Uchwała Nr I/23/04
z dnia 3 lutego 2004 r.


Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Dłutów


Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku -Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi:

1. Zdzisław Prochowski - przewodniczący
2. Ewa Śpionek - członek
3 .Wiesława Łabińska - członek

§ 1


Opiniuje pozytywnie z uwagami zawartymi w uzasadnieniu projekt budżetu Gminy Dłutów na 2004 rok.
Uzasadnienie


Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Wójta Gminy Dłutów projekt budżetu gminy na 2004 rok oraz informację o stanie mienia komunalnego.

W wyniku analizy przesłanych dokumentów Skład Orzekający formułuje następujące uwagi:

W przedłożonym do zaopiniowania projekcie uchwały budżetowej znajdujemy w § 14 upoważnienie dla Wójta Gminy do: dokonywania zmian w budżecie polegających na przeniesieniu wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działów . W ocenie Składu Orzekającego powyższe upoważnienie może odnosić się jedynie do wydatków bieżących, tak więc należy uzupełnić treść §14 projektu uchwały budżetowej.

Skład Orzekający wskazuje na postanowienie wynikające z treści art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych ( tekst jednolity z 2003 roku Dz. U Nr 15 poz. 148 z późniejszymi zmianami ) zgodnie z którym Wójt Gminy jest zobowiązany przedstawić organowi stanowiącemu sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy, zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu, w terminie do dnia 31 marca następnego roku w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej. Uwaga ta odnosi się do treści § 17 ust. 2 projektu uchwały.

W opracowanym projekcie budżetu nie wyodrębniono źródła dochodów własnych z tytułu dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej , wynikające z treści art.4 ust.1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203 poz. 1966). W związku z powyższym dochody te należy zaplanować i sklasyfikować w rozdz. 75011 § 2360.

Stosownie do treścią art. 18 ust.2 pkt 14a w wyłącznej kompetencji rady gminy pozostaje podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów . Wypełniając delegację zawarta w art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t.j. z 1996 roku Dz. Nr 67 poz. 329 z późniejszymi zmianami ) Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie warunków , form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów. Z rozporządzeniu tego wynika , że w ramach form pomocy mogą być przyznawane stypendia szkolne za wyniki w nauce §1 ust. 1 pkt 2. Tak więc stypendia za wyniki w nauce winny być przyznawane na podstawie wskazanego przepisu w ramach środków finansowych określonych w budżecie gminy. Ponadto Skład Orzekający zwraca uwagę na postanowienia art. 7a i 7 b ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity z 2001 roku Dz. Nr 13 poz. 123 z późniejszymi zmianami ) z których wynika kompetencja organu stanowiącego do określania w drodze uchwały szczegółowych zasad i trybu przyznawania dorocznych nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz stypendiów osobom realizującym określone przedsięwzięcia w zakresie twórczości artystycznej, opieki nad zabytkami lub upowszechniania kultury . Zgodnie z art. 22 ust. 4a w związku z art. 6 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej (t.j. z 2001 r. Dz. U Nr 81 poz. 889 z późniejszymi zmianami) z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być finansowane stypendia portowe dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym, przy czym szczegółowe zasady i tryb przyznawania, wstrzymywania i cofania oraz wysokość stypendiów sportowych, uwzględniając obowiązki zawodnika pobierającego stypendium określa rada gminy w drodze uchwały. Ponadto, zgodnie z art. 28 ustawy o kulturze fizycznej w ramach środków budżetu gminy mogą być przyznawane wyróżnienia i nagrody dla zawodników, którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym oraz dla trenerów i działaczy zasłużonych w osiąganiu przez zawodników wysokich wyników sportowych. Rodzaje wyróżnień i wysokości nagród oraz szczegółowe zasady i tryb ich przyznawania określa w tym przypadku również rada gminy w drodze uchwały. Skład Orzekający wskazując powyższe zwraca uwagę na konieczność dokonania analizy podstawy prawnej zapisania w wydatkach w dz. 801 Oświata i wychowanie pozycji „ nagrody Wójta dla najlepszych uczniów Szkoły”.

Z treści art. 124 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych ( tekst jednolity z 2003 roku Dz. U Nr 15 poz. 148 z późniejszymi zmianami ) wynika obowiązek określenia w uchwale budżetowej dotacji, które na podstawie art. 69 w związku z art. 111 ust. 3 tej ustawy wyróżniono w ramach wydatków bieżących. Dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, celowe wydatki budżetu przeznaczone m.in. na finansowanie lub dofinansowanie określonych rodzajów wyrobów lub usług kalkulowanych wg stawek jednostkowych lub działalności bieżącej wskazanych podmiotów , zadań zleconych do realizacji jednostkom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych. Skład Orzekający przypomina, że wraz z uchwaleniem budżetu powinny być także uchwalone przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego stawki dotacji przedmiotowych ( por. art. 117 ust. 3 ustawy o finansach publicznych).

Przedłożona informacja o stanie mienia komunalnego została opracowana stosownie do przepisu art. 120 ustawy o finansach publicznych oraz wypełnia dyspozycje wskazanej normy.

Skład Orzekający informuje, że w oparciu o zmianę dotychczasowych przepisów w roku 2004 należy zwrócić uwagę między innymi na następujące zagadnienia:
- w związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku ( Dz. U z 2002 r. Nr 7 poz. 58 z późniejszymi zmianami ) o Policji , która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących § 2950 lub w grupie wydatków majątkowych w § 6150 w odpowiednim dziale i rozdziale,

- z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873) zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr96, poz.874). Umowy zawarte na podstawie art. 118. ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin trzech miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje , że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające zawarta w Dz. U. z 2003 r. Nr 228 poz. 2262 umożliwia zlecanie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004 roku w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

- na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej ( Dz. U z 2001 r. Nr 81 poz. 889 z późniejszymi zmianami jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18 a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu ,która miedzy innymi opiniuje projekt budżetu w części dotyczącej kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, który można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecania realizacji zadań w tym zakresie tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a po wejściu w życie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , także na zasadzie wspierania organizacji pożytku publicznego i powierzania im zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu zgodnie z art. 11 tej ustawy.

- rozszerzony został rozszerzony zakres zadań własnych gminy art. 4 ust. 1 z ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2002 roku Dz. U Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami ) dotyczący profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym ( Dz. U Nr 122 poz. 1143 )

- stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( Dz. U Nr 162 poz. 1568 ), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane, które mogą obejmować nakłady konieczne ( art. 77) przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania. Sprawowanie opieki nad zabytkami w tym finansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych do którego tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego posiada jednostka samorządu terytorialnego jest zadaniem własnym tej jednostki - art. 71 ustawy,

- nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku ( Dz. U Nr 189 poz. 1851 ) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach , ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.

- na podstawie art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych ( tekst jednolity z 2000 r. Dz. U Nr 71 poz. 838 z późniejszymi zmianami ) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego , w drodze uchwały, ustala dla dróg których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego wysokość opłat za zajęcie 1 m2 pasa drogowego.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Dłutów sformułowaną w niniejszej uchwale Wójt Gminy stosownie do dyspozycji normy sformułowanej w art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu Radzie Gminy Dłutów.

Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl