z dnia 16 stycznia 2004 r.
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
w sprawie opinii dotyczącej projektu budżetu Miasta Konstantynowa Łódzkiego
Na podstawie art.13 pkt. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku
o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku -Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi :
1. Zdzisław Prochowski - przewodniczący
2. Ewa Śpionek - członek
3 .Wiesława Łabińska - członek
Opiniuje pozytywnie projekt budżetu Miasta Konstantynowa Łódzkiego na 2004 rok z uwagami zawartymi w uzasadnieniu.
Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Burmistrza Miasta Konstantynowa Łódzkiego projekt budżetu gminy na 2004 rok oraz informację o stanie mienia komunalnego.
W wyniku analizy przesłanych dokumentów Skład Orzekający formułuje następujące uwagi :
W treści projektu uchwały budżetowej znajdujemy upoważnienia dla Burmistrza Miasta do dokonywania zmian w planie wydatków ( § 14 ). Katalog upoważnień zawiera postanowienie o możliwości dokonywania przez Burmistrza zmian w budżecie polegających na przenoszeniu wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działów pomiędzy zadaniami inwestycyjnymi. Skład Orzekajacy wskazuje na potrzebę doprecyzowania tej części upoważnienia w sposób zapewniający zgodność z normą zawartą w art. 18 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tekst jednolity z 2001 r. Dz. U Nr142 poz. 1591 z późniejszymi zmianami) z której wynika wyłączna kompetencja organu stanowiącego w zakresie podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy , przekraczających zakres zwykłego zarządu.
Stosownie do postanowienia wynikającego z treści art.4 ust.1 pkt10 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203 poz. 1966) odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych gminy, o ile odrębne przepisy nie stanowia inaczej, stanowią źródło dochodów budżetu. Zaplanowane w Gminnym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przychody z tytułu odsetek winny zostać zaliczone do dochodów budżetu.
Dochody z tytułu 5,0 % dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami należy sklasyfikować w rozdz. 75011 § 2360.
Zastosowano niewłaściwą klasyfikację budżetową, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów ( Dz.U. nr 68, poz. 634; zmiany : Dz.U. nr 137, poz. 1307; Dz.U. 229, poz.2284 ) i tak : Przedszkola - od 1.01.2004 roku klasyfikuje się w dziale 801 - Oświata i wychowanie w rozdz.80104, a nie w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza i rozdz. 85404 .
W projekcie budżetu należy wyodrębnić wydatki związane z poborem podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych i sklasyfikować je w dziale 756 -Dochody od osób prawnych , od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, w rozdz. 75647.
Z treści art. 124 ust. 1 pkt 10 ustawy o finansach publicznych wynika obowiązek określenia w uchwale budżetowej dotacji, które na podstawie art. 69 w związku z art. 111 ust. 3 tej ustawy wyróżniono w ramach wydatków bieżących. Dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, celowe wydatki budżetu przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie określonych rodzajów wyrobów lub usług kalkulowanych wg stawek jednostkowych lub działalności bieżącej wskazanych podmiotów. Wraz z uchwaleniem budżetu powinny być także uchwalone przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego stawki dotacji przedmiotowych ( por. art. 117 ust. 3 ustawy o finansach publicznych)
Przedłożona informacja o stanie mienia komunalnego została opracowana stosownie do przepisu art. 120 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych ( tekst jednolity z 2003 roku Dz. U Nr 15 poz. 148 z późniejszymi zmianami ) oraz wypełnia dyspozycje wskazanej normy.
Skład Orzekający informuje , że w oparciu o zmianę dotychczasowych przepisów w roku 2004 należy zwrócić między innymi uwagę na następujące zagadnienia:
- z dniem 1 stycznia 2004 wchodzi w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz.873) wraz z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. n96, poz.874). Umowy zawarte na podstawie art. 118. ust. 2 ustawy o finansach publicznych obowiazują do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania Ustawa określa także termin trzech miesięcy na dostosowanie uchwał wydanych na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do nowych przepisów. Skład Orzekajacy jednocześnie informuje, że nowelizacja art. 23 ustawy Przepisy wprowadzajace zawarta w Dz. U. z 2003 r. Nr 228 poz. 2262 umożliwia zlecanie realizacji zadań publicznych do dnia 1 czerwca 2004 roku w trybie określonym w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjętej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
- na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej ( Dz. U z 2001 r. Nr 81 poz. 889 z późniejszymi zmianami ) jednostki samorządu terytorialnego realizuja zadania w zakresie kultury fizyczej jako zadania własne. Na podstawie art. 18 a tej ustawy organ stanowiący może powołać radę sportu spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, która miedzy innymi opiniuje projekt budżetu w części dotyczącej kultury fizycznej i sportu oraz plan imprez sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez różne organizacje na danym terenie dofinansowywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawa ta nie zawiera przepisu, który można byłoby uznać za samodzielną podstawę do zlecania realizacji zadań w tym zakresie tak więc ewentualne dotacje mogły być do tej pory udzielane na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych, a po wejściu w życie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , także na zasadzie wspierania organizacji pożytku publicznego i powierzania im zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu zgodnie z art. 11 tej ustawy.
- rozszerzony zakres zadań własnych gminy art. 4 ust. 1 z ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity z 2002 roku Dz. U Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami ) dotyczący profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych o prowadzenie między innymi, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży oraz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych. Nadto na gminę ustawodawca nałożył obowiązek wspierania zatrudniania socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej
i kierowania do nich osób uzależnionych od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady zatrudnienia socjalnego, sposoby realizacji jego finansowania określa ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym ( Dz. U Nr 122 poz. 1143 ).
- w związku ze zmianą ust. 3 art. 13 ustawy o Policji, która weszła w życie w dniu 29 listopada 2003 roku, jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ewentualne wydatki z tego tytułu winny być sklasyfikowane w grupie dotacje w ramach wydatków bieżących § 2950 lub w grupie wydatków majątkowych w § 6150 w odpowiednim dziale i rozdziale.
- nowelizacja art. 48 ustawy o finansach publicznych wprowadzona zmianą z dnia 17 października 2003 roku ( Dz. U Nr 189 poz. 1851 ) oznacza możliwość zaciągania kredytów i pożyczek nie tylko na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach , ale również na rozchody związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.
- stosownie do art. 81 i art. 82 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( dz. U Nr 162 poz. 1568 ), organ stanowiący gminy lub powiatu może dofinansować w formie dotacji prace konserwatorskie i restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Dotacja winna być przekazana na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Przekazanie takiej dotacji musi być poprzedzone podjęciem uchwały w sprawie zasad jej przekazania.
Opinię Składu Orzekającego o projekcie budżetu Miasta Konstatynowa Łódzkiego sformułowaną w niniejszej uchwale stosownie do dyspozycji normy sformułowanej w art.121 ust.2 ustawy o finansach publicznych jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu Radzie Miejskiej.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale, na podstawie art.20 ust.1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych służy odwołanie do pełnego składu Kolegium.