Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
z dnia 30 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii projektu budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Powiatu Radomszczańskiego na 2004 rok.
Na podstawie art.13 pkt. 3 w związku z art.19 ust.2 ustawy z dnia 07 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych / tekst. jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 55,poz.577 z późn. zm./ -skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi:
Wojciech Newereńczuk – przewodniczący,
Paweł Jaśkiewicz – członek,
Bogdan Łągwa – członek,
opiniuje się pozytywnie z uwagami projekt budżetu Powiatu Radomszczańskiego na rok 2004 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego wnosząc uwagi zawarte w uzasadnieniu.
Skład orzekający na posiedzeniu w dniu 30 stycznia 2004 roku zbadał następujące dokumenty:
- Uchwałę Zarządu Powiatu Radomszczańskiego Nr 62/2003/II z dnia 12 grudnia 2003 roku w sprawie przyjęcia projektu budżetu Powiatu Radomszczańskiego na 2004 rok .
- Projekt uchwały Rady Powiatu Radomszczańskiego w sprawie uchwalania budżetu Powiatu Radomszczańskiego na 2004 rok,
- Plan dochodów i wydatków budżetu powiatu na rok 2004,
- Plan przychodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych powiatowi na rok 2004,
- Plan nakładów inwestycyjnych na 2004 rok, oraz inwestycji wieloletnich,
- Plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 rok,
- Plan przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych,
- Plan przychodów i wydatków środków specjalnych,
- Informację o stanie mienia komunalnego.
W wyniku analizy wymienionych dokumentów ustalono, iż informacja o stanie mienia komunalnego została sporządzona nie zgodnie z art. 120 ustawy o finansach publicznych / tekst jedn. z 2003 r. Dz. U. Nr 15 poz. 148 z późn. zm./:
- brak informacji dotyczących innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu,
- brak informacji o zmianach w stanie mienia komunalnego od złożenia poprzedniej informacji,
- brak informacji o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz wykonywania posiadania.
Ponadto wskazane byłoby dla kompletności budżetu ujmować w planie inwestycyjnym wydatki finansowane z funduszy celowych z podaniem źródła finansowania.
Także trzeba zwrócić uwagę na naruszenie prawa t.j. § 40 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych /Dz.U. Nr 122, poz.1333/ występujące w załącznikach NR 7a/1 i 7a/2.
Rada Powiatu posiada jedynie kompetencje do określania planu przychodów i wydatków, a nie planu finansowego (art. 124 ust.1 pkt.5 ustawy o finansach publicznych). Plan jednostkowy opracowuje kierownik gospodarstwa pomocniczego.
Uwzględniając fakt, iż innych nieprawidłowości nie dopatrzono się orzeczono jak w sentencji.
Skład Orzekający zwraca uwagę, że z dniem 1 stycznia 2004 r wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie /Dz.U. Nr 96 poz. 873 / regulujące procedury związane z udzieleniem dotacji dla organizacji pozarządowych oraz przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie / Dz.U. Nr 96 poz. 874, Nr 202 poz. 1956 i 1958 oraz Nr 228 poz.2262./
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu powiatu sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Starosta obowiązany jest przedstawić przed uchwaleniem budżetu Radzie Powiatu.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy Staroście Powiatu odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby.