Uchwała II/ 31 /2004

Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
z dnia 23 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii projektu budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Gminy w Strzelcach Wielkich na 2004 rok.

Na podstawie art.13 pkt 3 w związku z art.19 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych / Tekst. jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz.577 z późn. zm./ - skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi:

1. Wojciech Newereńczuk – przewodniczący,
2. Paweł Jaśkiewicz – członek,
3. Bogdan Łągwa – członek,

uchwala co następuje:

opiniuje się pozytywnie projekt budżetu Gminy w Strzelcach Wielkich na rok 2004 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego wnosząc uwagi zawarte w uzasadnieniu.

Uzasadnienie:


Skład orzekający na posiedzeniu w dniu 23 stycznia 2004 roku zbadał następujące dokumenty:
- zarządzenie Wójta Gminy Strzelce wielkie z dnia 15 grudnia 2003 roku Nr 0138/27/2003 w sprawie przyjęcia projektu budżetu Gminy Strzelce Wielkie na 2004 rok,
- zarządzenie Wójta Gminy Strzelce Wielkie z dnia 22 grudnia 2003 roku Nr 0138/28/2003 w sprawie zmian w projekcie budżetu gminy Strzelce Wielkie na 2004 rok;
- projekt uchwały Rady Gminy w Strzelcach Wielkich w sprawie budżetu Gminy na 2004 rok,
- plan dochodów i wydatków budżetu gminy na rok 2004,
- plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie na rok 2004,
- plan nakładów inwestycyjnych na 2004 rok ,
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 rok,
- informację o stanie mienia komunalnego

W wyniku analizy wymienionych dokumentów ustalono, iż :
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 rok nie oznaczono działem i rozdziałem przewidzianym w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 68 poz. 634 z poźn. zm.);
- w planowanych dochodach budżetu jednostki nie uwzględniono jako źródła dochodu jednostki dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami zgodnie z art. 4 ust. 7 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z dnia 13 listopada 2003 roku (Dz. U. Nr 203 poz. 1966);
- nie określono dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego;
- niezgodność między załącznikiem o planowanych wydatkach budżetowych a załącznikiem dotyczącym wydatków z zakresu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej, ponieważ ogół wydatków budżetowych w rozdziale 75101 obejmuje wyłącznie wydatki bieżące, zaś wydatki zadań zleconych w powyższym rozdziale dotyczą również wydatków na pochodne od wynagrodzeń;
- zawarcie w projekcie budżetu Gminy kwot wydatków przeznaczonych na utrzymanie orkiestry dętej jest nieuprawnione. Orkiestra działa w ramach Ochotniczej Straży Pożarnej – stowarzyszenia, które na mocy § 6 pkt 6 swojego statutu ma za zadanie organizować m.in. działalność bibliotek, zespołów świetlicowych, teatrów amatorskich, chórów oraz orkiestr. Finansowanie OSP może być dokonywane przez gminę na podstawie ustawy o ochronie przeciwpożarowej lecz tylko w zakresie występowania i podnoszenia gotowości bojowej. Powierzenie bądź wsparcie zadań z zakresu kultury- bo tak zapewne można traktować występy orkiestry- może odbywać się do końca maja 2004 roku w oparciu o procedury wynikające z art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych (t.j. z 2003 roku Dz. U. Nr 15 poz. 148 z poźń. zm.) w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 roku lub też docelowo w oparciu o regulacje ujęte w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873). W każdym z tych przypadków transferu środków musiałyby one odbywać się w postaci dotacji. Dlatego też określenie przedmiotowych wydatków w formie przekazywanej wprost z budżetu na utrzymanie orkiestry OSP nie może zostać uznane za prawidłowe.
- w zarządzeniach Wójta Gminy powierzono ich wykonanie Skarbnikowi Gminy. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 roku (t.j. z 2001 roku Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z poźn. zm.) organem wykonawczym Gminy jest Wójt.
W związku z tym, iż innych nieprawidłowości nie dopatrzono się orzeczono jak w sentencji.
Skład Orzekający zwraca uwagę, że z dniem 1 stycznia 2004 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) regulujące procedury związane z udzielaniem dotacji dla organizacji pozarządowych oraz przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U Nr 96, poz. 874, Nr 202, poz. 1956 i 1958 oraz Nr 228, poz. 2262).

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy obowiązany jest przedstawić przed uchwaleniem budżetu Radzie Gminy.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy Wójtowi Gminy odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl