami) wydatki te obecnie klasyfikuje się w dziale 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, w rozdziale 75647 - Pobór podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych.
- w załączonej do projektu budżetu prognozie długu publicznego wykazano kwotę odsetek przypadających do spłaty w 2004r. z tytułu spłaty zaciągniętych kredytów i pożyczek w wysokości 37.471zł. Natomiast w wydatkach budżetu kwotę te zaplanowano w wysokości 50.000zł.

Przy powyższej opinii Skład Orzekający przypomina również:
- w związku z zaplanowaniem w projekcie budżetu dotacji dla Stowarzyszenia Kultury Fizycznej LKS Będków oraz Stowarzyszenia Polski Związek Wędkarski „Koło nr 26 – Będków”, że z dniem 1 stycznia 2004r. uległy zmianie przepisy regulujące zasady finansowania zadań publicznych zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym. Z tym dniem weszły w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, które regulują procedury związane z udzielaniem dotacji dla organizacji pozarządowych. Jednocześnie na podstawie art. 17 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie zmianie uległ art. 118 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z wprowadzoną zmianą, od dnia 1 stycznia 2004r., uchwały organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego regulujące zasady udzielania dotacji z budżetu jednostkom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych będą miały zastosowanie wyłącznie do zlecania zadań publicznych nie objętych przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego. Stosownie do dyspozycji art. 23 Przepisów wprowadzających organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie art.17 (1.01.2004 r) ma obowiązek dostosowania uchwały podjętej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych do wymagań związanych z wykonywaniem zadań w zakresie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Natomiast na mocy art. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 228, poz.2262) do dnia 1 czerwca 2004 roku j.s.t. będą mogły zlecać realizację zadań publicznych także w trybie określonym w uchwale wydanej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2004 r. Ustawa ta weszła w życie z dniem 1 stycznia 2004r. Zatem zaplanowanie w budżecie środków dotacyjnych dla poszczególnych grup podmiotów (stowarzyszenia, fundacje itp.), a w szczególności dla imiennie wskazanych podmiotów może nastąpić wyłącznie po wyłonieniu tych podmiotów przy zastosowaniu odpowiednich procedur. Wyjątkiem od przedstawionej zasady - stosownie do dyspozycji art. 23 ust.1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o pożytku publicznym i wolontariacie – jest możliwość, zaplanowania w budżecie środków dotacyjnych na realizację umów zawartych na podstawie art. 118 ust.2 ustawy o finansach publicznych (przed wejściem w życie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie) do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania.

- w związku z zaplanowaniem w budżecie środków dotacyjnych pozyskiwanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację zadań inwestycyjnych gminy w ramach programu SAPARD, że zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 maja 2002 roku w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań oraz sposobów realizacji zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej (Dz.U. nr 102, poz.928)- Agencja w ramach realizacji programu może udzielać pomocy finansowej w formie refundacji części kosztów poniesionych przez Gminę na realizowane zadanie. W tej sytuacji zaplanowanie w budżecie dotacji z ARiMR jest możliwe gdy wnioskowana do finansowania inwestycja zostanie zakwalifikowana przez Agencję i po uzyskaniu z oddziału ARiMR promesy na udział w jej finansowaniu.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Będków sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Gminy Będków.

Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl