1. Wieloletnia prognoza finansowa winna być sporządzona co najmniej w szczegółowości określonej w art. 226 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych. Kolegium Izby zaleca, by wieloletnia prognoza finansowa była czytelna oraz przejrzysta i podkreśla, że nie można jej utożsamiać z budżetem jednostki samorządu terytorialnego.
2. Każde przedsięwzięcie ujęte w załączniku do wieloletniej prognozy finansowej winno uwzględniać dyspozycję art. 226 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, tj. zawierać wszystkie elementy wymienione w tym przepisie, przy czym przedsięwzięcie może być dookreślone poprzez klasyfikację budżetową.
3. Umów, o których mowa w art. 226 ust. 4 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, nie należy utożsamiać z zadaniami danej jednostki samorządu terytorialnego. W ocenie Kolegium Izby są to umowy, które umożliwiają realizację zadań wykonywanych przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego i zapewniają ciągłość ich działania. Celem tych umów jest oszacowanie wielkości kwoty zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego na następne lata i w ramach niej umożliwienie zaciągania zobowiązań.
4. Okres, na który opracowywana jest Wieloletnia Prognoza Finansowa, co do zasady, powinien odpowiadać czasookresowi realizacji przedsięwzięć wynikających z już zawartych umów oraz z umów planowanych do zawarcia.