Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 27 stycznia 2004r w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Miasta Łowicza na 2004 rok.
Działając na podstawie art. 13 pkt. 3 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Agnieszka Kamyczek-Maszewska - przewodnicząca
2. Danuta Kocemba - członek
3. Józefa Lucyna Michejda - członek
Po rozpatrzeniu projektu budżetu Miasta Łowicza na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego
Opiniuje się pozytywnie przedłożony projekt budżetu Miasta Łowicza na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego, z uwagami zawartymi w uzasadnieniu.
Projekt budżetu Miasta Łowicza na 2004 rok, z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego, przedłożono Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi, Zespół w Skierniewicach w dniu 17 grudnia 2003 roku.
Skład Orzekający w toku analizy przedłożonego budżetu i informacji o stanie mienia komunalnego, stwierdza, że opracowane materiały wypełniają wymogi obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa z tym, że:
1. W projekcie budżetu, w dochodach nie zaplanowano 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami (z zał. Nr 12 wynika, że powinna to być kwota 2.857,- zł, podstawa prawna: art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003r Nr 203, poz. 1966).
2. Do kompetencji organów stanowiących należy określanie w uchwale budżetowej planów przychodów i wydatków zakładów budżetowych, kwot dotacji przekazywanych z budżetu oraz wpłat do budżetu. Na podstawie tej informacji kierownik opracowuje plan finansowy. Rada nie może uchwalać planu finansowego zakładu budżetowego w takim zakresie jak to założono w załączniku nr 16 do projektu uchwały budżetowej. Treść załącznika należy doprowadzić do zgodności z przepisami art. 124 ust. 1 pkt 5 ustawy o finansach publicznych oraz § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych ( DZ. U. z 2000r. Nr 122, poz. 1333).
3. Zgodnie z treścią art. 124 ust. 1 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, Rada Miasta określa w uchwale budżetowej – Przychody i wydatki środków specjalnych. Na podstawie otrzymanej informacji kierownik jednostki przy której funkcjonuje środek specjalny, opracowuje plan finansowy środka. Treść załącznika nr 17 należy doprowadzić do zgodności z tym przepisem.
4. Treść załącznika nr 15 do projektu uchwały budżetowej – Prognoza długu miasta Łowicza na dzień 31.12.2003r. i lata następne, nie wyczerpuje informacji, które powinna zawierać taka prognoza tj nie zawiera wszystkich tytułów dłużnych wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Ponadto, prognoza ta powinna być sporządzona na dzień 31.12.2004r.
5. Z informacji o stanie mienia komunalnego Miasta Łowicza wynika, że gmina posiada akcje i udziały w spółkach prawa handlowego. Zwraca się uwagę, że gmina może posiadać udziały w tego rodzaju podmiotach tylko na warunkach określonych w ustawie z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej ( Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm. ). Należy przeanalizować, czy posiadanie akcji i udziałów nie jest sprzeczne z postanowieniami art. 10 i 27 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej w związku z treścią art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Skład Orzekający informuje ponadto:
- W związku z tym, iż z treści załącznika Nr 11 do projektu budżetu wynika, że planuje się udzielenie dotacji dla podmiotów niepublicznych, zwraca się uwagę, że od 1 stycznia 2004r. wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873). Na podstawie art. 5 ust. 3 tej ustawy rady powinny uchwalić roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Dotychczasowe umowy zawarte na podstawie art. 118 ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin 3 miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawi art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje, że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę, zawarte w Dz. U. z 2003r. Nr 228, poz. 2262, umożliwiają zlecanie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004r. w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
- Na postawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej ( Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 z późn. zm.) jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, która miedzy innymi opiniuje projekt budżetu w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, którą można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecania realizacji zadań w tym zakresie, tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a obecnie także na podstawie art. 11 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie tj. na zasadzie wspierania organizacji kultury fizycznej i sportu.
- Rozszerzony został zakres zadań własnych gminy art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jedn. z 2002r. Dz. U. NR 147, poz. 1231 z późn. zm.) dotyczący profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie m. in. pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywianie dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym ( DZ. U. Nr 122, poz. 1143).
- Stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. 162, poz. 1568), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania.
- W związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy o Policji, która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących w §295 lub w grupie wydatków majątkowych w §615 w odpowiednim dziale i rozdziale. W projekcie budżetu nieprawidłowo sklasyfikowano ten wydatek w § 2950.
- Nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku (Dz.U. Nr 189 poz. 1851) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach, ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.
- Ustawą z dnia 14 listopada 2003r o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 200, poz. 1953) wprowadzono istotną zmianę w treści artykułu 40 i 40a ustawy z dnia 21 marca 1985r o drogach publicznych (Dz.U. z 2000r nr 71, poz. 838 z późn. zm.), a mianowicie: do dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, zasady i warunki udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i umieszczenia w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi oraz opłaty z tego tytułu, jak również kary pieniężne za zajęcie pasa drogowego i umieszczenie w nim urządzeń bez zezwolenia oraz tryb dochodzenia roszczeń z tytułu szkód poniesionych w związku ze zmianą warunków określonych w zezwoleniu lub jego cofnięciem i organy właściwe w tych sprawach określała Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
W brzmieniu obowiązującym art. 40 cytowanej ustawy, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego - w drodze uchwały (art. 40 ust. 8 ustawy z 14 listopada 2003r) przy czym jest to wymóg obligatoryjny,
Z kolei zmieniony art. 40a tejże ustawy - pozwala przeznaczyć opłaty i kary pieniężne, a także opłaty z tytułu umów zawieranych na podstawie art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7, stanowiące przychody środków specjalnych odpowiednich zarządów dróg – nie tylko na utrzymanie dróg ale również na budowę, przebudowę, remont i ochronę dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich i przepraw promowych.
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Miasta Łowicza sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Burmistrz jest zobowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie.
Od opinii wyrażonej w uchwale służy Burmistrzowi Miasta Łowicza odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby na mocy art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych.