Składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
z dnia 19 stycznia 2004 roku
w sprawie opinii projektu budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Gminy i Miasta Pajęczno na 2004 rok.
Na podstawie art.13 pkt 3 w związku z art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych /tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577z późniejszymi zmianami/ - skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi:
1. Wojciech Newereńczuk – przewodniczący,
2. Paweł Jaśkiewicz – członek,
3. Bogdan Łągwa – członek,
opiniuje się pozytywnie projekt budżetu Gminy i Miasta Pajęczno na rok 2004 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego wnosząc uwagi zawarte w uzasadnieniu.
Skład orzekający na posiedzeniu w dniu 19 stycznia 2004 roku zbadał następujące dokumenty:
- Zarządzenie Burmistrza Gminy i Miasta w Pajęcznie z dnia 15 grudnia 2003 roku w sprawie przyjęcia Projektu budżetu gminy i miasta Pajęczno na 2004 rok,
- projekt uchwały Rady Miejskiej w Pajęcznie w sprawie Budżetu Gminy i Miasta Pajęczno na 2004 rok,
- plan dochodów i wydatków budżetu gminy na 2004 rok,
- plan zadań inwestycyjnych Budżetu Gminy i Miasta Pajęczno na rok 2004,
- plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 rok,
- plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego na 2004 r.,
- plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie,
- informację o stanie mienia komunalnego.
W wyniku analizy wymienionych dokumentów ustalono, że dochody z tytułu opłat za przedszkole i wydatki związane z funkcjonowaniem przedszkola oznaczono błędnie rozdziałem 85404, który zgodnie z § 9 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów /Dz. U. Nr 68, poz. 634 z późniejszymi zmianami/ przestał obowiązywać z dniem 1 stycznia 2004 r.
W załączniku Nr 1 - Projekt budżetu gminy i miasta Pajęczno na 2004 r. - całość wydatków inwestycyjnych na kwotę 1.375.000 zł zaplanowano w rozdziale 90001 - Gospodarka ściekowa i ochrona wód, natomiast z załącznika Nr 3 wynika, że w kwocie powyższej mieści się również inwestycja pod nazwą "Drogi Gminne", która prawidłowo powinna być odzwierciedleniem wydatków inwestycyjnych klasyfikowanych do rozdziału 60016.
W załączniku Nr 5 Plan finansowy Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nieprawidłowo zaplanowano wydatki inwestycyjne w § 6260 - Dotacja z funduszy celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek sektora finansów publicznych - zamiast prawidłowo w § 6110 - wydatki inwestycyjne funduszy celowych.
Informacja o stanie mienia komunalnego nie zawiera wszystkich elementów o których mowa w art. 120 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz. U. z 2003 Nr 15, poz. 148 z późniejszymi zmianami/ a mianowicie danych dotyczących innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu a także danych o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz o wykonywaniu posiadania.
Ponadto zwraca się uwagę, iż obowiązujący stan prawny nie dopuszcza możliwości powierzenia przez wójta prowadzenia spraw gminy w jego imieniu skarbnikowi.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, iż nie dopatrzono się innych nieprawidłowości orzeczono jak w sentencji.
Skład Orzekający jednocześnie przypomina, że z dniem 1 stycznia 2004 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) regulujące procedury związane z udzielaniem dotacji dla organizacji pozarządowych oraz przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U Nr 96, poz. 874, Nr 202, poz. 1956 i 1958 oraz Nr 228, poz. 2262).
Opinię składu orzekającego o projekcie budżetu Gminy i Miasta Pajęczno sformułowaną w niniejszej uchwale, stosownie do postanowień zawartych w art. 121 ust. 2 ustawy o finansach publicznych Burmistrz obowiązany jest przedstawić przed uchwaleniem budżetu Radzie Gminy.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale na podstawie art. 20 ust.1 ustawy
o regionalnych izbach obrachunkowych służy Burmistrzowi odwołanie do pełnego składu Kolegium Izby.