Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
z dnia 19 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii projektu budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Gminy w Gomunicach na 2004 rok.
Na podstawie art.13 pkt. 3 w związku z art.19 ust.2 ustawy z dnia 07 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych / Tekst. jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 55,poz.577 z późn. zm./ - skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi:
Wojciech Newereńczuk – przewodniczący,
Paweł Jaśkiewicz – członek,
Bogdan Łągwa – członek,
opiniuje się pozytywnie z uwagami projekt budżetu Gminy w Gomunicach na rok 2004 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego wnosząc uwagi zawarte w uzasadnieniu.
Skład orzekający na posiedzeniu w dniu 19 stycznia 2004 roku zbadał następujące dokumenty:
- Zarządzenie Wójta Gminy w Gomunicach Nr 23/2003 z dnia 11 grudnia 2003 roku w sprawie projektu budżetu gminy na rok 2004 .
- projekt uchwały Rady Gminy w sprawie uchwalania budżetu gminy na rok 2004,
- plan dochodów i wydatków budżetu gminy na rok 2004,
- plan przychodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie na rok 2004,
- plan nakładów inwestycyjnych na 2004 rok ,oraz inwestycji wieloletnich,
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 rok,
- plan przychodów i wydatków środków specjalnych,
- plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego,
- informację ostanie mienia komunalnego.
Analiza przedstawionych dokumentów wykazała rozbieżności występujące w wydatkach budżetu w zakresie dotacji dla zakładu budżetowego rozdz.90017. Wydatek ten raz nazywa się wydatkiem bieżącym (zał. Nr 2 str.6), raz dotacją podmiotową(zał. Nr 2 str. 7), a następnie w objaśnieniach do projektu raz dotacją celową(str.4) innym razem dotacją podmiotową (str.5). Przypomina się, że zgodnie z art.19 ust.7 ustawy o finansach publicznych zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu dotację przedmiotową.
Ponadto niepokojący jest planowany dług jednostki, który wynosi 52,11% zbliżający się do 60% dochodów ( wskaźnika wynikającego z art.114 ustawy o finansach publicznych). Organy gminy winny podjąć działania w celu zmniejszenia długu, gdyż zagraża to działalności jednostki samorządu terytorialnego.
Uwzględniając fakt, iż innych nieprawidłowości nie dopatrzono się orzeczono jak w sentencji.
Skład Orzekający zwraca uwagę, że z dniem 1 stycznia 2004 r wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie /Dz.U. Nr 96 poz. 873 / regulujące procedury związane z udzieleniem dotacji dla organizacji pozarządowych oraz przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie / Dz.U. Nr 96 poz. 874, Nr 202 poz. 1956 i 1958 oraz Nr 228 poz.2262./
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy obowiązany jest przedstawić przed uchwaleniem budżetu Radzie Gminy.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy Wójtowi Gminy odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby.