UCHWAŁA Nr III/ 1 /2004


Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 9 stycznia 2004r w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Żychlin na 2004 rok.

Działając na podstawie art. 13 pkt. 3 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. Agnieszka Kamyczek-Maszewska - przewodnicząca
2. Danuta Kocemba - członek
3. Józefa Lucyna Michejda - członek

Po rozpatrzeniu projektu budżetu Gminy Żychlin na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego

uchwala, co następuje:


Opiniuje się pozytywnie przedłożony projekt budżetu Gminy Żychlin, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego z istotnymi uwagami zawartymi w uzasadnieniu
Uzasadnienie


1. W projekcie budżetu, w dochodach nie zaplanowano 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami (z zał. Nr 16 wynika, że powinna to być kwota 663,- zł, podstawa prawna: art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003r Nr 203, poz. 1966)

2. W projekcie budżetu w wydatkach Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdziale 75403 – Jednostki terenowe policji zaplanowano dotację dla powiatu na zadania realizowane na podstawie porozumień między j.s.t. w kwocie 15.000,-zł.
Stosownie do ustawy z dnia 29 października 2003r o zmianie ustawy o Policji (Dz.U. Nr 192, poz. 1873) – art. 1 pkt 2, którym to artykułem wprowadzono zmianę artykułu 13 ust. 3 ustawy o Policji – jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji.
Gospodarkę przeznaczonymi na te cele środkami finansowymi prowadzi się w Policji w ramach wyodrębnionego środka specjalnego.
W związku z powyższym jednostka winna zaplanować omawiany wydatek w Dziale 754, rozdziale 75404 Komendy wojewódzkie Policji, §2950 – Wpłaty jednostek na rzecz środków specjalnych.

3. W projekcie budżetu nie zastosowano nowej klasyfikacji budżetowej ustalonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów w odniesieniu do Działu 853 – Opieka społeczna, który został podzielony na dwa działy 852 – Pomoc społeczna i 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej (zał. Nr 1 do dochodów str. 1, 2, 4 itp.)
Wprowadzona zostaje analogicznie do wydatków czterocyfrowa klasyfikacja paragrafów dochodów . Czwartą cyfrą jest 0 lub cyfra od 1 – 7, stosownie do pochodzenia środków pomocowych.

4. W wydatkach z Dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, nie zaplanowano wydatków w rozdziale 92120 – „Ochrona i konserwacja zabytków”.
Ustawą z 23 lipca 2003r o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U.162 poz.1568) – artykułem 126 wprowadzono zmiany do ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, zmianą tą ochrona zabytków i opieka nad zabytkami została ustanowiona zadaniem własnym gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym).

5. W załączniku Nr 12 do projektu budżetu – Przychody i wydatki zakładów budżetowych nie powinna być ujęta dotacja inwestycyjna - podstawa prawna §12 ust. 2 pkt 1a Rozporządzenia Ministra Finansów z 13 marca 2001r z późn. zm. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2001r Nr 24, poz. 279)
Natomiast udzielenie dotacji przedmiotowych dla zakładu budżetowego, pozostaje w zgodności z prawem tj. z art. 117 ustawy o finansach publicznych jeżeli organ stanowiący określił jednostkowe stawki dla dotacji przedmiotowych. Oznacza to, że wraz z uchwaleniem dotacji przedmiotowych powinny być także uchwalone przez Radę stawki dotacji przedmiotowych.

6. W załączniku Nr 4 do projektu budżetu – Prognoza długu gminy i miasta Żychlin na 31 grudnia 2004r i lata następne, nie uwzględniono pożyczki w kwocie 1.300.000,- zł, której spłata ma nastąpić w latach 2005 – 2007, co wynika z Uchwały Nr XV/89/03 Rady Miejskiej, jak również powinny być w treści uchwały budżetowej określone przychody z tytułu zaciągniętego kredytu.

7. Załącznik Nr 7 – do projektu budżetu – jest niezgodny z uchwalonymi w budżecie wydatkami na inwestycje w Dziale 801 Oświata i wychowanie w rozdziale 80110 – Gimnazja, w którym to dziale w wydatkach przyjęto jedynie kwotę 750.000,- zł, a w załączniku inwestycyjnym wydatki wyższe o 392100,- zł, oraz w Dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90095 – Pozostała działalność, gdzie w wydatkach budżetu przyjęto kwotę 450000,- zł, a w załączniku inwestycyjnym wydatki wyższe o 2.182.000,- zł

Tym samym nieprawidłowy jest również Załącznik Nr 7a do projektu budżetu – Wieloletni program inwestycyjny, gdyż oprócz wydatku w wysokości 450.000,- zł,- uchwalonego w wydatkach projektu budżetu, pozostałe kwoty nie znajdują w nim odzwierciedlenia.
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Żychlin sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Burmistrz jest zobowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie.


Od opinii wyrażonej w uchwale służy Burmistrzowi Gminy Żychlin odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby na mocy art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl