U c h w a ł a Nr IV / 10 / 2004

Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi

z dnia 28 stycznia 2004 roku
w sprawie wyrażenia opinii o projekcie budżetu Miasta i Gminy Wieluń
na 2004 rok.



Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi w składzie:

1. Grażyna Kos - przewodnicząca
2. Barbara Polowczyk - członek
3. Ryszard Paweł Krawczyk - członek

działając na podstawie art. 13 pkt 3 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku, Dz.U.Nr 55, poz. 577 z późn. zmianami) wyraża opinię pozytywną z uwagami o projekcie budżetu na 2004 rok.
U z a s a d n i e n i e


Burmistrz Miasta i Gminy Wieluń przedłożył Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi Zespół Zamiejscowy w Sieradzu projekt budżetu na 2004 rok wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego. W dniu 15 stycznia 2004 roku Burmistrz Wielunia opracował autopoprawkę do projektu budżetu, którą przedłożono Izbie w dniu 16 stycznia br. Skład Orzekający zapoznał się ze zgromadzonymi materiałami i ustalił, że w załączniku nr 2 o wydatkach dokonano szczegółowej specyfikacji zadań rzeczowych przewidzianych do realizacji w 2004 roku. Jednocześnie sporządzone zostały załączniki, które w rzeczywistości są przeniesieniem tychże samych informacji i kwot zawartych w załączniku o wydatkach. Zwraca się uwagę na treść art. 124 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 roku Dz.U.Nr 15, poz. 148 z późn. zmianami), który określa zakres informacji, jakie winny znaleźć się w uchwale budżetowej. Ze względu na przejrzystość budżetu należy ściśle przestrzegać zasady zawartej w pkt 2 ust. 1 art. 124 w/w ustawy, zgodnie z którą uchwała budżetowa określa wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego,
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,
b) wydatków majątkowych.
Stosownie do w/w przepisów, w załączniku nr 2 do uchwały budżetowej winny być określone ogólne kwoty wydatków w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem kwot na realizację wydatków bieżących, w tym w szczególności wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego, wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz wydatków majątkowych.
Szczegółowa natomiast specyfikacja z podziałem na tytuły zadań powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie w załącznikach opracowanych do uchwały budżetowej oraz objaśnieniach. Zaznacza się, że objaśnienia te winny precyzować kierunki wydatkowania, określać zakres rzeczowy planowanych przedsięwzięć oraz dokonywać charakterystyki zadań przewidzianych do realizacji w poszczególnych działach i rozdziałach.
Ponadto przypomina się, że 1. Katalog zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu winien spełniać wymogi określone w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 roku Dz.U.Nr 147, poz. 1231 z późn. zmianami). Zadania zawarte w tym przepisie obejmują:
- zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
- udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych,
- wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
- podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,
- wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
2. W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U.Nr 96, poz. 873), z dniem 1 stycznia 2004 roku ulega zmianie treść art. 118 ustawy o finansach publicznych.
W świetle tego przepisu zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W przypadku gdy zlecenie zadania dotyczy innych zadań, nie objętych powyższą ustawą, stosuje się tryb postępowania o udzielenie dotacji określony w uchwale organu stanowiącego, podjętej na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych.
3. W związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jednolity z 2002 roku Dz.U.Nr 7, poz. 58 z późn. zmianami), która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących § 2950 lub w grupie wydatków majątkowych w § 6150 w odpowiednim dziale i rozdziale.

Biorąc pod uwagę powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych Burmistrz Miasta i Gminy Wieluń jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Miasta i Gminy.
Od niniejszej uchwały na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych przysługuje odwołanie do pełnego składu Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl