Uchwała nr I/27/04
z dnia 4 lutego 2004 r.


Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Gminy Aleksandrów Łódzki


Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku -Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :

1. Zdzisław Prochowski - przewodniczący
2. Ewa Śpionek - członek
3 .Wiesława Łabińska - członek

§ 1


Opiniuje pozytywnie z uwagami zawartymi w uzasadnieniu projekt budżetu Gminy Aleksandrów Łódzki na 2004 rok.
Uzasadnienie


Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Burmistrza Aleksandrowa Łódzkiego projekt budżetu gminy na 2004 rok oraz informację o stanie mienia komunalnego.

W wyniku analizy przesłanych dokumentów Skład Orzekający formułuje następujące uwagi:

W treści § 4 projektu uchwały zapisano ,że” przypadające do spłaty w roku 2004 raty kredytów i pożyczek sfinansowane zostaną z dochodów przewyższających planowane wydatki o kwotę 3.108.336 zł”. Różnica między planowanymi dochodami i wydatkami w projekcie budżetu wynosi 708.336 zł.
Zatem nie jest możliwe sfinansowanie planowanej kwoty rozchodów nadwyżką dochodów nad wydatkami. Skład Orzekający wskazuje przy tym ,że nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku ( Dz. U Nr 189 poz. 1851 ) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach , ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.

W przedłożonym do zaopiniowania projekcie uchwały budżetowej znajdujemy w § 10 upoważnienia dla Burmistrza Gminy Aleksandrów Łódzki , Skład Orzekający wskazuje na potrzebę doprecyzowania następujących zapisów:
-„ zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetowego do wysokości 1.000.000 zł”, w świetle brzmienia art. 18 ust. 2 kt 9 lit d ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( t.j. z 2001 roku Dz. U Nr 142poz.1591) stosownie do którego w wyłącznej właściwości rady gminy pozostaje ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta(burmistrza) w roku budżetowym

- „udzielania gwarancji i poręczeń do wysokości 500.000 zł” w myśl art. 18ust. 2 pkt 9 lit i ,ustawy o samorządzie gminnym rada gminy ustala maksymalną wysokość pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta (burmistrza) w roku budżetowym,

-„dokonywania zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami” stosownie do art. art. 128 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych ( tekst jednolity z2003 roku Dz. U Nr 15 poz. 148 z późniejszymi zmianami ) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić organ wykonawczy ( burmistrza ) do dokonywania innych zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień wydatków miedzy działami, zatem należy określić zmiany , stąd też wynika konieczność uzupełnienie treści tego upoważnienia.

W projekcie budżetu wydatki związane z poborem podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych należy sklasyfikować w dziale 756 -Dochody od osób prawnych , od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, w rozdz. 75647.

W opracowanym projekcie budżetu nie wyodrębniono źródła dochodów własnych z tytułu dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej , wynikające z treści art.4 ust.1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203 poz. 1966). W związku z powyższym dochody te należy zaplanować i sklasyfikować w rozdz. 75011 § 2360.

Z treści art. 124 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych ( tekst jednolity z 2003 roku Dz. U Nr 15 poz. 148 z późniejszymi zmianami ) wynika obowiązek określenia w uchwale budżetowej dotacji, które na podstawie art. 69 w związku z art. 111 ust. 3 tej ustawy wyróżniono w ramach wydatków bieżących. Dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, celowe wydatki budżetu przeznaczone m.in. na finansowanie lub dofinansowanie określonych rodzajów wyrobów lub usług kalkulowanych wg stawek jednostkowych lub działalności bieżącej wskazanych podmiotów , zadań zleconych do realizacji jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych. Skład Orzekający przypomina, że wraz z uchwaleniem budżetu powinny być także uchwalone przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego stawki dotacji przedmiotowych ( por. art. 117 ust. 3 ustawy o finansach publicznych).

Skład Orzekający zauważa , że poziom zadłużenia Gminy wynikający z prognozy kwot długu wskazuje na ograniczone możliwości dalszego zaciągania zobowiązań oraz wymaga bieżącej analizy poziomu zadłużenia , realizacji dochodów i wydatków budżetu.

Przedłożona informacja o stanie mienia komunalnego została opracowana stosownie do przepisu art. 120 ustawy o finansach publicznych oraz wypełnia dyspozycje wskazanej normy.

Skład Orzekający informuje , że w oparciu o zmianę dotychczasowych przepisów w roku 2004 należy zwrócić uwagę między innymi na następujące zagadnienia:
- w związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku ( Dz. U z 2002 r. Nr 7 poz. 58 z późniejszymi zmianami ) o Policji , która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących § 2950 lub w grupie wydatków majątkowych w § 6150 w odpowiednim dziale i rozdziale,

-z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873) zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr96, poz.874). Umowy zawarte na podstawie art. 118. ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin trzech miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje , że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające zawarta w Dz. U. z 2003 r. Nr 228 poz. 2262 umożliwia zlecanie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004 roku w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

- rozszerzony został rozszerzony zakres zadań własnych gminy art. 4 1 ust. 1 z ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2002 roku Dz. U Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami ) dotyczący profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym ( Dz. U Nr 122 poz. 1143 )

- stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( Dz. U Nr 162 poz. 1568 ), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane ,które mogą obejmować nakłady konieczne ( art. 77) przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania. Sprawowanie opieki nad zabytkami w tym finansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych do którego tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego posiada jednostka samorządu terytorialnego jest zadaniem własnym tej jednostki - art. 71 ustawy

Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Gminy Aleksandrów Łódzki sformułowaną w niniejszej uchwale Burmistrz stosownie do dyspozycji normy sformułowanej w art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu Radzie Miejskiej w Aleksandrowie Łódzkim.

Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl