UCHWAŁA Nr III/ 5 /2004


Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 21 stycznia 2004r w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Dąbrowice na 2004 rok.

Działając na podstawie art. 13 pkt. 3 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. Agnieszka Kamyczek-Maszewska - przewodnicząca
2. Danuta Kocemba - członek
3. Józefa Lucyna Michejda - członek

Po rozpatrzeniu projektu budżetu Gminy Dąbrowice na 2004 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego

uchwala, co następuje:


Opiniuje się przedłożony projekt budżetu Gminy Dąbrowice , wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego z istotnymi uwagami zawartymi w uzasadnieniu
Uzasadnienie


Projekt budżetu Gminy Dąbrowice na 2004 rok, wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego opracowany przez Wójta, przedłożono Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w dniu 19 grudnia 2003 roku.

Skład Orzekający w toku analizy przedłożonego projektu i informacji o stanie mienia komunalnego stwierdza, że opracowane materiały wypełniają wymogi obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, z tym że:

1. Nie uchwalono planu przychodów i wydatków środka specjalnego obejmującego wpływy z opłat za zajęcie pasa drogowego- stosownie do art. 40a w związku z art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 14 lipca 2003r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 24 listopada 2003r Nr 200, poz. 1953)

2. Nie zaplanowano dochodów z podatku od posiadania psów, czym naruszono art. 4 ust. 1 pkt 1 lit f ustawy z dnia 13 listopada 2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003r Nr 203,poz. 1966),

3. W treści projektu uchwały budżetowej brak zapisu o uchwaleniu planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - powyższe wynika z art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2003r Nr 15 z późn. zm.),

4. W §11 projektu uchwały budżetowej nie określono szczegółowości informacji z wykonania budżetu za I półrocze 2004 roku – wymóg ten wynika z art. 135 ustawy z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych,

5. Nie wyodrębniono wydatków związanych z poborem podatków – winny być sklasyfikowane w Dziale 756 „Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem” w rozdziale 75647 – „Pobór podatków i opłat i niepodatkowych należności budżetowych”,

6. Wydatki związane z opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego Gminy powinny być sklasyfikowane w Dziale 710 „Działalność usługowa” – rozdziale 71004 „Plany zagospodarowania przestrzennego”,

7. W projekcie budżetu zaplanowano wydatki na utrzymanie przedszkola w Dziale 854 „Edukacyjna opieka wychowawcza” w rozdziale 85404 „Przedszkola”. Stosownie do obowiązującej klasyfikacji budżetowej podanej w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003r. (Dz.U. nr 68, poz. 634; zmiany: Dz.U. nr 137, poz. 1307; Dz.U. 229, poz. 2284) – z dniem 1.01.2004r rozdział ten został skreślony, a wydatki te powinny być sklasyfikowane w Dziale 801 – „Oświata i wychowanie” w rozdziale 80104 „Przedszkola”,

8. Wydatki związane z doskonaleniem nauczycieli powinny być sklasyfikowane w Dziale 801 „Oświata i wychowanie” w rozdziale 80146 „Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli”,

9. W treści projektu uchwały budżetowej brak zapisu o dochodach budżetu państwa związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej ujętych w Załączniku Nr 12 do projektu budżetu.

10. W opracowanym projekcie budżetu nie wyodrębniono źródła dochodów własnych Gminy z tytułu 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, co jest niezgodne z postanowieniami wynikającymi z treści art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966). W związku z powyższym dochody te należy zaplanować i sklasyfikować w rozdziale 75011 §2360.

11. W załączniku Nr 11 do projektu budżetu – „Prognoza długu” kwota zadłużenia na początek 2004 roku jest niezgodna z danymi za 2003r. Mianowicie: dług na 31.12.2002r wynosi 250.000,- zł + przychody 2003r w kwocie 62.187,- zł minus rozchody 2003r w kwocie 40.000,- zł, daje dług na 31.12.2003r w wysokości 272.187,- zł. Uwzględniając powyższe stan zadłużenia Gminy na 31.12.2004r podany w §13 projektu uchwały budżetowej winien wynosić 230.187,- zł,

12. W wydatkach projektu budżetu w Dziale 600 „Transport i łączność” w rozdziale 60016 „Drogi publiczne gminne” zaplanowano dotację. W treści projektu uchwały budżetowej brak odniesienia do tej dotacji, co jest niezgodne z art. 124 ustawy o finansach publicznych, który określa wymaganą treść uchwały budżetowej.

