UCHWAŁA Nr III/ 7 /2004


Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 27 stycznia 2004r w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Miasta Gminy Krośniewice na 2004 rok.

Działając na podstawie art. 13 pkt. 3 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. Agnieszka Kamyczek-Maszewska - przewodnicząca
2. Danuta Kocemba - członek
3. Józefa Lucyna Michejda - członek

Po rozpatrzeniu projektu budżetu Miasta Gminy Krośniewice na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego

uchwala, co następuje:


Opiniuje się przedłożony projekt budżetu Miasta Gminy Krośniewice, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego z istotnymi uwagami zawartymi w uzasadnieniu
Uzasadnienie


Projekt budżetu Miasta Gminy Krośniewice na 2004 rok, wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego opracowany przez Burmistrza, przedłożono Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w dniu 16 grudnia 2003 roku.

Skład Orzekający w toku analizy przedłożonego projektu i informacji o stanie mienia komunalnego stwierdza, że opracowane materiały wypełniają wymogi obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, z tym że:

1. W projekcie budżetu w dochodach, nie zaplanowano wpływów z opłaty produktowej, czym naruszono art. 4 pkt 2 litera „f” ustawy z dnia 13 listopada 2003r o dochodach j.s.t. (Dz.U. z 2003r Nr 203, poz. 1966). Dochody z opłaty produktowej winny być ujęte w Dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90020 - Wpływy i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat produkowych §040 – Wpływy z opłaty produktowej.
Jednostka wpływy z opłaty produktowej błędnie przyjęła w przychodach Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, gdy tymczasem art. 401 ust. 1 ustawy z 27 kwietnia 2001r Prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62, poz. 627 z późn. zm.), określający źródła przychodów Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie obejmuje wpływów z opłaty produktowej, która jako źródło przychodów została wymieniona wyłącznie w odniesieniu do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Ponadto w planie przychodów i Wydatków GFOŚiGW będącym Załącznikiem Nr 10 do projektu uchwały budżetowej – przyjęto ogólne kwoty przychodów i wydatków, a powinien być plan opracowany w pełnej szczegółowości (dział, rozdział, paragraf). Zaplanowane w przychodach grzywny i inne kary pieniężne powinny być ujęte w §058 (powyższe wynika z informacji opisowej, w której podano, że oprócz wpływów z opłat za składowanie odpadów występują wpływy z kar z WFOŚ w Łodzi)

2. W dochodach w Dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo – zaplanowano wpływy z usług, natomiast z częśći opisowej wynika iż są to wpływy z różnych dochodów tj. §097, bądź §629 – i §075 Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa lub j.s.t. oraz innych umów o podobnym charakterze ( w odniesieniu do opłat dzierżawnych opłacanych przez koła łowieckie)

3. W opracowanym projekcie budżetu nie uwzględniono źródła dochodów własnych Miasta Gminy z tytułu 5% (za wydane dowody osobiste) dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, co jest niezgodne z postanowieniami wynikającymi z treści art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966). W związku z powyższym dochody te należy zaplanować i sklasyfikować w rozdziale 75011 §2360.

4. W dziale 710 – Działalność usługowa w wydatkach projektu budżetu błędnie przyjęto wydatki dotyczące gospodarki gruntami i nieruchomościami w wysokości 20.000,- zł. Wydatki powyższe należy zaklasyfikować do działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdział 70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami.

5. W projekcie budżetu – w wydatkach w Dziale 750 – Administracja publiczna, rozdziale 75095 – Pozostała działalność błędnie ujęto wydatki dotyczące wypłaty prowizji dla sołtysów. Należy wyodrębnić wydatki związane z poborem podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych i sklasyfikować je w Dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, w rozdziale 75647.

6. Zaniechano zaplanowania wydatków na dokształcanie nauczycieli w Dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80146 – Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli.

7. W załączniku Nr 4 do projektu budżetu – Wykaz dotacji dla MZKiM w Krośniewicach oraz załączniku nr 5 – Plan przychodów i wydatków na 2004r. ujęto dotacje przedmiotową z budżetu dla zakładu budżetowego w §2610. Zastosowana klasyfikacja budżetowa jest niezgodna z Rozp. Min. Finansów z dnia 25 marca 2003 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 68, poz. 634; zmiany: Dz.U. nr 137, poz. 1307 Dz.U.229, poz. 2284). Zastosowany §2610 – został skreślony, dotacja przedmiotowa winna być sklasyfikowana w §2650 – Dotacja przedmiotowa z budżetu otrzymana przez zakład budżetowy. Natomiast udzielenie dotacji przedmiotowych dla zakładu budżetowego, pozostaje w zgodności z prawem tj. z art. 117 ustawy o finansach publicznych jeżeli organ stanowiący określił jednostkowe stawki dla dotacji przedmiotowych. Oznacza to, że wraz z uchwaleniem dotacji przedmiotowych powinny być także uchwalone przez Radę stawki dotacji przedmiotowych, co wynika z art. 117 ustawy z 26 listopada 1998r o finansach publicznych.
Ponadto w Załączniku Nr 5 – Plan przychodów i wydatków na 2004r. MZGKiM w Krośniewicach wydatki ZGKiM uchwalono w pełnej szczegółowości. Przychody i wydatki zakładów budżetowych należy ujmować w ogólnych kwotach.

8. Stwierdzono brak zgodności kwoty wydatków realizowanych w drodze porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego a mianowice: w §17 projektu uchwały budżetowej zaplanowano te wydatki w kwocie 2759,- zł, w załączniku Nr 15 do projektu uchwały budżetowej w kwocie 2658,- zł jako dotacja celowa przekazana dla powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień, natomiast w wykazie Powiatu Kutnowskiego ujęto kwotę 2772,- zł (powyższe należy wyjaśnić z Powiatem i doprowadzić do zgodności zapisy załączników z treścią uchwały budżetowej)

9. W §4 projektu uchwały budżetowej błędnie zapisano iż ustala się plan przychodów, gdyż zgodnie z załącznikiem Nr 3 do projektu budżetu ustalono tylko rozchody.

10. W załączniku Nr 1,2,7, 8 do projektu budżetu podano błędną nazwę Działu 852 – Opieka społeczna – Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 68, poz. 634, zmiany Dz.U. nr 137, poz. 1307 Dz.U. 229, poz. 2284) w odniesieniu do Działu 853 – Opieka społeczna dokonano podziału na dwa działy 852 – Pomoc społeczna i 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej.
Wprowadzona zostaje analogicznie do wydatków czterocyfrowa klasyfikacja paragrafów dochodów. Czwartą cyfrą jest 0 lub cyfra 1 – 7, stosownie do pochodzenia środków pomocowych.

11. W projekcie budżetu nie zaplanowano wydatków inwestycyjnych zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Krośniewicach Nr 82/XIV/03 z 14.10.2003r. w sprawie wieloletniego programu inwestycyjnego na zadania pn: „Budowa budynku Gimnazjum Gminnego przy ul. Łęczyckiej w kwocie 1.677.500,- zł.

Skład Orzekający informuje, że w oparciu o zmianę dotychczasowych przepisów w roku 2004 należy zwrócić między innymi uwagę na następujące zagadnienia:

- z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873) wraz z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 874). Umowy zawarte na podstawie art. 118 ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin trzech miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawie art. 118 ust 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje, że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające zawarta w Dz. U. z 2003r. Nr 228 poz. 2262 umożliwia zlecenie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004 roku w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

- na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001r. Nr 81 poz 889 z późniejszymi zmianami) jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, która między innymi opiniuje projekt budżetu w części dotyczącej kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, który można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecenia realizacji zadań w tym zakresie tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a po wejściu w życie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, także na zasadzie wspierania organizacji pożytku publicznego i powierzenia im zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu zgodnie z art. 11 tej ustawy.

- rozszerzony zakres zadań własnych gminy art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 roku Dz.U. Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami) dotyczy profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. Nr 122, poz. 1143)

- w związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy o Policji, która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących w §295 lub w grupie wydatków majątkowych w §615 w odpowiednim dziale i rozdziale.

- nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku (Dz.U. Nr 189 poz. 1851) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach, ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.

- Stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania.

- Ustawą z dnia 14 listopada 2003r o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 200, poz. 1953) wprowadzono istotną zmianę w treści artykułu 40 i 40a ustawy z dnia 21 marca 1985r o drogach publicznych (Dz.U. z 2000r nr 71, poz. 838 z późn. zm.), a mianowicie: do dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, zasady i warunki udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i umieszczenia w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi oraz opłaty z tego tytułu, jak również kary pieniężne za zajęcie pasa drogowego i umieszczenie w nim urządzeń bez zezwolenia oraz tryb dochodzenia roszczeń z tytułu szkód poniesionych w związku ze zmianą warunków określonych w zezwoleniu lub jego cofnięciem i organy właściwe w tych sprawach określała Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
W brzmieniu obowiązującym art. 40 cytowanej ustawy, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego - w drodze uchwały (art. 40 ust. 8 ustawy z 14 listopada 2003r) przy czym jest to wymóg obligatoryjny,
Z kolei zmieniony art. 40a tejże ustawy - pozwala przeznaczyć opłaty i kary pieniężne, a także opłaty z tytułu umów zawieranych na podstawie art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7, stanowiące przychody środków specjalnych odpowiednich zarządów dróg – nie tylko na utrzymanie dróg ale również na budowę, przebudowę, remont i ochronę dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich i przepraw promowych.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Miasta Gminy Krośniewice sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Burmistrz Miasta Gminy jest zobowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie Miasta Gminy.

Od opinii wyrażonej w uchwale na mocy art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: Joomedia