w sprawie wyboru banku do obsługi bankowej funduszu celowego nie posiadajacego osobowości prawnej.
W poniższej opinii RIO w Łodzi odniosła się do zagadnienia obsługi bankowej funduszu celowego nie posiadajacego osobowości prawnej, odpowiadajac na pytanie czy obsługę tą powninen wykonywać bank wybrany do obsługi budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Mimo, że powołana w końcowej części opinii ustawa z dnia 31 stycznia 1980 roku o ochronie i kształtowaniu środowiska straciła moc obowiązującą, wyrażoną w opinii tezę uznać nalezy za aktualną.
W odpowiedzi na pismo [...], Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi informuje. iż w świetle art. 22 ust 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014) podstawą gospodarki finansowej funduszu celowego jest roczny plan finansowy.
Zgodnie z art. 109 ust 2 wymienionej wyżej ustawy budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem m. in. przychodów i wydatków funduszy celowych jednostki samorządu.
Jednocześnie art. 124 ust. 1 stanowi, iż uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego określa (m. in.) plany przychodów i wydatków funduszy celowych.
Powyższe wskazuje więc na to, że fundusz celowy jest integralną częścią budżetu gminy, a zgodnie z art. 134 ust 1 bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany przez organ stanowiący danej jednostki.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi jest zdania, że obsługę bankową Gminnego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej powinien prowadzić - w formie wyodrębnionego rachunku - bank, który prowadzi obsługę bankową budżetu (może to być także rachunek pomocniczy do rachunku bieżącego budżetu Gminy).
Przyjęte stanowisko pozostaje bowiem w zgodzie zarówno z art. 134 ust 1 ustawy o finansach publicznych, jak i postanowieniami jej art. 22 ust. 2 oraz art. 87b ust. 5b ustawy z dnia 31 stycznia 1980 roku o ochronie i kształtowaniu środowiska (tekst jednolity z 1994 roku Dz U. nr 49, poz. 196 z późniejszymi zmianami), które stanowią, że Gminny Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej ma formę wyodrębnionego rachunku bankowego.
Jednocześnie informujemy, że przedstawione w niniejszym piśmie stanowisko RIO w Łodzi nie ma mocy wiążącej. giga138