z dnia 23 stycznia 2004 r.
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Miasta Łodzi
Na podstawie art.13 pkt.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku -Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Zdzisław Prochowski - przewodniczący
2. Ewa Śpionek - członek
3 .Wiesława Łabińska - członek
Opiniuje pozytywnie z uwagami zawartymi w uzasadnieniu projekt budżetu Miasta Łodzi na 2004 rok .
Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Prezydenta Miasta Łodzi projekt budżetu gminy na 2004 rok oraz informację o stanie mienia komunalnego.
W wyniku analizy przesłanych dokumentów Skład Orzekający formułuje następujące uwagi:
W projekcie budżetu Miasta zaplanowano wydatki w dz. 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdz. 92120 -Ochrona i konserwacja zabytków w ogólnej kwocie 5.265.000 zł w tym dotacje w ramach wydatków bieżących wynoszą 1.620.000 zł. Stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( Dz. U Nr 162 poz. 1568 ), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane, które mogą obejmować nakłady konieczne ( art. 77) przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania. Sprawowanie opieki nad zabytkami w tym finansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych do którego tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego posiada jednostka samorządu terytorialnego jest zadaniem własnym tej jednostki -art. 71 ustawy
Z treści art. 124 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych ( tekst jednolity z 2003 roku Dz. U Nr 15 poz. 148 z późniejszymi zmianami ) wynika obowiązek określenia w uchwale budżetowej dotacji, które na podstawie art. 69 w związku z art. 111 ust. 3 tej ustawy wyróżniono w ramach wydatków bieżących. Dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, celowe wydatki budżetu przeznaczone m.in. na finansowanie lub dofinansowanie określonych rodzajów wyrobów lub usług kalkulowanych wg stawek jednostkowych lub działalności bieżącej wskazanych podmiotów , zadań zleconych do realizacji jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych. Skład Orzekający przypomina, że wraz z uchwaleniem budżetu powinny być także uchwalone przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego stawki dotacji przedmiotowych ( por. art. 117 ust. 3 ustawy o finansach publicznych).
W części IV- Informacja opisowa - projektu budżetu znajdujemy omówienie wydatków bieżących w odniesieniu do zadań własnych jednostki. Skład Orzekający wskazuje, w celu zachowania przejrzystości budżetu, na potrzebę wyodrębnienia w informacji opisowej w ramach wydatków bieżących pozycji dotacje. W wyniku analizy informacji opisowej w działach 801 Oświata i wychowanie i 854 Edukacyjna opieka wychowawcza, Skład Orzekający wykazuje, że w objaśnieniach do poszczególnych pozycji w zakresie dotacji winny być precyzyjnie wskazane podstawy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w oparciu o które dokonano kalkulacji wysokości dotacji. Skład Orzekający zauważa, że zasady ustalania wysokości dotacji dla szkół i placówek publicznych i niepublicznych zostały określone w art. 80 i 90 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj. Dz U z 1996 r. Nr 67 poz. 329 z późniejszymi zmianami ) i tak np. dotacje dla szkół podstawowych niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego- rozdz. 80101 ( por. art. 90 ust. 2 a ustawy o systemie oświaty ) .
Przedłożona informacja o stanie mienia komunalnego została opracowana stosownie do przepisu art. 120 ustawy o finansach publicznych oraz wypełnia dyspozycje wskazanej normy.
Skład Orzekający informuje , że w oparciu o zmianę dotychczasowych przepisów w roku 2004 należy zwrócić uwagę między innymi na następujące zagadnienia:
- w związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku ( Dz. U z 2002 r. Nr 7 poz. 58 z późniejszymi zmianami ) o Policji, która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących § 2950 lub w grupie wydatków majątkowych w § 6150 w odpowiednim dziale i rozdziale
- z dniem 1 stycznia 2004 roku wchodzi w życie ustawa z dnia z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873) zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr96, poz.874). Umowy zawarte na podstawie art. 118. ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiązują do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania. Ustawa określa także termin trzech miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekający jednocześnie informuje, że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzające zawarta w Dz. U. z 2003 r. Nr 228 poz. 2262 umożliwia zlecanie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004 roku w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
- na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej ( Dz. U z 2001 r. Nr 81 poz. 889 z późniejszymi zmianami jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Na podstawie art. 18 a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, która miedzy innymi opiniuje projekt budżetu w części dotyczącej kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, który można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecania realizacji zadań w tym zakresie tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a po wejściu w życie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , także na zasadzie wspierania organizacji pożytku publicznego i powierzania im zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu zgodnie z art. 11 tej ustawy.
- rozszerzony został zakres zadań własnych gminy art. 4 1 ust. 1 z ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2002 roku Dz. U Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami ) dotyczący profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym ( Dz. U Nr 122 poz. 1143 )
- nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku ( Dz. U Nr 189 poz. 1851 ) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach , ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.
- na podstawie art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych ( tekst jednolity z 2000 r. Dz. U Nr 71 poz. 838 z późniejszymi zmianami ) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego , w drodze uchwały, ustala dla dróg których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego wysokość opłat za zajęcie 1 m2 pasa drogowego
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Miasta Łodzi sformułowaną w niniejszej uchwale Prezydent Miasta Łodzi stosownie do dyspozycji normy sformułowanej w art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu Radzie Miejskiej w Łodzi.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium