Uchwała II/ 253 /2003


Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
z dnia 23 grudnia 2003 roku
w sprawie opinii projektu budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Miasta i Gminy w Sulejowie na 2004 rok.

Na podstawie art.13 pkt 3 w związku z art.19 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych / Tekst. jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 55,poz.577 z późn. zm./ - skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi:

1. Wojciech Newereńczuk – przewodniczący,
2. Paweł Jaśkiewicz – członek,
3. Bogdan Łągwa – członek,

uchwala co następuje:


opiniuje się pozytywnie projekt budżetu Miasta i Gminy w Sulejowie na rok 2004 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego wnosząc uwagi zawarte w uzasadnieniu.

Uzasadnienie:


Skład orzekający na posiedzeniu w dniu 23 grudnia 2003 roku zbadał następujące dokumenty:
- zarządzenie Burmistrza Sulejowa Nr 80/2003 z dnia 10 grudnia 2003 roku w sprawie przyjęcia projektu budżetu Gminy Sulejów na rok 2004 wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego;
- projekt uchwały Rady Miejskiej w Sulejowie w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2004 rok,
- plan dochodów i wydatków budżetu gminy na rok 2004,
- plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej na rok 2004,
- plan nakładów inwestycyjnych na 2004 rok i nakładów na lata 2005-2008 ,
- plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego na 2004 rok;
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 rok,
- plan przychodów i wydatków środków specjalnych na 2004 rok,
- informację o stanie mienia komunalnego

W wyniku analizy wymienionych dokumentów ustalono, iż:
- zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt. 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 26 listopada 1998 roku (t.j. z 2003 roku Dz. U. Nr 15 poz. 148 z poźn. zm.) elementem uchwały budżetowej jest m.in. plan przychodów i wydatków zakładów budżetowych. Szczegółowość załącznika Nr 6 – plan przychodów i wydatków Miejskiego Zakładu Komunalnego w Sulejowie wskazuje, iż ma on charakter planu finansowego, który zgodnie z § 30 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 roku (Dz. U. Nr 122 poz. 1333) zatwierdza kierownik samorządowego zakładu budżetowego.
- w załączniku Nr 1 - dochody budżetu gminy - błędnie zaklasyfikowano dochody uzyskiwane na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami w § 2350 oraz błędnie oznaczono wpływy z usług w rozdziale 85404 zamiast prawidłowo w rozdziale 80104.

Z uwagi na fakt, iż innych nieprawidłowości niedopatrzono się orzeczono jak w sentencji.
W związku z ujęciem w projekcie budżetu na 2004r. wydatków formie dotacji Skład Orzekający zwraca uwagę, że z dniem 1 stycznia 2004r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 Nr 873), regulujące procedury związane z udzielaniem dotacji dla organizacji pozarządowych. W związku z powyższym zaplanowanie w budżecie środków dotacyjnych dla poszczególnych grup podmiotów (stowarzyszenia, fundacje itp.), a w szczególności dla imiennie wskazanych podmiotów (np. LZS) może nastąpić wyłącznie po wyłonieniu tych podmiotów w procedurze przewidzianej wskazaną ustawą. W innym bowiem przypadku, biorąc pod uwagę krąg podmiotów jakie mogą uzyskać dotację na realizację zadań publicznych, uzasadnionym będzie pogląd, że o rodzaju podmiotów dotowanych z budżetu przesądzono na etapie projektu budżetu, z pominięciem procedur ustawowych. Wyjątkiem od przedstawionej zasady - stosownie do dyspozycji art. 23 ust.1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 roku (Dz. U. Nr 96, poz. 874) – jest możliwość , zaplanowania w budżecie środków dotacyjnych na realizację umów zawartych na podstawie dotychczasowego art. 118 ust.2 ustawy o finansach publicznych do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Przy powyższym należy zwrócić uwagę, że z dniem 1 stycznia 2004r. art. 118 ustawy o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2003 roku Nr 15, poz 148 z poźn. zm.) będzie obowiązywał w brzmieniu nadanym przez art. 17 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Zaznaczyć należy, że dotychczasowe procedury przewidziane tym przepisem będą miały zastosowanie wyłącznie do zlecania organizacjom pozarządowym zadań nie objętych ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Również w tym przypadku mają zastosowanie wskazane wyżej zasady planowania środków dotacyjnych budżecie.

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Miasta i Gminy w Sulejowie sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Burmistrz Miasta obowiązany jest przedstawić przed uchwaleniem budżetu Radzie Miejskiej.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy Burmistrzowi Miasta odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl