z dnia 20 stycznia 2004 r.
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Parzęczew
Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku -Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Zdzisław Prochowski - przewodniczący
2. Ewa Śpionek - członek
3 .Wiesława Łabińska - członek
Opiniuje pozytywnie projekt budżetu Gminy Parzęczew na 2004 rok wraz z autopoprawką , z uwagami zawartymi w uzasadnieniu.
Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Wójta Gminy Parzęczew projekt budżetu gminy na 2004 rok wraz z autopoprawką oraz informację o stanie mienia komunalnego
W wyniku analizy przesłanych dokumentów Skład Orzekający formułuje następujące uwagi:
W opracowanym projekcie budżetu nie wyodrębniono źródła dochodów własnych Gminy z tytułu 5,0 % dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, co jest niezgodne z postanowieniami wynikającymi z treści art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz.1966). W związku z powyższym dochody te należy zaplanować i sklasyfikować w dz. 750 rozdz. 75011 § 2360.
W wyniku analizy prognozy kwoty długu Gminy Parzęczew stanowiącej załącznik do projektu budżetu na 2004 rok, Skład Orzekający stwierdza, że wielkość kwoty długu wynikająca z prognozy wskazuje na wysoki wskaźnik zadłużenia w 2004 roku. Prognozowany wskaźnik udziału kwoty długu w dochodach planowanych na 2004 rok, który wynosi 37,71 %, zdaniem Składu Orzekającego w sposób istotny ogranicza możliwość dalszego zaciągania zobowiązań długoterminowych. Istnieje również realne zagrożenie przekroczenia w 2004 roku wskaźnika określonego w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych , stanowiącego, że łączna kwota przypadających do spłaty w danym roku budżetowym rat kredytów i pożyczek oraz potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych przez jst poręczeń wraz z należnymi w danym roku odsetkami od tych kredytów i pożyczek oraz należnych odsetek i dyskonta, a także przypadających w danym roku budżetowym wykupów papierów wartościowych emitowanych przez jst nie może przekroczyć 15% planowanych na dany rok budżetowy dochodów jednostki samorządu terytorialnego. Wskaźnik ten w prognozie kwoty długu Gminy Parzęczew na 2004 rok wynosi 14,89 %.
Skład Orzekający zwraca również uwagę na duży zakres zadań inwestycyjnych planowanych do wykonania przy udziale środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego ( patrz Załącznik Nr 5 Tabela B). W sytuacji gdy środki własne Gminy zaplanowane w projekcie budżetu na te zadania stanowią 25 % nakładów inwestycyjnych ogółem i biorąc pod uwagę brak możliwości Gminy do dalszego zaciągania zobowiązań długoterminowych, w sytuacji gdyby Gmina tego dofinansowania nie otrzymała , wykonanie tylu zadań inwestycyjnych stanie się mało realne.
Przedłożona informacja o stanie mienia komunalnego została opracowana stosownie do przepisu art. 120 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych ( tekst jednolity z 2003 roku Dz. U Nr 15 poz. 148 z późniejszymi zmianami ) oraz wypełnia dyspozycje wskazanej normy.
Skład Orzekający informuje , że w oparciu o zmianę dotychczasowych przepisów w roku 2004 należy zwrócić uwagę między innymi na następujące zagadnienia:
- z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873) zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr96, poz.874). Umowy zawarte na podstawie art. 118. ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin trzech miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje, że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające zawarta w Dz. U. z 2003 r. Nr 228 poz. 2262 umożliwia zlecanie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004 roku w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
- na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej ( Dz. U z 2001 r. Nr 81 poz. 889 z późniejszymi zmianami jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18 a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu ,która miedzy innymi opiniuje projekt budżetu w części dotyczącej kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, który można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecania realizacji zadań w tym zakresie tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a po wejściu w życie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , także na zasadzie wspierania organizacji pożytku publicznego i powierzania im zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu zgodnie z art. 11 tej ustawy.
- rozszerzony zakres zadań własnych gminy art. 4 ust. 1 z ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2002 roku Dz. U Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami ) dotyczący profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym ( Dz. U Nr 122 poz. 1143).
- w związku ze zmianą ust.3 art. 13 ustawy o Policji, która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku , jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących § 2950 lub w grupie wydatków majątkowych w § 6150 w odpowiednim dziale i rozdziale.
- nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku ( Dz. U Nr 189 poz. 1851 ) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach , ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Parzęczew sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy sformułowanej w art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu Radzie Gminy Parzęczew.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.