UCHWAŁA Nr III/ 15 /2004


Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 4 lutego 2004r w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Chąśno na 2004 rok.

Działając na podstawie art. 13 pkt. 3 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Agnieszka Kamyczek-Maszewska - przewodnicząca
2. Danuta Kocemba - członek
3. Józefa Lucyna Michejda - członek

Po rozpatrzeniu projektu budżetu Gminy Chąśno na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego

uchwala, co następuje:


Opiniuje się przedłożony projekt budżetu Gminy Chąśno wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego z istotnymi uwagami zawartymi w uzasadnieniu.
Uzasadnienie


Projekt budżetu Gminy Chąśno na 2004 rok, wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego opracowany przez Wójta, przedłożono Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w dniu 19 grudnia 2003 roku.

Skład Orzekający w toku analizy przedłożonego projektu i informacji o stanie mienia komunalnego stwierdza, że opracowane materiały wypełniają wymogi obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, z tym że:

1. Informacja pisemna o projekcie budżetu Gminy na 2004 rok jest bardzo krótka i nie zawiera opisu poszczególnych źródeł dochodów oraz opisu wydatków przewidzianych do poniesienia w 2004 roku zawartych w poszczególnych rozdziałach klasyfikacji budżetowej. Tak przedstawiona informacja o projekcie budżetu nie pozwala Składowi Orzekającemu na dokonanie analizy zgodności z przepisami danych zawartych w projekcie budżetu.

2. Występują niezgodności pomiędzy zapisem §4 projektu uchwały budżetowej a załącznikiem o nazwie „Przychody i rozchody budżetu gminy” do projektu budżetu. W §4 zapisano, że źródłem pokrycia rat pożyczki w kwocie 17.625,- zł jest nadwyżka budżetowa, a zgodnie z załącznikiem o podanej wyżej nazwie są to wolne środki. Ponadto Skład Orzekający zauważa, iż w projekcie uchwały budżetowej znajdują się zapisy odnoszące się do Załączników od Nr 1 do Nr 8, tymczasem dołączone do projektu uchwały budżetowej dokumenty nie posiadają żadnej numeracji.

3. Nie uchwalono planu przychodów i wydatków środka specjalnego obejmującego środki z opłat za zajęcie pasa drogowego – stosownie do art. 40a w związku z art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 14 listopada 2003r o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2003r Nr 200, poz. 1958)

4. Nie zaplanowano dochodów z podatku od posiadania psów, czym naruszono art. 4 ust. 1 pkt 1 lit f ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003 r Nr 203, poz. 1966).

5. Nie zaplanowano dochodów własnych gminy pochodzących z opłaty targowej, czym naruszono art. 4 ust. 1 pkt 2 lit b ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003r Nr 203, poz. 1966).

6. Wieloletni program inwestycyjny sporządzono niezgodnie z treścią art. 110 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych (nie określono wydatków w roku budżetowym 2004)

7. Nie zaplanowano wydatków w rozdziale 85215 – na dodatki mieszkaniowe stosownie do ustawy z dnia 2 lipca 1994r o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 105, poz. 509 z późn. zm.) tj. art. 45 ust. 1 – wypłata dodatków mieszkaniowych jest zadaniem własnym gminy – wobec powyższego należy takie wydatki zaplanować w budżecie.


Skład Orzekający informuje, że w oparciu o zmianę dotychczasowych przepisów w roku 2004 należy zwrócić między innymi uwagę na następujące zagadnienia:

- z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873) wraz z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 874). Umowy zawarte na podstawie art. 118 ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin trzech miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawie art. 118 ust 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje, że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające zawarta w Dz. U. z 2003r. Nr 228 poz. 2262 umożliwia zlecenie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004 roku w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

- na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001r. Nr 81 poz 889 z późniejszymi zmianami) jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, która między innymi opiniuje projekt budżetu w części dotyczącej kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, który można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecenia realizacji zadań w tym zakresie tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a po wejściu w życie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, także na zasadzie wspierania organizacji pożytku publicznego i powierzenia im zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu zgodnie z art. 11 tej ustawy.

- rozszerzony zakres zadań własnych gminy art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 roku Dz.U. Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami) dotyczy profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. Nr 122, poz. 1143)

- w związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy o Policji, która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących w §295 lub w grupie wydatków majątkowych w §615 w odpowiednim dziale i rozdziale.

- nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku (Dz.U. Nr 189 poz. 1851) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach, ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.

- Stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania.

- Ustawą z dnia 14 listopada 2003r o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 200, poz. 1953) wprowadzono istotną zmianę w treści artykułu 40 i 40a ustawy z dnia 21 marca 1985r o drogach publicznych (Dz.U. z 2000r nr 71, poz. 838 z późn. zm.), a mianowicie: do dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, zasady i warunki udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i umieszczenia w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi oraz opłaty z tego tytułu, jak również kary pieniężne za zajęcie pasa drogowego i umieszczenie w nim urządzeń bez zezwolenia oraz tryb dochodzenia roszczeń z tytułu szkód poniesionych w związku ze zmianą warunków określonych w zezwoleniu lub jego cofnięciem i organy właściwe w tych sprawach określała Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
W brzmieniu obowiązującym art. 40 cytowanej ustawy, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego - w drodze uchwały (art. 40 ust. 8 ustawy z 14 listopada 2003r) przy czym jest to wymóg obligatoryjny.
Z kolei zmieniony art. 40a tejże ustawy - pozwala przeznaczyć opłaty i kary pieniężne, a także opłaty z tytułu umów zawieranych na podstawie art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7, stanowiące przychody środków specjalnych odpowiednich zarządów dróg – nie tylko na utrzymanie dróg ale również na budowę, przebudowę, remont i ochronę dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich i przepraw promowych.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Chąśno sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Wójt Gminy jest zobowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie Gminy.

Od opinii wyrażonej w uchwale na mocy art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: Joomedia