Uchwała nr I/22/04
z dnia 2 lutego 2004 r.


Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Wodzierady


Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku -Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi

1. Zdzisław Prochowski - przewodniczący
2. Ewa Śpionek - członek
3 .Wiesława Łabińska - członek

§ 1


Opiniuje pozytywnie z uwagami zawartymi w uzasadnieniu projekt budżetu Gminy Wodzierady na 2004 rok.
Uzasadnienie


Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Wójta Gminy Wodzierady projekt budżetu gminy na 2004 rok oraz informację o stanie mienia komunalnego.

W wyniku analizy przesłanych dokumentów Skład Orzekający formułuje następujące uwagi:

W przedłożonym do zaopiniowania projekcie uchwały budżetowej znajdujemy w § 10 upoważnienie dla Wójta Gminy do: "dokonywania zmian w budżecie polegających na przeniesieniu wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działów". W ocenie Składu Orzekającego powyższe upoważnienie może odnosić się jedynie do wydatków bieżących, tak więc należy uzupełnić treść §10 projektu uchwały budżetowej.

W opracowanym projekcie budżetu nie wyodrębniono źródła dochodów własnych Gminy z tytułu 5,0 % dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej , co jest niezgodne z postanowieniami wynikającymi z treści art.4 ust.1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego(Dz.U. Nr 203 poz. 1966).W związku z powyższym dochody te należy zaplanować i sklasyfikować w rozdz. 75011 § 2360 .

W projekcie budżetu należy wyodrębnić wydatki związane z poborem podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych i sklasyfikować je w dziale 756 -Dochody od osób prawnych , od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, w rozdz. 75647.

Skład Orzekający zwraca uwagę, że w części opisowej budżetu w dziale 926 Kultura fizyczna i sport, opisano wydatek w następujący sposób „ dla Ludowego Klubu Sportowego w Kawiatkowicach przekazano dotację w wysokości 5.000 zł”. Skład Orzekający wskazuje na przepisy wskazane w dalszej części uzasadnienia stanowiące podstawę przyznania dotacji, które winny być zastosowane przy zlecaniu zadań własnych gminy oraz konieczność prawidłowego opisania w projekcie budżetu zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego zleconych do realizacji stowarzyszeniom.

Przedłożona informacja o stanie mienia komunalnego nie spełnia wymogów określonych w art. 120 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych ( tekst jednolity z 2003 roku Dz. U Nr 15 poz. 148 z późniejszymi zmianami ) i winna zostać uzupełniona o dane wymienione w punktach 2, 3,4 i 5 powołanego przepisu przepisu.

Skład Orzekający informuje, że w oparciu o zmianę dotychczasowych przepisów w roku 2004 należy zwrócić uwagę między innymi na następujące zagadnienia:
- z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873) zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr96, poz.874). Umowy zawarte na podstawie art. 118. ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin trzech miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje , że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające zawarta w Dz. U. z 2003 r. Nr 228 poz. 2262 umożliwia zlecanie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004 roku w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

- na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej ( Dz. U z 2001 r. Nr 81 poz. 889 z późniejszymi zmianami jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18 a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu ,która miedzy innymi opiniuje projekt budżetu w części dotyczącej kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, który można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecania realizacji zadań w tym zakresie tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a po wejściu w życie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , także na zasadzie wspierania organizacji pożytku publicznego i powierzania im zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu zgodnie z art. 11 tej ustawy.

- rozszerzony został zakres zadań własnych gminy art. 4 ust. 1 z ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2002 roku Dz. U Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami ) dotyczący profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym ( Dz. U Nr 122 poz. 1143 ).

- w związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy o Policji , która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących § 2950 lub w grupie wydatków majątkowych w § 6150 w odpowiednim dziale i rozdziale.

- nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku ( Dz. U Nr 189 poz. 1851 ) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach , ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.

- stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( dz. U Nr 162 poz. 1568 ), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach pisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania

- na podstawie art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych ( tekst jednolity z 2000 r. Dz. U Nr 71 poz. 838 z późniejszymi zmianami ) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego , w drodze uchwały, ustala dla dróg których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego wysokość opłat za zajęcie 1 m2 pasa drogowego.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Wodzierady sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy sformułowanej w art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu Radzie Gminy Wodzierady.

Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: Joomedia