Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 11 lutego 2004r w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Łyszkowice na 2004 rok.
Działając na podstawie art. 13 pkt. 3 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Agnieszka Kamyczek-Maszewska - przewodnicząca
2. Danuta Kocemba - członek
3. Józefa Lucyna Michejda - członek
Po rozpatrzeniu projektu budżetu Gminy Łyszkowice na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego
Opiniuje się pozytywnie przedłożony projekt budżetu Gminy Łyszkowice na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego, z uwagami zawartymi w uzasadnieniu.
Projekt budżetu Gminy Łyszkowice na 2004 rok, z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego, przedłożono Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi, Zespół w Skierniewicach w dniu 19 grudnia 2003 roku.
Skład Orzekający w toku analizy przedłożonego budżetu i informacji o stanie mienia komunalnego, stwierdza, że opracowane materiały wypełniają wymogi obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa z tym, że:
1. W projekcie budżetu, w dochodach nie zaplanowano 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, podstawa prawna: art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003r Nr 203, poz. 1966).
2. W projekcie budżetu nie zastosowano nowej klasyfikacji budżetowej ustalonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów ( Dz. U. Nr 00.59.688 – tekst ost. zm. Dz. U. Nr 229, poz. 2284 z 2003r.) w odniesieniu do Działu 853 – Opieka społeczna, który został podzielony na dwa działy 852 – Pomoc społeczna i 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej. .
3. Art. 112 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych ( Dz. U. nr 155, poz. 1014 z późn. zm. ) określa definicję deficytu budżetowego jednostki samorządu terytorialnego. Biorąc pod uwagę powyższą definicję, budżet Gminy Łyszkowice wykazuje deficyt w wysokości 20.000 zł Wymieniona w § 12 projektu uchwały budżetowej kwota 260.000 zł. to wydatki nie znajdujące pokrycia w planowanych dochodach na 2004r. Biorąc pod uwagę powyższe należy tak dostosować treść § 12 projektu uchwały i załącznika nr 7, aby była ona zgodna z powyższym przepisem prawnym.
4. Informacja o stanie mienia komunalnego nie wypełnia zakresu przewidzianego w art. 120 ustawy o finansach publicznych, ponieważ odnosi się tylko do praw własności nieruchomości, nie obejmuje całego mienia gminy.
Skład Orzekający informuje ponadto:
- W związku z tym, iż z treści załącznika Nr 11 do projektu budżetu wynika, że planuje się udzielenie dotacji dla podmiotów niepublicznych, zwraca się uwagę, że od 1 stycznia 2004r. wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873). Na podstawie art. 5 ust. 3 tej ustawy rady powinny uchwalić roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Dotychczasowe umowy zawarte na podstawie art. 118 ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin 3 miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawi art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje, że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę, zawarte w Dz. U. z 2003r. Nr 228, poz. 2262, umożliwiają zlecanie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004r. w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
- Na postawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej ( Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 z późn. zm.) jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, która miedzy innymi opiniuje projekt budżetu w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, którą można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecania realizacji zadań w tym zakresie, tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a obecnie także na podstawie art. 11 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie tj. na zasadzie wspierania organizacji kultury fizycznej i sportu.
- Rozszerzony został zakres zadań własnych gminy art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jedn. z 2002r. Dz. U. NR 147, poz. 1231 z późn. zm.) dotyczący profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie m. in. pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywianie dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym ( DZ. U. Nr 122, poz. 1143).
- Stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( Dz. U. 162, poz. 1568), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania.
- W związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy o Policji, która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących w §295 lub w grupie wydatków majątkowych w §615 w odpowiednim dziale i rozdziale.
- Nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku (Dz.U. Nr 189 poz. 1851) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach, ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.
- Ustawą z dnia 14 listopada 2003r o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 200, poz. 1953) wprowadzono istotną zmianę w treści artykułu 40 i 40a ustawy z dnia 21 marca 1985r o drogach publicznych (Dz.U. z 2000r nr 71, poz. 838 z późn. zm.), a mianowicie: do dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, zasady i warunki udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i umieszczenia w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi oraz opłaty z tego tytułu, jak również kary pieniężne za zajęcie pasa drogowego i umieszczenie w nim urządzeń bez zezwolenia oraz tryb dochodzenia roszczeń z tytułu szkód poniesionych w związku ze zmianą warunków określonych w zezwoleniu lub jego cofnięciem i organy właściwe w tych sprawach określała Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
W brzmieniu obowiązującym art. 40 cytowanej ustawy, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego - w drodze uchwały (art. 40 ust. 8 ustawy z 14 listopada 2003r) przy czym jest to wymóg obligatoryjny,
Z kolei zmieniony art. 40a tejże ustawy - pozwala przeznaczyć opłaty i kary pieniężne, a także opłaty z tytułu umów zawieranych na podstawie art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7, stanowiące przychody środków specjalnych odpowiednich zarządów dróg – nie tylko na utrzymanie dróg ale również na budowę, przebudowę, remont i ochronę dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich i przepraw promowych.
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Łyszkowice sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Wójt jest zobowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie.
Od opinii wyrażonej w uchwale służy Wójtowi Gminy Łyszkowice odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby na mocy art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych.