Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
z dnia 19 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Grabów
na 2004 rok.
Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku
o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku – Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. mgr Urszula Wiktorowska - przewodniczący
2. mgr Małgorzata Michałek - członek
3. mgr Beata Kaczmarek - członek
§ 1
Opiniuje pozytywnie projekt budżetu Gminy Grabów na 2004 rok.
Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Wójta Gminy Grabów projekt budżetu gminy na 2004 rok, obejmujący w szczególności następujące dokumenty :
- projekt uchwały Rady Gminy Grabów w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na 2004 rok;
- zestawienie tabelaryczne planowanych dochodów budżetu Gminy Grabów na 2004r.,
- zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków budżetu Gminy Grabów na 2004r.,
- zestawienie przychodów i rozchodów związanych z finansowaniem niedoboru i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej na rok 2004,
- wykaz wydatków zadań inwestycyjnych na rok 2004,
- wykaz wydatków na zadania inwestycyjne wieloletnie na rok 2004r., 2005 i 2006,
- plan przychodów i wydatków Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej na 2004r.,
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska na rok 2004,
- plan przychodów i wydatków środków specjalnych, występujących przy jednostkach budżetowych, na 2004r.,
- plan dotacji dla podmiotów niepublicznych i na cele publiczne na rok 2004,
- plan dochodów budżetu państwa związany z realizacją zadań zleconych dla gminy Grabów na rok 2004,
- harmonogram rzeczowo - finansowy Gminnej Komisji Rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2004,
- prognozę długu na lata 2002 – 2005,
- część opisową do projektu oraz informację o stanie mienia komunalnego
W wyniku analizy przedłożonego projektu wraz z materiałami towarzyszącymi Skład Orzekający stwierdził, że projekt budżetu został opracowany zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz.1014 z późn. zm.) oraz w terminie wynikającym z obowiązujących przepisów.
Skład Orzekający stwierdził również, że w dziale 754 Bezpieczeństwo Publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdziale 75412 – Ochotnicze Straże Pożarne zaplanowane zostały wydatki majątkowe w wysokości 100.000zł. Zgodnie z załącznikiem nr 4 do projektu uchwały, wydatki te przeznaczone są na budowę pomieszczenia na działalność kulturalną przy Strażnicy OSP , natomiast w objaśnieniach do projektu budżetu wskazano, że wydatki te przeznaczone są na modernizację strażnicy OSP, w tym pomieszczenia na działalność kulturalną. Skład Orzekający wskazuje na konieczność jednoznacznego ustalenia zakresu realizowanego zadania inwestycyjnego, w sposób umożliwiający prawidłowe sklasyfikowanie planowanych wydatków majątkowych. Przy powyższym Skład Orzekający zwraca uwagę, że niezgodne z obowiązującymi przepisami jest klasyfikowanie (pokrywanie) wydatków związanych z działalnością kulturalną Gminy z działu Bezpieczeństwo Publiczne. Zgodnie bowiem z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatki budżetowe klasyfikuje się według działów i rozdziałów klasyfikacji określających rodzaj prowadzonej działalności. Zatem w rozdziale 75412 winny zostać ujęte wyłącznie wydatki związane z utrzymaniem gotowości bojowej ochotniczych straży pożarnych.
Przy powyższej opinii Skład Orzekający przypomina, w związku z zaplanowaniem w projekcie budżetu dotacji dla Stowarzyszenia Szkolnego Związku Sportowego w Grabowie , że z dniem 1 stycznia 2004r. uległy zmianie przepisy regulujące zasady finansowania zadań publicznych zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym. Z tym dniem weszły w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , które regulują procedury związane z udzielaniem dotacji dla organizacji pozarządowych. Jednocześnie na podstawie art. 17 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie zmianie uległ art. 118 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z wprowadzoną zmianą, od dnia 1 stycznia 2004r., uchwały organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego regulujące zasady udzielania dotacji z budżetu jednostkom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych będą miały zastosowanie wyłącznie do zlecania zadań publicznych nie objętych przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego. Stosownie do dyspozycji art. 23 Przepisów wprowadzających organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie art.17 (1.01.2004 r) ma obowiązek dostosowania uchwały podjętej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych do wymagań związanych z wykonywaniem zadań w zakresie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Natomiast na mocy art. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 228, poz.2262) do dnia 1 czerwca 2004 roku j.s.t. będą mogły zlecać realizację zadań publicznych także w trybie określonym w uchwale wydanej na podstawie art. 118 ust.3 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2004 r. Ustawa ta weszła w życie z dniem 1 stycznia 2004r. Zatem zaplanowanie w budżecie środków dotacyjnych dla poszczególnych grup podmiotów (stowarzyszenia, fundacje itp.), a w szczególności dla imiennie wskazanych podmiotów może nastąpić wyłącznie po wyłonieniu tych podmiotów przy zastosowaniu odpowiednich procedur. Wyjątkiem od przedstawionej zasady - stosownie do dyspozycji art. 23 ust.1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o pożytku publicznym i wolontariacie – jest możliwość , zaplanowania w budżecie środków dotacyjnych na realizację umów zawartych na podstawie art. 118 ust.2 ustawy o finansach publicznych (przed wejściem w życie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie) do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania.
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Grabów sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, Radzie Gminy Grabów.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.