UCHWAŁA Nr III/ 25 /2004


Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 11 lutego 2004r w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Powiatu Brzezińskiego na 2004 rok.

Działając na podstawie art. 13 pkt. 3 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Agnieszka Kamyczek-Maszewska - przewodnicząca
2. Danuta Kocemba - członek
3. Józefa Lucyna Michejda - członek

Po rozpatrzeniu projektu budżetu Powiatu Brzezińskiego na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego

uchwala, co następuje:


Opiniuje się pozytywnie przedłożony projekt budżetu Powiatu Brzezińskiego wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego z uwagami zawartymi w uzasadnieniu
Uzasadnienie


Projekt budżetu Powiatu Brzezińskiego na 2004 rok, wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego opracowany przez Zarząd, przedłożono Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w dniu 15 grudnia 2003 roku.

Skład Orzekający w toku analizy przedłożonego projektu i informacji o stanie mienia komunalnego stwierdza, że opracowane materiały wypełniają wymogi obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, z tym że:

1. Nie zaplanowano dochodów z udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (1,4%), co jest niezgodne z przepisami wynikającymi z treści art. 5 ust.3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966). W związku z powyższym dochody te należy zaplanować i sklasyfikować w Dziale 756, rozdziale 75622, §0020.

2. Do projektu uchwały budżetowej załączono plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (Zał. Nr 11)
Z definicji budżetu jednostki samorządu terytorialnego zawartej w art. 109 ustawy z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) wynika, że obejmuje on m.in. roczny plan funduszy celowych j.s.t. (ust. 2 pkt 2b). Ponieważ Fundusz Gospodarki Zasobami Geodezyjnymi i Kartograficznymi nie jest funduszem samorządowym, a jedynie częścią Funduszu Krajowego – plan Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym nie powinien być ujęty w uchwale budżetowej.

3. W załączniku Nr 10 do projektu uchwały budżetowej - Plan przychodów i wydatków środka specjalnego na 2004 rok, zastosowano niewłaściwą nazwę i klasyfikację w odniesieniu do Działu 853 – Opieka społeczna, który został podzielony na dwa działy – 852 – Pomoc społeczna i 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej. Zastosowana klasyfikacja rozdziału 85302 – Domy pomocy społecznej jest niewłaściwa – winna być 85202. Powyższe wynika z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003r (Dz.U. nr 68, poz. 634; zmiany: Dz.U. nr 137, poz. 1307; Dz.U. 229, poz. 2284)

4. Załącznik Nr 12 do projektu budżetu – Plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 rok winien być opracowany w pełnej szczegółowości (dział, rozdział, paragraf) oznacza to, że przy wydatkach z funduszu podany winien być odpowiedni symbol paragrafu klasyfikacji budżetowej.

5. Z załączników Nr 1 i 4 do projektu budżetu wynikają dochody powiatu z tytułu gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, które ustalono w kwocie 42.000,- zł. 25% tych dochodów stanowi dochód powiatu, stąd winna to być kwota 10.500,-, a nie jak podano w Załączniku Nr 4 – 10.000,- zł.

6. W załączniku Nr 1 do projektu uchwały budżetowej zastosowano niepełną nazwę Działu 756 oraz §2110, a w Załączniku Nr 2 nazwa załącznika powinna być – „wydatki budżetowe na 2004r”.

7. W planie wydatków w Dziale 802 „Oświata i wychowanie” i w Dziale 854 – „Edukacyjna opieka wychowawcza” – nie wyszczególniono rozdziałów „Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli”. Zgodnie z art. 70a Karty Nauczyciela w budżecie powiatu powinny być zaplanowane wydatki na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli.

8. W §15 ustęp 3 powinien brzmieć: „samodzielnego zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych w wysokości 1.000.000,- zł na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetowego.” Dotyczy to wyłącznie zobowiązań z wymienionych tytułów, które podlegają spłacie w tym samym roku, w którym zostały zaciągnięte.


Skład Orzekający informuje, że w oparciu o zmianę dotychczasowych przepisów w roku 2004 należy zwrócić między innymi uwagę na następujące zagadnienia:

- z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873) wraz z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 874). Umowy zawarte na podstawie art. 118 ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin trzech miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawie art. 118 ust 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje, że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające zawarta w Dz. U. z 2003r. Nr 228 poz. 2262 umożliwia zlecenie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004 roku w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

- na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001r. Nr 81 poz 889 z późniejszymi zmianami) jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, która między innymi opiniuje projekt budżetu w części dotyczącej kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, który można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecenia realizacji zadań w tym zakresie tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a po wejściu w życie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, także na zasadzie wspierania organizacji pożytku publicznego i powierzenia im zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu zgodnie z art. 11 tej ustawy.

- rozszerzony zakres zadań własnych gminy art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 roku Dz.U. Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami) dotyczy profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. Nr 122, poz. 1143)

- w związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy o Policji, która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących w §295 lub w grupie wydatków majątkowych w §615 w odpowiednim dziale i rozdziale.

- nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku (Dz.U. Nr 189 poz. 1851) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach, ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.

- Stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania.

- Ustawą z dnia 14 listopada 2003r o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 200, poz. 1953) wprowadzono istotną zmianę w treści artykułu 40 i 40a ustawy z dnia 21 marca 1985r o drogach publicznych (Dz.U. z 2000r nr 71, poz. 838 z późn. zm.), a mianowicie: do dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, zasady i warunki udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i umieszczenia w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi oraz opłaty z tego tytułu, jak również kary pieniężne za zajęcie pasa drogowego i umieszczenie w nim urządzeń bez zezwolenia oraz tryb dochodzenia roszczeń z tytułu szkód poniesionych w związku ze zmianą warunków określonych w zezwoleniu lub jego cofnięciem i organy właściwe w tych sprawach określała Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
W brzmieniu obowiązującym art. 40 cytowanej ustawy, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego - w drodze uchwały (art. 40 ust. 8 ustawy z 14 listopada 2003r) przy czym jest to wymóg obligatoryjny,
Z kolei zmieniony art. 40a tejże ustawy - pozwala przeznaczyć opłaty i kary pieniężne, a także opłaty z tytułu umów zawieranych na podstawie art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7, stanowiące przychody środków specjalnych odpowiednich zarządów dróg – nie tylko na utrzymanie dróg ale również na budowę, przebudowę, remont i ochronę dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich i przepraw promowych.


Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Powiatu Brzezińskiego sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Zarząd Powiatu jest zobowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie Powiatu.

Od opinii wyrażonej w uchwale na mocy art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl