UCHWAŁA Nr III/ 2 /2004


Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 19 stycznia 2004r w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Dmosin na 2004 rok.

Działając na podstawie art. 13 pkt. 3 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. Agnieszka Kamyczek-Maszewska - przewodnicząca
2. Danuta Kocemba - członek
3. Józefa Lucyna Michejda - członek

Po rozpatrzeniu projektu budżetu Gminy Dmosin na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego

uchwala, co następuje:


Opiniuje się pozytywnie przedłożony projekt budżetu Gminy Dmosin, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego z uwagami zawartymi w uzasadnieniu
Uzasadnienie


1. W projekcie budżetu, w dochodach nie zaplanowano 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami (z zał. Nr 12 wynika, że powinna to być kwota 223,- zł, podstawa prawna: art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003r Nr 203, poz. 1966)

2. W projekcie budżetu nie zastosowano nowej klasyfikacji budżetowej ustalonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów ( Dz. U. Nr 00.59.688 – tekst ost. zm. Dz. U. Nr 229, poz. 2284 z 2003r.) w odniesieniu do Działu 853 – Opieka społeczna, który został podzielony na dwa działy 852 – Pomoc społeczna i 853- Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej.
Wprowadzona zostaje analogicznie do wydatków czterocyfrowa klasyfikacja paragrafów dochodów . Czwartą cyfrą jest 0 lub cyfra od 1 – 7, stosownie do pochodzenia środków pomocowych. Ponadto, w dochodach działu 758, rozdział 75807 powinna być nazwa – część równoważąca subwencji ogólnej, a nie część wyrównawcza.

3. W związku z tym, iż z treści załącznika Nr 13 i 14 do projektu budżetu wynika, że planuje się udzielenie dotacji dla podmiotów niepublicznych, zwraca się uwagę, że od 1 stycznia 2004r. wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873). Na podstawie art. 5 ust. 3 tej ustawy rady powinny uchwalić roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Dotychczasowe umowy zawarte na podstawie art. 118 ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin 3 miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawi art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje, że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę, zawarta w Dz. U. z 2003r. Nr 228, poz. 2262, umożliwia zlecanie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004r. w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

4. Zgodnie z treścią art. 124 ust. 1 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, Rada Gminy określa w uchwale budżetowej – Przychody i wydatki środków specjalnych. Na podstawie otrzymanej informacji kierownik jednostki przy której funkcjonuje środek specjalny, opracowuje plan finansowy środka. Treść załącznika nr 9 należy doprowadzić do zgodności z tym przepisem.

5. Zawarty w załączniku nr 11 – Limit wydatków na wieloletni program inwestycyjny, który ma być uchwalony łącznie z uchwałą budżetowa na rok 2004, powinien zgodnie z treścią art. 110 ust. 2 pkt 4 ustawy o finansach publicznych, określać wysokość wydatków w roku budżetowym oraz na dwa kolejne lata. Dane wynikające z dotychczas realizowanego programu mogą być podane jako dane dodatkowe.

Skład Orzekający informuje ponadto:
- Na postawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej ( Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 z późn. zm.) jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, która miedzy innymi opiniuje projekt budżetu w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, którą można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecania realizacji zadań w tym zakresie, tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a obecnie także na podstawie art. 11 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie tj. na zasadzie wspierania organizacji kultury fizycznej i sportu.
- Rozszerzony został zakres zadań własnych gminy art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jedn. z 2002r. Dz. U. NR 147, poz. 1231 z późn. zm.) dotyczący profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie m. in. pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywianie dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustaw z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym ( DZ. U. Nr 122, poz. 1143).
- Stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ) Dz. U. 162, poz. 1568), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Dmosin sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Wójt jest zobowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie.

Od opinii wyrażonej w uchwale służy Wójtowi Gminy Dmosin odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby na mocy art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl