Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przypomina:

1. Co do zasady - wybór metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz określenie stawki tej opłaty powinno być dokonane w jednej uchwale organu stanowiącego. Za spełnienie tego warunku można przyjąć przypadki wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie opłatami oraz stawki tej opłaty przyjętych w odrębnych uchwałach organu stanowiącego, o ile uchwały te będą podjęte jednocześnie (tzn. na tej samej sesji).
2. W związku z wprowadzoną przepisami ustawy z dnia 1 lipca 2011 roku nowelizacją ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach od 1 stycznia 2013 roku dochodami budżetów gmin stają się opłaty pobierane na podstawie w/w ustawy, co powinno znaleźć odzwierciedlenie już w projekcie budżetu na rok 2013r.

Dochody z tego tytułu winny być sklasyfikowane w:
Rozdz. 75618 - Wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw,
§ 0490 - Wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw.
Wydatki należy klasyfikować rodzajowo, we właściwych podziałkach klasyfikacji budżetowej. Zastosowana klasyfikacja powinna odzwierciedlić wydatki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z art. 6r ust. 2 w/w ustawy obejmują one:
1) odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych;
2) tworzenie i utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3) obsługę administracyjną tego systemu.
W związku z powyższym wydatki można klasyfikować – przykładowo - w rozdz. 90002 Gospodarka odpadami, przynajmniej w zakresie zadań realizowanych w związku z pkt 1 i 2 w/w przepisu.
Obsługę administracyjną systemu można sklasyfikować w rozdz. 75023 Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu).
3. Stosownie do postanowień art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu porządku (…) z pobranych opłat gmina na obowiązek pokrywania kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. W związku powyższym objaśnienia do projektu budżetu winny zawierać przeznaczenie dochodów w danej wysokości na wydatki.

Informacja nt. porozumień zawieranych między powiatami zgodnie z art. 191 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2011r. Nr 149, poz. 887 ze zm.).

Porozumienia zawierane między powiatami zgodnie z art. 191 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz.U. z 2011r. Nr 149, poz. 887 ze zm.) mają charakter umowy cywilnoprawnej.
W kwestii tej wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z dnia 23 marca 2012 roku (I OW 31/2012).
W uzasadnieniu do w/w postanowienia NSA przypomniał, iż materia uregulowana przez obecnie obowiązujący art. 191 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy była uregulowana przez art. art. 86 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2009 r. Nr 175 poz. 1362 ze zm.). Już wówczas w orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalony jest pogląd, że porozumienie, o którym mowa w tym przepisie prawa nie miało charakteru aktu administracyjnego lecz umowy cywilnoprawnej. Jeżeli zatem sprawa pokrywania kosztów umieszczenia i pobytu dziecka w placówce opiekuńczo – wychowawczej załatwiana jest w formie porozumienia (umowy) między powiatami, to znaczy, że w tym przypadku nie mamy do czynienia ze sprawą administracyjną.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl