Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 19 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy w Tomaszowie Mazowieckim na 2004 rok.
Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku
o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku – Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. mgr Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. mgr Małgorzata Michałek - członek
3. mgr Beata Kaczmarek - członek
§ 1
Opiniuje pozytywnie projekt budżetu Gminy w Tomaszowie Mazowieckim na 2004 rok .
Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Wójta Gminy w Tomaszowie Mazowieckim projekt budżetu gminy na 2004 rok, obejmujący następujące dokumenty :
- projekt uchwały Rady Gminy w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na 2004 rok;
- zestawienie tabelaryczne projektowanych dochodów budżetu Gminy na 2004r.;
- zestawienie tabelaryczne projektowanych wydatków budżetu Gminy na 2004r.;
- wykaz źródeł pokrycia deficytu budżetowego w 2004 roku,
- plan przychodów i wydatków środków specjalnych na 2004r.
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004r.
- plan nakładów na inwestycje na 2004r.
- limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2004-2007
- wykaz dotacji dla innych jednostek samorządu terytorialnego w roku 2004,
- plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego na 2004 rok,
- plan dochodów i wydatków dot. realizacji zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie
- plan dochodów i wydatków na realizację programu profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych na 2004 rok
- plan dochodów i wydatków dot. zadań realizowanych przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub innymi jednostkami samorządu terytorialnego w 2004 roku
- część opisową do projektu oraz informację o stanie mienia komunalnego.
W wyniku analizy przedłożonego projektu wraz z materiałami towarzyszącymi Skład Orzekający stwierdził, że projekt budżetu został opracowany zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz.1014 z późn. zm.) oraz, że projekt przedłożony został Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w ustawowo wyznaczonym terminie.
Przy powyższej opinii Skład Orzekający wskazuje na rozszerzony w art. 4 „1” in fine ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1231 z późn.zmianami) katalog zadań własnych gminy w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie ,między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakresie lecznictwa odwykowego.
Zasady zatrudnienia socjalnego , sposoby realizacji i jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. nr 122, poz. 1143). W myśl przepisów tej ustawy osobom wymienionym w art. 1 ust.2 , między innymi, uzależnionym od alkoholu, bezrobotnym, zwalnianym z zakładów karnych, należy zapewnić możliwość uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej i zatrudnienie wspierane.
Skład Orzekający informuje również o nowych, obowiązujących od 1 stycznia 2004 roku, formach współpracy w sferze zadań publicznych organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi wprowadzonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz.873) oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. n96, poz.874). Zgodnie z art. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego... organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 , we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 , prowadzącymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów administracji publicznej, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów. Przepis ten wyszczególnia również niektóre formy współpracy. Jedna z form współpracy to zlecanie realizacji zadań publicznych (jako zadań zleconych w rozumieniu art. 69 ust.4 pkt.1 lit.a oraz art. 71 ust. 1 ustawy o finansach publicznych) poprzez : powierzenie wykonywania zadań publicznych , wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub też poprzez wspieranie takich zadań , wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Wspieranie oraz powierzanie odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania, o czym stanowi art. 11 i dalsze rozdz.2 ustawy o działalności pożytku publicznego.... .
Nadto na podstawie art. 17 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku zmianie uległ art. 118 ustawy o finansach publicznych i stosownie do art. 23 Przepisów wprowadzających organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie art.17 (1.01.2004 r) dostosowuje uchwały wydane na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych do wymagań związanych z wykonywaniem zadań w zakresie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Natomiast do dnia 1 czerwca 2004 roku j.s.t. mogą zlecać realizację zadań publicznych w trybie określonym w uchwale wydanej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2004 r. Stanowi o tym art. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 228, poz.2262).
W związku z planowanymi dochodami budżetu w rozdziale 75615 w § 0450 wpływy z opłaty administracyjnej za czynności urzędowe z tytułu sporządzenia testamentu Skład Orzekający wskazuje, że z dniem 1 stycznia 2003 roku, na podstawie art.1 pkt 6 ustawy z dnia 24 lipca 2002 roku o zmianie ustawy o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 135, poz.1143) czynności urzędowe dot. sporządzenia ostatniej woli spadkodawcy, sporządzonego przez osoby wymienione w art.951 §1 kodeksu cywilnego (wójta, sekretarza gminy lub kierownika USC) objęte zostały opłatą skarbową. Zgodnie zaś z art. 18ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych( tekst jednolity z 2002 roku Dz.U. nr 9, poz.84 z późn. zm.) rada gminy może wprowadzać opłatę administracyjną za czynności urzędowe wykonywane przez organy gminy, jeżeli czynności te nie są objęte przepisami o opłacie skarbowej. W konkluzji należy stwierdzić, że w obecnym stanie prawnym pobór opłaty administracyjnej za czynności z powyżej wskazanego tytułu jest niedozwolone.
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy w Tomaszowie Mazowieckim sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Gminy w Tomaszowie Mazowieckim.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.