Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 12 lutego 2004r w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Łowicz na 2004 rok.
Działając na podstawie art. 13 pkt. 3 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Agnieszka Kamyczek-Maszewska - przewodnicząca
2. Danuta Kocemba - członek
3. Józefa Lucyna Michejda - członek
Po rozpatrzeniu projektu budżetu Gminy Łowicz na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego
Opiniuje się pozytywnie przedłożony projekt budżetu Gminy Łowicz wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego z uwagami zawartymi w uzasadnieniu
Projekt budżetu Gminy Łowicz na 2004 rok, wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego opracowany przez Wójta, przedłożono Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w dniu 15 grudnia 2003 roku.
Skład Orzekający w toku analizy przedłożonego projektu i informacji o stanie mienia komunalnego stwierdza, że opracowane materiały wypełniają wymogi obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, z tym że:
1. W opracowanym projekcie budżetu nie zaplanowano dochodów własnych Gminy z tytułu 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, co jest niezgodne z przepisami wynikającymi z treści art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966) W związku z powyższym dochody te należy zaplanować i sklasyfikować w rozdziale 75011 §2360.
2. W §13 projektu uchwały budżetowej ustalono rezerwę budżetową w wysokości 50.000,- zł na nieprzewidziane wydatki.
Powyższe jest niezgodne z art. 116 ust 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych, który stanowi iż rezerwa ogólna nie jest uchwalona na nieprzewidziane wydatki lecz na wydatki zaplanowane w budżecie, których podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie uchwalania budżetu. Rezerwa ogólna może być planowana tylko na wydatki bieżące, gdyż bliższe określenie rezerwy np. na wydatki inwestycyjne wskazuje już na cel.
3. Załącznik Nr 10 do projektu uchwały budżetowej ustalający limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne powinien obejmować zgodnie z art. 110 ustawy o f.p. wszystkie realizowane przez gminę wieloletnie inwestycje. Dlatego też ujęta w Uchwale Nr 37 Rady Gminy Łowicza z dnia 10 grudnia 2003r inwestycja pod nazwą „Budowa kanalizacji sanitarnej Pilaszków – Jastrzębia” realizowana w latach 2003 – 2004 powinna zostać ujęta w załączniku nr 10 do projektu uchwały, a nie w zestawieniu wydatków inwestycyjnych na 2004 – załącznik nr 7.
4. W planowanych wydatkach do projektu budżetu na 2994 rok w dziale 751, rozdział 75101 powinny zostać wyodrębnione pochodne od wynagrodzeń w wysokości 192,- zł.
Skład Orzekający informuje, że w oparciu o zmianę dotychczasowych przepisów w roku 2004 należy zwrócić między innymi uwagę na następujące zagadnienia:
- z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873) wraz z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 874). Umowy zawarte na podstawie art. 118 ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin trzech miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawie art. 118 ust 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje, że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające zawarta w Dz. U. z 2003r. Nr 228 poz. 2262 umożliwia zlecenie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004 roku w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
- na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001r. Nr 81 poz 889 z późniejszymi zmianami) jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, która między innymi opiniuje projekt budżetu w części dotyczącej kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, który można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecenia realizacji zadań w tym zakresie tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a po wejściu w życie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, także na zasadzie wspierania organizacji pożytku publicznego i powierzenia im zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu zgodnie z art. 11 tej ustawy.
- rozszerzony zakres zadań własnych gminy art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 roku Dz.U. Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami) dotyczy profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. Nr 122, poz. 1143)
- w związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy o Policji, która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących w §295 lub w grupie wydatków majątkowych w §615 w odpowiednim dziale i rozdziale.
- nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku (Dz.U. Nr 189 poz. 1851) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach, ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.
- Stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania.
- Ustawą z dnia 14 listopada 2003r o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 200, poz. 1953) wprowadzono istotną zmianę w treści artykułu 40 i 40a ustawy z dnia 21 marca 1985r o drogach publicznych (Dz.U. z 2000r nr 71, poz. 838 z późn. zm.), a mianowicie: do dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, zasady i warunki udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i umieszczenia w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi oraz opłaty z tego tytułu, jak również kary pieniężne za zajęcie pasa drogowego i umieszczenie w nim urządzeń bez zezwolenia oraz tryb dochodzenia roszczeń z tytułu szkód poniesionych w związku ze zmianą warunków określonych w zezwoleniu lub jego cofnięciem i organy właściwe w tych sprawach określała Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
W brzmieniu obowiązującym art. 40 cytowanej ustawy, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego - w drodze uchwały (art. 40 ust. 8 ustawy z 14 listopada 2003r) przy czym jest to wymóg obligatoryjny,
Z kolei zmieniony art. 40a tejże ustawy - pozwala przeznaczyć opłaty i kary pieniężne, a także opłaty z tytułu umów zawieranych na podstawie art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7, stanowiące przychody środków specjalnych odpowiednich zarządów dróg – nie tylko na utrzymanie dróg ale również na budowę, przebudowę, remont i ochronę dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich i przepraw promowych.
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Łowicz sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Wójt Gminy jest zobowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie Gminy.
Od opinii wyrażonej w uchwale na mocy art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby