z uwzględnieniem zmian na 2011 rok
Celem szkolenia jest przedstawienie uregulowań prawnych dotyczących podatku VAT, ze szczególnym zwróceniem uwagi na orzecznictwo oraz zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. Szkolenie uwzględnia specyfikę rozliczania podatku VAT w jednostkach sfery samorządu terytorialnego poprzez położenie nacisku na następujące tematy:
• czy podatnikiem VAT winien być urząd czy sama jednostka samorządu terytorialnego, którą reprezentuje,
• nowy węższy zakres zwolnienia od VAT usług pomiędzy jednostkami organizacyjnymi jst,
• VAT od gospodarowania nieruchomościami,
• odliczenia podatku VAT - oszczędności w jst,
• przenoszenie kosztów obcych czyli refakturowanie jako świadczenie usług,
• nieopodatkowanie nieodpłatnych czynności,
• stosowanie w praktyce nowych stawek podatku VAT, w szczególności w okresie przejściowym 2010/2011, a także konsekwencje tej zmiany w postaci konieczności zmiany umów (w tym o zamówienia publiczne).
Program szkolenia:
1. Podatnik
A) Podatnikiem jednostka samorządu terytorialnego czy obsługujący ją urząd?
B) Organ władzy publicznej – zakres wyłączenia
2. Czynności opodatkowane – wybrane zagadnienia
A) Wybrane czynności opodatkowane (obrót nieruchomościami; najem i dzierżawa nieruchomości, usługi rozprowadzania wody i usługi sanitarne; usługi komunikacji miejskiej)
- moment powstania obowiązku podatkowego
- podstawa opodatkowania
- wysokość podatku
- dotacje
B) Nowy zakres zwolnień takich czynności jak np.: usługi edukacyjne, usługi pomocy społecznej, usługi opieki zdrowotnej, usługi związane z kultura, usługi związane ze sportem
C) Przejście z PKWiU 1997 na PKWiU 2008 – stawki preferencyjne
D) Stawki przejściowe 8 i 23%
E) Konsekwencje wprowadzenia nowych stawek VAT ( zmiana umów, zmiana aktów notarialnych, stawki VAT w okresie przejściowym 2010/2011)
F) Zwolnienie dotyczące czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych
G) Usługi świadczone pomiędzy jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi – zakres zwolnienia.
3. Dokumentowanie
A) Faktura - zasady i terminy wystawiania
B) Faktura korygująca – zasady wystawiania i rozliczenia
C) Anulowanie faktury
D) Duplikat faktury
E) Nota korygująca
F) Faktura elektroniczna – wybrane zagadnienia
G) Kasy rejestrujące – zmiany w zakresie zwolnień z obowiązku stosowania kas od 1.01.2011 r.
4. Odliczenia i zwroty
A) Zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego
B) Terminy realizacji prawa do odliczenia
C) Podatek naliczony związany z inwestycjami i programami pomocowymi,
D) VAT jako koszt kwalifikowany
E) Wyłączenia prawa do odliczenia podatku naliczonego
F) Odliczenie proporcjonalne i korekta podatku odliczonego
5. Odpowiedzi na pytania uczestników
Miejsce Szkolenia:
Urząd Miasta Łodzi
ul.Piotrkowska 104 (budynek B)
duża sala obrad Rady Miejskiej
Informujemy, że szkolenie jest płatne.
Należność w kwocie 210,00 od osoby prosimy wpłacać na konto wskazane
w rachunku wystawionym po szkoleniu.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na 3 dni przed jego terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie. Odwołanie powinno zostać przesłane na adres: e-mail:
Zgłoszenia (w załączeniu Formularz zgłoszenia) prosimy przesyłać do dnia 16 czerwca 2011 roku:
- pocztą elektroniczną na adres:
- poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny tutaj »
lub
- faxem na numer: (42) 636 74 24