UCHWAŁA Nr III/ 264/2003


Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 18 grudnia 2003r. w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Powiatu Łowickiego na 2004 rok.

Działając na podstawie art. 13 pkt. 3 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Agnieszka Kamyczek-Maszewska - przewodnicząca
2. Danuta Kocemba - członek
3. Józefa Lucyna Michejda - członek

Po rozpatrzeniu projektu budżetu Powiatu Łowickiego na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego

uchwala, co następuje:


Opiniuje się pozytywnie przedłożony projekt budżetu Powiatu Łowickiego, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego z uwagami zawartymi w uzasadnieniu
Uzasadnienie


Projekt budżetu Powiatu Łowickiego, wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego opracowany przez Zarząd, przedłożono Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w dniu 16 grudnia 2003 roku.

Skład Orzekający w toku analizy przedłożonego projektu budżetu i informacji o stanie mienia komunalnego stwierdza, że opracowane materiały wypełniają wymogi obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, z tym że:

- W dochodach budżetu nie zaplanowano dochodów z udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (§ 0020) – podstawa prawna: art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003r. Nr 203, poz. 1966)

- Nie zaplanowano dochodów (5%) uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami ( z zał. Nr 5 wynika, że powinna to być kwota 1250,- zł), podstawa prawna: art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003r. Nr 203, poz. 1966)
- W uchwale budżetowej ujęto plan Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
Z definicji budżetu j.s.t. zawartej w art. 109 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) wynika, że obejmuje on m.in. roczny plan funduszy celowych j.s.t. (ust. 2 pkt 2b). Ponieważ Fundusz Gospodarki Zasobami Geodezyjnymi i Kartograficznymi nie jest funduszem samorządowym, a jedynie częścią Funduszu Krajowego – plan Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym nie powinien być ujęty w uchwale budżetowej.

- Do uchwały budżetowej nie załączono wieloletniego programu inwestycyjnego, który był uchwalony w 2003r, a wynikało z tego programu, że zadania w nim wymienione będą realizowane jeszcze w latach 2004 i 2005.

- W załączniku Nr 12 poz. III – dotacja w dz. 851 – „Ochrona zdrowia” jest sklasyfikowana w rozdziale 85111- „Szpitale ogólne”, natomiast w planie wydatków – Zał Nr 3 – występuje w rozdz. 85141 „Ratownictwo medyczne”.

- W §3 uchwały budżetowej w pkt 3 – kwota dochodów przeznaczonych na pokrycie wydatków powinna być 35.065.514, zł, ponieważ w §2 uchwały zapisano, że kwotę 1.587.379,- zł przeznacza się na spłatę rat kredytów.

- W §11 pkt 4 – dotacje dla gospodarstw pomocniczych powinny być przedmiotowe, a nie podmiotowe – zgodnie z załącznikiem Nr 12 pkt IV. Powyższe reguluje art. 20 ust. 7 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r. Nr 15 poz. 148 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000r (Dz.U. 122, poz. 1333) w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

- W §14 pkt 5 uchwały budżetowej zawarto zapis o upoważnieniu Zarządu Powiatu Łowickiego do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie deficytu budżetowego powiatu określonego niniejszą uchwałą – zapis ten jest sprzeczny z art. 12 pkt 8 lit c ustawy z dnia 5 czerwca 1998r o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 578 z późn. zm.), który stanowi, iż podejmowanie tego typu uchwał należy do wyłącznej właściwości rady powiatu i stanowi jej niezbywalną kompetencję.
Zaciągnięcie kredytu długoterminowego równoznaczne jest z zaciągnięciem zobowiązania majątkowego, a ponieważ rzutuje to na kolejne lata budżetowe, dlatego o jego zaciągnięciu rozstrzyga wyłącznie organ stanowiący j.s.t.

- W informacji o stanie mienia komunalnego brak danych o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych.
Informacja o stanie mienia komunalnego powinna określać, co najmniej zbiorczo składniki majątkowe tego mienia, jego wartość wg poszczególnych grup, a także uwzględniać powiązanie z planowanymi dochodami i wydatkami w roku budżetowym z tytułu sprzedaży oraz nabycia mienia, a także zawierać dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania – szczegółowo reguluje powyższe art. 120 cytowanej wyżej ustawy o finansach publicznych.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Powiatu Łowickiego sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Zarząd Powiatu jest zobowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie Powiatu.

Od opinii wyrażonej w uchwale służy Zarządowi Powiatu Łowickiego odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby na mocy art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: Joomedia