13. W projekcie budżetu nie zabezpieczono środków w kwocie 423.750,- zł na pełną wartość zadań inwestycyjnych wynikających z załącznika Nr 7 „plan zadań inwestycyjnych realizowanych w roku budżetowym 2004”. Środki pochodzące ze źródeł zorganizowanych mogą być wprowadzone do budżetu po uzyskaniu promes i ujmowane po stronie dochodów w odpowiednim dla zadania dziale i rozdziale, a po stronie wydatków w tym samym dziale i rozdziale w zależności od rodzaju poniesionych kosztów. Brak stosownych promes powoduje konieczność zabezpieczenia wydatków środkami własnymi, a w przypadku ich braku pożyczkami bądź kredytami, co powoduje konieczność uchwalenia tychże wydatków w budżecie w pełnej wysokości,

14. W §1 projektu uchwały budżetowej oraz Załączniku Nr 1 do projektu budżetu zastosowano niepełną nazwę Działu 756 – właściwa nazwa to: „Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem”

15. Należy dokonać zmiany zapisu §3 projektu uchwały budżetowej na następujący: „Nadwyżkę dochodów bieżącego roku nad wydatkami w kwocie 42.000,- zł przeznacza się na spłatę przypadających w 2004r rat kredytów i pożyczek w kwocie 42.000,- zł – zgodnie z Załącznikiem Nr 8” (skreślić pkt 2 i §3).

Skład Orzekający informuje, że w oparciu o zmianę dotychczasowych przepisów w roku 2004 należy zwrócić między innymi uwagę na następujące zagadnienia:

- z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873) wraz z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 874). Umowy zawarte na podstawie art. 118 ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin trzech miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawie art. 118 ust 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje, że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające zawarta w Dz. U. z 2003r. Nr 228 poz. 2262 umożliwia zlecenie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004 roku w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

- na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001r. Nr 81 poz 889 z późniejszymi zmianami) jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, która między innymi opiniuje projekt budżetu w części dotyczącej kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, który można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecenia realizacji zadań w tym zakresie tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a po wejściu w życie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, także na zasadzie wspierania organizacji pożytku publicznego i powierzenia im zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu zgodnie z art. 11 tej ustawy.

- rozszerzony zakres zadań własnych gminy art. 4 „1 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 roku Dz.U. Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami) dotyczy profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. Nr 122, poz. 1143)

- w związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy o Policji, która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących w §295 lub w grupie wydatków majątkowych w §615 w odpowiednim dziale i rozdziale.

- nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku (Dz.U. Nr 189 poz. 1851) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach, ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.

- Stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania.

- Ustawą z dnia 14 listopada 2003r o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 200, poz. 1953) wprowadzono istotną zmianę w treści artykułu 40 i 40a ustawy z dnia 21 marca 1985r o drogach publicznych (Dz.U. z 2000r nr 71, poz. 838 z późn. zm.), a mianowicie: do dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, zasady i warunki udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i umieszczenia w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi oraz opłaty z tego tytułu, jak również kary pieniężne za zajęcie pasa drogowego i umieszczenie w nim urządzeń bez zezwolenia oraz tryb dochodzenia roszczeń z tytułu szkód poniesionych w związku ze zmianą warunków określonych w zezwoleniu lub jego cofnięciem i organy właściwe w tych sprawach określała Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
W brzmieniu obowiązującym art. 40 cytowanej ustawy, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego - w drodze uchwały (art. 40 ust. 8 ustawy z 14 listopada 2003r) przy czym jest to wymóg obligatoryjny.
Z kolei zmieniony art. 40a tejże ustawy - pozwala przeznaczyć opłaty i kary pieniężne, a także opłaty z tytułu umów zawieranych na podstawie art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7, stanowiące przychody środków specjalnych odpowiednich zarządów dróg – nie tylko na utrzymanie dróg ale również na budowę, przebudowę, remont i ochronę dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich i przepraw promowych.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Dąbrowice sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Wójt Gminy jest zobowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie Gminy.


Od opinii wyrażonej w uchwale na mocy art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl